3smaa Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 Jeg var på føden pågrunn av vonde kynnere med nedpress. De prøvde å se om det er rier, men heldigvis var det ikke rier. Legen tok en innvendig UL og fant ut at Livmormunnen har begynt å åpne seg litt. Livmorhalsen var 2.2 cm, hadde undersøkelse i uke 21 og da var den 3.7 cm. Legen anbefalte at jeg skulle slappe av hjemme, hun sa også at dersom det vil bli fødsel så skal de ikke stoppe det. Er det noen som vet hvor kort/lang livmorhalsen skal være i uke 33?
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 7. mars 2010 #3 Skrevet 7. mars 2010 Aner ikke! Men på oss som har født før er den visst veldig kort i forhold til de som ikke har født før.. Jeg trodd eegentlig vi ikke hadde noen livmorhals jeg, mener å ha lest at noen andre skrev her inne at den var tilnærmet flatet ut siden sist?!
aprilbeibi Skrevet 7. mars 2010 #4 Skrevet 7. mars 2010 Har hørt at livmorhalsen blir korterer jo nærmere fødelen man kommer...
3smaa Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2010 Den har begynt å åpne seg sa legen og jeg fikk strengt beskjed om å ta det med ro. Den var jo 3,7 cm i uke 21 og nå er den 2,2 cm. Er det vanlig at den åpner seg så tidlig*?
Pingvinen med 2 gutter:))) Skrevet 7. mars 2010 #6 Skrevet 7. mars 2010 Den skal nok ikke åpne seg så tidlig nei. Aner ikke hva den "burde" være i uke 33 men min var i natt på 3,7 og jeg er i uke 30+6.
Pingvinen med 2 gutter:))) Skrevet 7. mars 2010 #7 Skrevet 7. mars 2010 fant denne: http://www.barnimagen.com/forum/thread/5201977 Hei ! Da jeg var i uke 30 kom det slimklumper, så jeg kontaktet føden, de ville at jeg skulle komme inn til kontroll. Da fant de mer rester av slim og litt blod. Samt at livmorhalsen var forkortet. Hu som undersøkte meg da mente at livmorhalsen bare var 16 mm og at det var betydelig modent der nede. Fikk ikke reise hjem, ble lagt inn! Fikk piller for å ro ned kynnerne samt 2 lungmodningssprøyter til ungen, siden det kunne bli en prematur fødsel. Fikk ikke gjøre annet enn å gå på do og dusje, ellers holde senga, gjett om det ble kjedelig.....Fikk undersøkelse hver dag, lå inne en hel uke, før de turde å la meg få gå oppe mer for så å la meg prøve å være hjemme. Nå er jeg i uke 32 og jeg går her enda, kniper igjen. Er til kontroll på sykehuset en gang i uka, men foreløpig har det ikke skjedd noe mer! Har fått beskjed at ungen ligger litt over gjennomsnittet nå, ca 2200 gr og det er jo en fordel hvis jeg går i fødsel. Ellers så sier dem på sykehuset at hvis jeg går til uke 34, slapper de av mer, trenger ikke da å bli fulgt opp så ofte, skjer det en fødsel da vil de ikke prøve å stoppe det. Hvor lang livmorhals har du? Sist de sjekket meg mente de at hu første hadde hvert litt streng, de mener den er 22 mm nå! Men modent er det. Lykke til :-) Monica-juli-06 Og dette: http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Svangerskapsplager/Kort-livmorhals---hva-har-det-a-si/ Hva er livmorhalsen? - Livmorhalsen sitter øverst i skjeden og er nederste del av livmoren. En umoden livmorhals er vanligvis cirka 3-4 centimeter lang, og er fast i konsistensen som en nesetipp. Hva skjer med livmorhalsen i svangerskapet? - Vanligvis vil livmorhalsen forkortes og mykes opp dess nærmere termin en kommer. Alt fra 2-3 uker før termin, til senere, er vanlig. Det er ikke vanlig at modningsprosessen starter særlig tidligere enn en måneds tid før termin. Men det skjer at denne prosessen starter tidligere i svangerskapet for noen kvinner. Et typisk eksempel er kvinner med tvillingsvangerskap. Da kan livmorhalsen for eksempel forkortes til 1-2 centimeter. Håper det hjalp
saa09 Skrevet 7. mars 2010 #8 Skrevet 7. mars 2010 Min var 5,6 da jeg var i uke 22, og jeg fikk da beskjed om at det ikke var noe fare og den var lang som et vondt år faktisk:-)
3smaa Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 7. mars 2010 Tusen takk for info Pingvinen gutt 06 + gutt 13mai! Ser at det ikke er så veldig vanlig å være moden så tidlig. Var innlagt i uke 31/32 i 5 dager pågrunn av tidlig rier med førstemann, fikk lungemodningsprøyte og de klarte heldigvis å stoppe riene med dryp (fødte i uke 37+3). Håper at jeg klarer å holde han inne til uke 37.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå