babyprincess Skrevet 7. mars 2010 #1 Skrevet 7. mars 2010 bestemme hvor jeg vil flytte hvis vi får delt foreldrerett, eller må han godkjenne? (det er snakk om innlands) Skal på mekling, å jeg er så usikker på om jeg skal kjempe for at jeg får foreldreretten og han samvær...men det eneste punktet jeg vil ha full stemmerett på er det med flytting sånn i tilfelle lissom....! Alt det andre kan han få være med å bestemme 50 prosent.
Gjest ->>- Skrevet 7. mars 2010 #2 Skrevet 7. mars 2010 Foreldrerett er ikke noe juridisk begrep. Om dere har delt foreldreansvar har ingen betydning i forhold til flytting så lenge det er snakk om innen Norges grenser. Om dere har delt omsorg 50/50 kan du selvsagt ikke ta med deg barnet og flytte langt av gårde uten videre. Det vil jo gjøre samværsavtalen ugjennomførbar (med mindre du er direkte ondsinnet og tenker å sette et barn på flyet fra Hammerfest til Oslo annen hver uke e.l.).
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 7. mars 2010 #3 Skrevet 7. mars 2010 bare for å pirke litt, så er det stor forskjell på foreldrerett om hovedomsorg. det skal MYE til å ta fra noen foreldre retten... så lenge dere har delt omsorg, må dere være enig om flytting.
erteposen + 4 Skrevet 7. mars 2010 #4 Skrevet 7. mars 2010 Jeg trodde de nye reglene var slik at foredlre måtte samtykke til flytting, men det er sikkert mange som kan dette. Lykke til i alle fall!
blomstre Skrevet 7. mars 2010 #5 Skrevet 7. mars 2010 Den av foreldrene som har barnet boende fast hos seg (som har den daglige omsorgen) treffe avgjørelser som gjelder ”vesentlige sider” av omsorgen for barnet, herunder ”hvor i landet barnet skal bo”. Dette er altså en beslutningsmyndighet som ligger til den som har den daglige omsorgen, uavhengig om begge har foreldrerett! Begrensningen ligger i at bostedsforelderen ikke kan foreta flytting som hindrer den andre forelder i å utøve avtalt eller pålagt samvær. I praksis innebærer likevel ikke dette at den andre forelderen kan hindre at bostedsforelderen foretar flyttingen, fordi det i dag ikke er noe krav om et forhåndssamtykke. Rettsmiddelet er da at en kan bringe saken inn for retten, men da er gjerne barnet allerede flyttet....
neste*gang Skrevet 7. mars 2010 #6 Skrevet 7. mars 2010 jeg fikk flytte til annen kommune, men første gang jeg flyttet måtte barnefar godkjenne flytting ved å skrive under skjema til folkeregister. Vi har delt foreldreansvar.
babyprincess Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2010 hum...ok. Tusen takk for svar :-)
du og jeg og vi to Skrevet 7. mars 2010 #8 Skrevet 7. mars 2010 Det er nå enda godt det ikke er slik at foreldre som "kan få være med å bestemme alt det andre 50%" ikke skal få være med på avgjørelsen om det kjæreste du eier skal flytte f.eks til en annen kant av landet. Tenk hvis det var motsatt. Jeg forstår godt hvordan du tenker, men synes du heller skal tenke igjennom hva slags samværsordninger som vil være til beste for barnet og familien som helhet, fremfor å kjempe en kamp på et annet grunnlag.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 7. mars 2010 #9 Skrevet 7. mars 2010 Skjønner at du kan ha lyst til å flytte, spesielt dersom du bor på BF sin hjemplass, og ikke har et stort/godt nettverk der selv...Meeeeen.... Jeg synes også at du og BF skal tenke på hva som faktisk er det beste for barnet. H*n har krav på og rett til å ha kontakt med begge foreldrene, og dersom det at en av dere flytter fører til at dette ikke blir mulig, synes jeg ikke at det er riktig å flytte uansett. Man har tatt et valg når man velger å sette barn til verden, og må "pent nødt" til å finne seg i å ha kontakt med den andre foreldren livet ut...(litt satt på spissen, men du skjønner hva jeg mener) Dersom BF/BM er totalt psycko eller har en sinnslidelse eller lignende, så stiller saken seg i et annet lys da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå