Gå til innhold

Livredd for neste fødsel..Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hvordan gjør man det, altså.. hvordan går man frem når man hadde en traumatisk fødsel og flere uker på sykehuset etterpå som var fylt med komplikasjoner og feil av sykehuset, som har ført til at jeg overhodet ikke stoler på sykehuset, sliter hver dag (2 1/5 år etter) med denne hendelsen..?

Jeg er gravid i uke 17 å merker at alle de vonde følelsene og fortrengte minner og bilder fra denne hendelsen kommer sterkere tilbake enn noen gang.. Ligger våken flere netter om gangen å bare ligger å stirrer i veggen mens hjertet dunker, å minnene strømmer gjennom hodet mitt som en grusom film som aldri tar slutt..

Jeg er livredd, livredd for at noe lignende skal skje igjen, livredd for å ligge på det sykehuset lenge etterpå, livredd for at den første tiden med mitt andre barn også skal bli "ødelagt" :(

Jeg var så syk og dårlig + at barnet mitt var prematurt, så vi lå på hver vår avdeling, så det var far som fikk oppleve alt med barnet mens jeg lå der.. Såklart var det flott for han, men kjempe sårt for meg.. Til og med han syns det var "feil" å har enda dårlig sanvittighet for at han "tok" de tingene fra meg som mor..Jeg sier han såklart ikke skal ha det, men han har det likevel..

Jeg er kjempe nær barnet mitt den dag i dag, å det tok overhodet ikke lang tid fra vi kom hjem til ting var som normalt, men dette sitter som støpt som ett svært skummelt spøkelse...

Jeg kan ikke kjøre forbi sykehuset uten at nakkehårene reiser seg, å øynene og hjertet stivner til.. Jeg har flere ganger fått angstanfall når jeg har kjørt forbi der, eller måtte være innom der av andre årsaker..

Jeg går bare til lege denne gangen, å han vet svært lite om det som skjedde.. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få fortalt dette i kort versjon, slik at han faktisk forstår hvor ille dette var for meg, å er i dag..

Aner heller ikke hva som er best i forhold til hvordan vi skal gjøre det med den kommende fødselen her.. Vet jeg har fått fødeplass på det samme sykehuset, å trudde jeg skulle takle det OK, men nå vet jeg ikke lenger..

Noen som kan gi meg noen råd i hvordan vi skal gå fram, hva vi skal gjøre, hva som er lurt... For jeg er helt rådløs.. Snuser på hjemmefødsel, men mest sansynlig vil jeg føde prematurt denne gangen også, slik at da blir jo ikke det mulig..

Håper virkelig noen vil ta seg tid til å lese.. For jeg trenger virkelig hjelp her..

MVH.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff.. høres ikke så greit ut. har ikke vært der selv men kan godt tenke meg hvordan det er.

heldigvis er det masse man kan gjøre for å lette litt på de traumatiske opplevelsene dine!!! (i teorien selvsagt!!)

- gå til jordmor i stedet. hun har mer peil på svangerskapsomsorg enn det fastlege har.

- be om å få samtale for å bearbeide følelsene dine fra forrige fødsel og barseltil

- om nødvendig: få en samtale på sykehuset/fødeavdeligen for å snakke om førrige fødsel og barseltid. hva kan gjøres for at du skal ha det bedre denne gangen dersom noe av det samme skulle forekomme

nå er det jo ikke sikkert at det er samme personell som sakl ta seg av deg denne gangen. er jo heller ikke 100% sikkert at du kommer til å føde prematurt selv om det er mer sannsynlig. barseltiden kan bli heeelt annerledes. men dersom du vet nå hvordan du vil ha det ved et lignende scenario så må du ta det opp med sykehuset. du må stå på ditt og ikke bare la alle andre ta avgjørelser over hodet på deg.

har ikke så mye mer enn dette å komme med men uansett så er det ekstremt viktig med bearbeiding av følelser dersom man har opplevd noe traumatisk. prat om det med jordmor, lege, få dem til å forstå. be om hjelp til å takle neste fødsel og barseltid.

øsnker deg lykke til videre i svangerskapet og håper virkelig du får en fødsel og en barseltid som er helt fantastisk på alle måter!!

klemklem

Skrevet

Snakk med legen om det eller be om en samtale med en jordmor på sykehuset, evt. en jordmor på helsestasjonen. Fortell hva du føler om neste fødsel og at du er redd for at noe lignende skal skje igjen. Da vil de nok ta tak i det, og komme fram til en løsning sammen med deg.

Du er bare 17 uker på vei så har jo god tid på deg til å finne ut av det enda. Håper du får god hjelp. Det er veldig viktig at du forteller om dette så snart som mulig, så du ikke sliter deg ut på å grue deg til fødselen hele tida.

Skrevet

Vil anbefale deg å snakke med lege eller jordmor om hvordan du har det og gå til samtaler på sykehuset for å takle angsten. Har tenkt til å gjøre dette selv pga en traumatisk førstegangsfødsel, sliter også med å få sove om nettene pga alle tankene som surrer rundt i hodet mitt om at jeg kanskje kommer til å måtte gå igjennom en slik fødsel enda en gang. Det at du fødte prematurt trenger ikke å bety at det vil skje igjen. En venninne av meg fødte sitt første barn i uke 28 og måtte være lenge på sykehuset, men med nr. 2 så gikk hun en uke over termin og var hjemme igjen få dager etter fødsel :) Vi får håpe at neste fødsel blir en fin opplevelse for oss begge og at vi får hjelp til å takle angsten.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for mange flotte svar og råd!

Jeg skal finne en jordmor her i kommunen jeg, å få tatt en skikkelig prat, så vi finner ut av dette.. Hun har nok mye mere tid og kunnskap enn det legen min har for å si det sånn..

Masse lykke til du også HøstSpire<3, må vi begge få en fødsel og barseltid som heller kan gi mere gode minner enn vonde..

Det virker som en uvirkelig drøm for meg nå, men tenk, hvis det faktisk blir virkelighet..

Skrevet

Takk for det :) Har lest om mange som har fått en fin andrefødsel til tross for en traumastisk førstefødsel, så tror sjansen er bra for at vi får en fin andrefødsel. Kjenner angsten tar litt overhånd, så det er ikke så lett å tenke positivt når det kommer til en ny fødsel, men håper på god hjelp fra samtalene på sykehuset. Skal prøve å få gått til samtaler så raskt som mulig, er ikke noe særlig å bruke hele tiden av svangerskapet på å grue seg, det skal jo være en tid av glede :)

Skrevet

Jeg hadde også en fæl fødsel og barseltid (ikke så traumatisk som din, men dog), og jeg gruer meg også til hva som venter meg denne neste gangen. Jeg har i tillegg hatt tre ufrivillige aborter siden forrige fødsel, og har i den forbindelse masse negative erfaringer fra den samme fødeavdelingen. Jeg får, som deg, også helt angst når jeg nærmer meg klinikken (når vi skal på UL for eksempel), tårene presser på og jeg har bare lyst til å snu i døren. Men det er jo ingen vei tilbake, fødselen kommer den, så det er bare å ta tak i problemet og hindre at den neste fødselsopplevelsen blir likedan som den forrige.

Som de andre skriver over, å snakke med noen er stikkordet. Jeg tenkte å ha samtale med jordmor på helsestasjonen om dette i god tid før fødselen. Hun har mye bedre tid og peiling enn min mannlige allmennfastlege. I tillegg tenkte jeg å skrive et eget notat som følger fødselspapirene, og selvsagt fortelle mine ønsker muntlig når jeg ankommer sykehuset for å føde, slik at sykehuspersonellet som er hos meg under og etter fødselen vet hva jeg har vært gjennom og hva jeg trenger. Tror cluet er å tenke gjennom hva vi ønsker og forventer av sykehuset denne neste gangen, og formidle det til dem.

Skrevet

Hei!

Legen min henviste meg rett og slett til samtale på sykehuset (jordmor),

og etter et par uker fikk jeg brev med innkallelse til samtale. Også dette på grunnlag av en traumatisk førstefødsel.

Det anbefales vissstnok at dette tas opp relativt tidlig i svangerskapet.

Ble henvist etter første kontroll.

Lykke til altså

Skrevet

Jeg fikk disse følelsene tidlig i mitt svangerskap. Allerede dagen etter positiv test kom tankene jeg hadde fortrengt frem, og jeg kontaktet jordmor med EN gang! Heldigvis - hun hjalp meg over de værste tankene, hvis hun ikke hadde vært der hadde det blitt abort på meg...

Bare det å skrive det ned gir meg frysninger...

Nå er jeg i uke 34 og har vært på flere samtaler på sykehuset, og har oftere kontroller hos jordmor (2 ulike faktisk) og nå ser jeg endelig et lite lys i tunnelen der fremme, og tenker at jeg kan klare å gjennomføre dette!

Nå har jeg akkurat begynt å glede meg til å få en baby igjen, alt stopper ikke ved fødselen.

Så mitt råd: Ta kontakt allerede nå, og få snakket ut om det som har skjedd, så kommer sykehuset og føden til å gjøre alt de kan for at du skal få en positiv opplevelse av fødselen og barseltiden din denne gangen! :-D

(Jeg tror jeg klarer det nå:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...