Gå til innhold

Livredd for neste fødsel..Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hvordan gjør man det, altså.. hvordan går man frem når man hadde en traumatisk fødsel og flere uker på sykehuset etterpå som var fylt med komplikasjoner og feil av sykehuset, som har ført til at jeg overhodet ikke stoler på sykehuset, sliter hver dag (2 1/5 år etter) med denne hendelsen..?

Jeg er gravid i uke 17 å merker at alle de vonde følelsene og fortrengte minner og bilder fra denne hendelsen kommer sterkere tilbake enn noen gang.. Ligger våken flere netter om gangen å bare ligger å stirrer i veggen mens hjertet dunker, å minnene strømmer gjennom hodet mitt som en grusom film som aldri tar slutt..

Jeg er livredd, livredd for at noe lignende skal skje igjen, livredd for å ligge på det sykehuset lenge etterpå, livredd for at den første tiden med mitt andre barn også skal bli "ødelagt" :(

Jeg var så syk og dårlig + at barnet mitt var prematurt, så vi lå på hver vår avdeling, så det var far som fikk oppleve alt med barnet mens jeg lå der.. Såklart var det flott for han, men kjempe sårt for meg.. Til og med han syns det var "feil" å har enda dårlig sanvittighet for at han "tok" de tingene fra meg som mor..Jeg sier han såklart ikke skal ha det, men han har det likevel..

Jeg er kjempe nær barnet mitt den dag i dag, å det tok overhodet ikke lang tid fra vi kom hjem til ting var som normalt, men dette sitter som støpt som ett svært skummelt spøkelse...

Jeg kan ikke kjøre forbi sykehuset uten at nakkehårene reiser seg, å øynene og hjertet stivner til.. Jeg har flere ganger fått angstanfall når jeg har kjørt forbi der, eller måtte være innom der av andre årsaker..

Jeg går bare til lege denne gangen, å han vet svært lite om det som skjedde.. Jeg aner ikke hvordan jeg skal få fortalt dette i kort versjon, slik at han faktisk forstår hvor ille dette var for meg, å er i dag..

Aner heller ikke hva som er best i forhold til hvordan vi skal gjøre det med den kommende fødselen her.. Vet jeg har fått fødeplass på det samme sykehuset, å trudde jeg skulle takle det OK, men nå vet jeg ikke lenger..

Noen som kan gi meg noen råd i hvordan vi skal gå fram, hva vi skal gjøre, hva som er lurt... For jeg er helt rådløs.. Snuser på hjemmefødsel, men mest sansynlig vil jeg føde prematurt denne gangen også, slik at da blir jo ikke det mulig..

Håper virkelig noen vil ta seg tid til å lese.. For jeg trenger virkelig hjelp her..

MVH.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemmefødsel med tidligere prematurfødsel er det neppe noen i helsevesenet som vil tilrå.

Skriv et brev til legen din. Forklar det du forklarer her. Han/hun bør ha kjennskap til mulighetene for fødselsangsttilbud ved dette sykehuset, eventuelt sykehusbytte.

Skrevet

Takk for svar. Skrive ett brev var lurt! Det skal jeg gjøre..

Skrevet

Slik du beskriver det fyller du sikkert vilkår for å få innvilget keisesnitt om du skulle øsnke det. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for!

Skrevet

det å føde skal jo være en positiv opplevelse, så jeg syntes virkelig synd på deg som har slike opplevelser rundt fødselen din!!

det er jo fritt sykehusvalg i norge, og selv om du ahr fått fødeplass på dette sykehuset, kan du søke et annet sted. du har jo foreløbig god tid på deg. snakk med legen din, du kan også komme på fødeavdelingen på det sykehuset DU velger å føde på for å venne deg til stedet. det veit jeg om andre som har gjort. da jeg skulle ha andremann, trodde de en liten stund at jeg kom til å få setefødsel. jeg sa at det var uaktuelt, da ville jeg ha ks. men fødselslegen der var veldig hyggelig og sa at jeg kunne komme å snakke med henne så ofte jeg ville, bare for å få meg til å føle meg trygg på fødsel. (ble hodefødsel, heldigvis!)

håper det ordner seg for deg, det skal være koselig å vente barn!!!

lykke til :)

Skrevet

Ja jeg har tenkt den tanken også.. Men da må det bli i narkose, da de ikke vil sette epidural på meg igjen (noe jeg aldri i livet vil heller..)

Så må man vel ligge på sykehuset i noen dager etterpå med keisersnitt, eller..? Å har de sluttet å bruke narkose?

Tusen takk for det..!

Skrevet

Jeg kjenner mange som har tatt keisersnitt, baldt annet en jordmor. Ingen av dem jeg kjenner har noen negativ erfaring med det. Man ligger gjerne opptil ei uke, men da får man enerom og godt stell:)

Ei venninne av meg er gravid i uke 25, og har nettopp fått innvilget keisersnitt med omtrent samme grunn som deg.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke de bruker narkose ved planlagte keisersnitt (kun ved katastrofesnitt) men dette vet jeg ikke sikkert. Mener ene venninna mi fikk lokalbedøvelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...