Gjest Skrevet 7. mars 2010 #1 Skrevet 7. mars 2010 Har siden januar gått ned 8 kilo på vektklubben, begynte ikke å trene før for 3 uker siden, trenger 4 ganger i uka, både kondisjon og styrke.. Saken er at denne uka her jge gått litt OPP i vekt..Mistenker at jeg spiser litt for lite...har nok ligget på rundt 1000 kacl...hva skjer egentlig med kroppen da, hvis jeg spiser for lite, men trener endel? Hvorfor går jeg opp i vekt? Skal jeg prøve å spise litt mer kalorier? Har fått utdelt 1900 kacl fra vektklubben, men har ladri spist så mye kalorier, alltid ligget godt under dette... Noen som vil komme med noen kloke innspill før jeg mister motet helt?
lille sprelle Skrevet 7. mars 2010 #2 Skrevet 7. mars 2010 Hvis du har begynt å trene, så har du begynt å omdanne fett til muskler. Det gjør at du blir slankere i utseende, men ikke i vekt. Det er også visstnok slik at dersom man spiser for lite, så går forbrenningen over i sparebluss. Prøv å få i deg 5 måltider om dagen. Dersom det er vanskelig - kjøp nutrilett-barer og spis det som mellommåltid innimellom. Lykke til! (har gått ned omtrent det samme som deg, men det har gått litt opp og ned mht hvor mye i løpet av en uke - jeg er veltrent og trener mye)
Rampongi Skrevet 7. mars 2010 #3 Skrevet 7. mars 2010 Kan ikke så mye om det, men "Det å trene for mye, samtidig som du gir kroppen din litt for lite mat, kan bidra til at nivået av stresshormoner blir uønsket høyt. Dette reduserer forbrenningen din, du mister muskelmasse og gjør at du holder mer vann i kroppen. I stedet for å trene deg i hjel kan du heller vektlegge kvaliteten på treningen. " Her er linken; http://www.adressa.no/forbruker/article1454249.ece Ikke sikkert den er helt vitenskaplig, men kanskje den ikke er så dum alikvel:)
Ulldott Skrevet 7. mars 2010 #4 Skrevet 7. mars 2010 Ja du skal spise mer kalorier. Det er ALT FOR LITE med 1000 kacl når du trener 4 ganger i uken. Kroppen går inn i total krisemodus og tenker "her må det spares på fettet slik at jeg ikke går til grunne". Du motarbeider vektnedgangen med å trene så mye og spise så lite. Spis de kacl du har fått utdelt så skal du se at det begynner å gå nedover igjen.
Gjest Skrevet 7. mars 2010 #5 Skrevet 7. mars 2010 Tusen takk for svar...tenkte det var noe slikt...men synes det er litt "skummelt" å spise mer...men jeg må bare prøve.. Fin artikkel som det var linka til..skjønner prosessen litt mer nå.. Tusen takk igjen : )
du og jeg og vi to Skrevet 7. mars 2010 #6 Skrevet 7. mars 2010 Det kan være tilfeldig - at kroppen samler opp en del væske, f.eks i forbindelse med menstruasjon eller hvis du har spist mer salt mat enn vanlig. Jeg vil nesten tro det, siden du begynte å trene såpass mye for bare noen uker siden. Eller det kan være at kroppen din har innstilt seg på sparebluss, og at du dermed forbrenner mindre enn før. Kroppen venner seg til matinntak og trening, og vil etterhvert kunne prøve å tilpasse seg ditt nye levesett. Det er ikke så uvanlig at man må legge inn flere treningsøkter etterhvert som kroppen venner seg til ditt økte aktivitetsnivå, dersom du fortsatt skal gå ned i vekt. Men som sagt - jeg synes det vil være rart for din del, siden du har gått jevnt ned i vekt siden januar, og nylig har begynt å trene mye. Jeg synes forøvrig kaloriinntaket ditt høres i minste laget ut, spesielt siden du har begynt å trene såpass mye. Og så bør du spise jevnlig, kanskje prøve å spise litt oftere enn før, og fordele maten på 5-6 måltider i løpet av dagen hvis du ikke allerede gjør det. Husk å få i deg masse proteiner!
melkekua™ Skrevet 7. mars 2010 #7 Skrevet 7. mars 2010 Tror man skal opp i 1600 kcal når man trener så mye som deg. Dessuten får du mer muskler, og det veier jo litt ;-) Så spis mer kalorier!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå