Gå til innhold

Hva blir navnet til barnet, om ikke foreldrene bestemmer navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en diskusjon her. Blir barnet hetende Sonja/Harald etter dronningen/kongen? Eller det mest populære navnet? Eller noe helt annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baby X

Måtte bare:-P

Skrevet

barnet blir hetende (eks) "Kari*gutt Nordmann"

Skrevet

Før var det vist en "regel", men man har gått fra den nå. Men navn får man.

Skrevet

fetteren min fikk "trusselbrev" fra folkeregisteret da de ikke greide å gi barnet ett navn.

Barnet skal folkeregistreres med eget navn inne 6 mnd. Hvis ikke så vil barnet bli tildelt ett navn fra staten. Men hvordan det foregår vet jeg ikke helt. Noen sier at man velger ett navn fra top 10 listen, men helt ærlig, tror faktisk ikke dette er et veldig utbredt problem......

De få barna dette må gjelde blir nok regisrert med helt gjennomsnitlige navn frem til foreldrene får ut fingern. Man kan jo forandre navn på barna sine fritt frem til de er 16. Har ett vennepar som forandret navn på ungen etter 7 mnd, hehe. Til ett HELT annet navn også

Skrevet

Jeg hørte om et par i Oslo som ikke hadde meldt inn navnet til sønnen. sin. De fikk "trusselbrev" om at gutten ville få det mest brukte fornavnet i Oslo, nemlig Mohammad, hvis de ikke straks sendte inn skjemaet. Gjett om de skjerpet seg...

Skrevet

Ifølge hyhetene for ikke så lenge siden er det ca 12 slike saker hvert år. Myndighetene bøtlegger foreldre etter seks mnd , det er en lovparagraf ang navn. Hvis barnet ikke har navn blir det kun tilddelt mors etternavn, de sa ingenting om at myndighetene velger navn.

Skrevet

nå vet jeg ikke hvordan reglene er for fornavn, men når det gjelder etternavn så står det i loven at foreldrene må registrere navn på barnet i barnet er 6 mnd gammel, hvis ikke vil barnet bli tildelt etternavn av staten..som da automatisk blir mors etternavn.. dette har nettopp skjedd oss..

vi sendte inn skjema to uker for sent..visste om denne regelen, for vi fikk skjema så sent. men vi fikk i værtfall beholde fornavnet vi hadde skrevet på der.. vi hadde i grunn skrevet pappa's etternavn, men han fikk som sagt da bare mitt.

men vi skal sende ny søknad til noe sånn politidistrikt( husker ikke hva det heter i farta), å få begges etternavn :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...