Gå til innhold

dere som har barn fra før, se her!


MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3

Anbefalte innlegg

er det noen av dere som gidder og skrive en liste over ting vi førstegangsmødre burde kjøpe/skaffe seg til babyen? jeg syns det er en jungel av ting og tang, masse er sikkert unødvendig å ha. har dere lyst å dele noen erfaringer med meg setter jeg kjemope pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bleiebøtte er unødvendig. Før du vet ordet av det lukter det gjennom bøtta, og da merker du det kanskje ikke selv.. Like greit å venne seg til å kaste bleiene ut med en gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bleiebøtte ble raskt overflødig hos oss også. En ting vi undervurderte var faktisk omfanget av kluter / håndklær / gulpekluter som faktisk går med. Så anbefaler å hamstre det. Man tenker gjerne først og fremst på utstyr og klær, men det gikk det altså veldig mye av.

 

Og man kan selvsagt heller ikke få for mye av bomullsbodyer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med bleiebøtte, for meg blei det i grunn ett tiltak til slutt...

 

Ting jeg ville kjøpt inn første gang er:

 

Seng

Vogn

Bilstol

Vippestol

Bodyer i massevis:p Får ikke nok av det!

Masse kluter både til å bruke med bleieskift og gulping

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til de ovenfor her er jeg veldig fornøyd med bleiebøtte. De deler jo ut gratis flere steder, så hvorfor ikke prøve å se om dere liker det. Koster litt for posene, men det er ofte starttilbud på dem og. Kommer nok litt ann på hvordan man bor og. Vi bor i blokk, og det var uaktuelt for meg å gå fra babyen, eller gå opp og ned mange trapper med babyen for å kaste en bleie hver gang vi skiftet.

 

Vippestol trenger man ikke med en gang, da den ikke bør brukes av nyfødte. Seng / vugge er greit, selv om vi brukte vognbagen den første tiden uansett. Sengen virket så stor til en liten baby. Vogn er derimot viktig, og en stellematte / kommode til å skifte på barnet. Bodyer som er lette å få over hodet (helst sånne man pakker rundt barnet og slipper å ta over hodet den første tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover kalde høstkvelder bør man vurdere å kjøpe inn/ønske seg ull body og strømpebukse til den lille. Det synes jeg er gull vært da det blir kjølig!

 

Ellers kan man tenke litt på stellebordet, dersom man skal ha det. Ett med skuffer under er kjempe praktisk til å ha klær o.l. i. Må man kjøpe badekar er det liten vits i å kjøpe et som passer oppi stellebordet, blir bare brukt en liten stund. Men ofte følger disse med, og da baby`n blir for stor får du en skuff ekstra når karet fjernes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Ting jeg syns er godt å ha i hus før babyen kommer er

Vogn (anbefaler 4.hjuling)

Vognpose

Seng med god madrass.

Sengekant. (De små krabber gjerne opp eller ned til sprinklene)

Dyne (Veldig fine dundyner på Princess) + sengetøy

Bilsete

Masse kluter

Stellematte.

Ammeinnlegg !!

Badebalje

En bamse, teppe eller annet h*n kan ha i senga som lukter mamma =)

 

Klær kjøper man gjerne for gøy i tillegg til alt man får :o)

 

Den første tiden dreier seg stor sett om å spise og sove for den lille. Så kan du kjøpe det du måtte savne etter at babyen har kommet. Og kanskje spare masse penger på unødvendige kjøp :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til september barn ville jeg kjøpt ull innerst. Bodyer som skal kneppes på rundt babyen er absolutt å anbefale.

Purelan krem fra apoteket til førstegangsfødende som tenker å amme er lurt. Blir du ikke sår, så kan den brukes på stumpen til den lille hvis h*n blir sår.

Badeolje

Badehåndkle

Siklesmekker

En smokk, just in case....

Gaskluter til vask av baby og tørk av gulp. Kan ikke få for mye!

En liten kosebamse som h*n får allerede på sykehuset

 

Mange ting kan du kjøpe inn senere, men jeg var glad for at jeg hadde handlet inn det mest basic på forhånd. Orket ikke å fly på butikker med en gang jeg kom hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser så er vi forskjellige i meninger om hva vi trenger. Jeg var en av dem som var veldig ivrig etter å ha alt i hus til babyen kom. Men det jeg fant ut underveis etter hvert som jeg ble kjent ed min første sønn, va at jeg endret mening om hva som var best for meg og babyen. Vognen var det eneste jeg ikke angret på. Hadde f.eks kjøpt mange gulpekluter, for babyer gulper visst. Men det gjorde ikke min. Ammeinnlegg hadde jeg kjøpt, men jeg hadde ikke lekkasje av melk. Stellebordet ble upraktisk.

Jeg brukte også vognbagen de første ukene som seng.

Det jeg vil frem til er at en del ting trenger du ikke med en gang. Det er ganske kjekt å gå å handle etter hvert som du ser behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oe jeg kjøpte men IKKe trengte var fine kjoler som ikke var myke nok, klær med knapper bak(ungen fikk jo gnag i nakken, til nr kjøpte jeg ikke det før de var i krabbestadiet) tykke olabukser ol som ser fine ut men som ikke er særlig behagelige for en nyfødt. den er jo vant til å ligge i magen:) hardt olastoff er liksom ikke det samme.

 

Vi fikk ikke nok av kluter, helsetepper/fleccetepper (gulp, gulp) bomulsbodyer. men ullundertøy er jo greit utovver høsten. stelletepper, kommer ikke på så mye. egentlig trenger man ikke veldig mye utstyr helt i starten synes jeg. det går jo mest i stell, mat, soving. og lurt å kjøpe etterhvert som man føler man trenger ting istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående ull.

Jeg har også vært tilhenger av ull innerst til de små.

Men jeg fikk en aha-opplevelse med min eldste datter. Jeg kjøpte inn skikkelig godt kvalitetsullklær til henne som hun brukte mye den første vinteren. Neste vinter passet faktisk ullklærne enda. Forskjellen var at hun lærte seg noen ord denne vinteren. Da sa hun "ondt, ondt" hver gang hun fikk på seg ullklærne og rev og slet i dem. Jeg forsto at hun syntes at ull klødde forferdelig. Hun var bare ikke i stand til å si ifra første vinteren.... Huff, mamma med dårlig samvittighet.

 

Hun er nå 8 år og synes fremdeles det meste av ull klør. Vi har fått enda en datter, og jeg merker ikke at hun synes ull klør. Men jeg tenker meg om en ekstra gang nå før jeg tar på henne ull innerst. Jeg synes det fungerer godt med feks tynne ulltrøyer istedenfor body, så kan hun ha en bomullsbody innerst. Når de er så små så er de ofte ikke ute så veldig lenge i gangen at det er nødvendig med ull innerst.

 

Jeg er ikke imot å bruke ull i det hele tatt, synes bare dette er greit å tenke over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg er veldig glad for at vi hadde i hus er

 

*Febermåler og febernedsettende

*gulpefiller

*masse gode tepper til og pakke den lille godt inni i starten

*unguentum M, det er en krem som du bruker for såre bryster, den er helt ufarlig for barnet, så du trenger ikke tørke den av for å amme.

*klær jeg syns var viktige er bodyer (vanlig og ull), lange armer pga årstiden din baby kommer, og strømpebukser (når de blir 3-4mnd). Min lille jente ligge i det hele dagene, hun liker å kunne bevege seg mest mulig, å disse klærne gjør det lettere for henne.

*Weleda baby er en sink salve som (jeg synes) fungerer mye bedre enn den vanlige som de fleste kjøper. Den fåes kjøpt på helsebutikker.

*negleklipper, for de som ikke liker å bite av neglene til den lille selv.

*om du planlegger å amme så anbefaler jeg å kjøpe inn litt ammeinlegg. det er noe du kommer til og bruke en go del av!

 

 

Det er så mange ting, men det er ting som de fleste får bruk for. Klær og andre ting er sånn som du nesten må se an selv på hva du føler at dere trenger! er ikke alle som liker stellebord, bleiebøtte.. osv. Jeg har en stellematte på gulvet, liker ikke tanken på at barnet kan rulle av.. men det er noe som du nesten bare får føle deg litt fram på:) er kjempe koslig å gå etter at barnet er komt å handle inn små ting dere glemte på forhånd!:)

 

 

masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fant ut med mine at en matte type gym-matte eller lignende er greit å ha. I starten la jeg babyen på et pledd på gulvet. Men fant ut at spesielt når hun ble så stor at hun skulle begynne å ligge en del på mage, så gulpet hun på pleddet nesten hver gang hun lå der ;)

Det ble mye vasking. Jeg kjøpte etterhvert en gym-matte som det bare var å tørke av når det ble gulp. Noen ganger tok jeg den i dusjen og skrubbet den. Fungerte utmerket. Når babyen ble større og ville sitte og leke, var matta veldig bra. Den er så stor at ofte satt også vi foreldre og storesøster sammen med babyen der. Etterhvert som hun begynte å krype og gå og ikke holdt seg på matta lenger, flyttet vi den til soverommett. Nå sitter hun ofte på den på rommet sitt når hun leker der. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...