Anna-10 Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 Eller er det ikke noe galt, normalt? Han er 7 mnd, og har en stund at noen merkelige "spasmer". Når han blir oppspilt så kaster han med hodet/nakken, ser ut som det kommer helt ukontrolert. Jeg har tenkt Tourettes, såkalte tics? Det ser ikke normalt ut. Men jeg er veldig flink til å tro det verste med en gang da...Hva mener dere? Høres dette normalt ut?
Hufsla Skrevet 6. mars 2010 #2 Skrevet 6. mars 2010 hvis det kommer når han er oppspilt ville jeg ikke bekymre meg, men om det kommer tilfeldig hadde jeg vel begynt å lure... Spør på helsestasjonen om du er bekymra...
Kåre Moradi Skrevet 7. mars 2010 #3 Skrevet 7. mars 2010 "De gjør så mye rart dissa små" sa en jordmor jeg snakket med en gang. Det er som regel ingenting å bekymre seg for. Synes det er sykt tidlig å begynne å bekymre seg for Tourettes hos en på 7 mnd uansett, og særlig uten en grundig sjekk av sakkyndige. (Og tics dukker vel vanligvis opp senere i livet?). Jeg vil ikke undergrave din posisjon som ekspert på ditt eget barn, men siden du allerede slenger ut mulige diagnoser når han er 7 mnd blir jeg engstelig for at han vil være under evig overvåking av deg for diverse "feil". En utagerende og vilter gutt kan være personlighet, ikke nødvendigvis ADHD som du sikkert skjønner. Det er klart du skal sjekke ut noe om du har en følelse om at noe ikke er som det skal. Eller at du rett og slett er litt usikker, som i dette tilfellet. Men Tourettes kan du nok trygt glemme. Det høres ut som en babyrefleks. De skal luftes med helsesøster, men betyr som regel null og niks for ditt barns fremtid. Lykke til:-)
mortil3nå Skrevet 7. mars 2010 #4 Skrevet 7. mars 2010 helt normalt. De gjør mye rart disse små. Med min første trodde jeg det var noe "galt" hver gang han gjorde noe som ikke så helt normalt ut i mine øyne. Men spør hs om du er bekyrmet=)
Anna-10 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. mars 2010 Kåre Moradi: Jeg er ikke på utkikk etter feil hos min sønn, for all del, men dette er noe som flere har lagt merke til å kommentert. og jo mer folk kommenterer det jo mer bekymret blir jeg. Det er vel ikke uvanlig når man er mor? Jeg stiller heller ikke noe diagnose, men jeg vet at når man har denne sykdommen så får man ukontrollerte rykninger, det var derfor jeg tenkte på den. "Evig overvåkning for for div feil"??? Jeg er ikke helt syk i hodet!!! HAdde ikke tenkt på dette i det hele tatt hvis det ikke hadde vært for at så mange rundt meg har kommentert det!
Mammasine Skrevet 7. mars 2010 #7 Skrevet 7. mars 2010 hei, jeg skjønner du er bekymret. Min datter gjorde det samme på den tiden der, det så liksom ut som om hun hadde en slags krampe. Dette hendte som oftest når hun satt i høystol og skulle spise. Jeg gikk til legen med video av henne, og han bare glisa, og ba meg ikke være bekymret. Han sa at på sånne små er nervesystemet helt nytt, og når de blir ekstra oppspilte, klarer ikke hjernen å takle alle intrykkene og sender ut en liten kortslutning i nervesystemet. Det er faktisk litt søtt, men det ser veldig skummelt ut! Kan hende det er dete som skjer med gutten din også? Virker han upåaktet av det hele etterpå? Vi begynte med å gi henne mat i vippestolen, for både å spise mat ved bordet og med skje ble litt for mye for henne! Dette varte kun i en-to måneder.
Morcheeba Skrevet 7. mars 2010 #8 Skrevet 7. mars 2010 Ta det opp med legen din. Utvikler han seg normalt ellers? Kramper hos barn skal utredes blant annet med tanke på epilepsi, selv om en sjelden finner noe unormalt.
Gjest Skrevet 7. mars 2010 #9 Skrevet 7. mars 2010 Jeg hadde snakket med en lege eller helsesøster om dette, jeg. Jeg tenker også på epilepsi, men det er nok fordi jeg selv har en gutt som utredes for det. Her kan du lese litt om en type epilepsi som opptrer når de er babyer, men jeg vet ikke så mye om det; http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/infantile-spasmer-17469.html Uansett, synes det er flott at du er obs på gutten din, jeg. Det er ikke unaturlig å bli bekymret, og mye bedre å reagere en gang for mye enn en gang for lite!
Anna-10 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 7. mars 2010 Mamman til den vakreste: Takk! Nå ble jeg beroliget. Dette høres akkurat ut som sønnen min! Ja han er helt upåaktet av det etterpå, ser ikke ut som det bryr ham det minste, ser bare ut som han er glad, at det er derfor han gjør det. Jeg og syntes det var søtt, helt til flere og flere kommenterte det, hvor jeg da ble mer og mer bekymret.
Lykke X 4 Skrevet 7. mars 2010 #11 Skrevet 7. mars 2010 Dette er helt sikkert ikke noe å bekymre seg over. Men vil råde deg til å ta dette opp med fastlegen, siden du er bekymret.
Anna-10 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 7. mars 2010 Jeg tror ikke det er det, for han er blid og fornøyd, så det ser ikke ut som han plages av spasmene. Men i dag syns jeg det var verre igjen. Øynene ruller i tillegg, men fremdels blid og fornøyd.
Mammasine Skrevet 7. mars 2010 #13 Skrevet 7. mars 2010 rister hele kroppen hans? kjennes armene stive når det skjer? i såfall er det ikke det samme som vi har. legen gjorde et poeng av at jenta mi er hel avslappet og myk i musklene når dette skjer. og at øynene ruller høres skummelt ut... sjekk det ut, som de andre sier her! jeg kan anbefale å ta video av et "anfall", det er mye lettere enn å beskrive det til en lege. og hvis det ikke hender hele tiden, er det jo lett at det ikke skjer akkurat i legetimen! lykke til og håperalt er bra, og at du oppdaterer oss!
Anna-10 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 7. mars 2010 nei hele kroppen rister ikke, det er akkuart som han MÅ kaste hodet bakover, mens øynene ruller. Han ligger ofte på magen når han gjør det, og da har han helt stive armer. Ja, jeg tror nok jeg skal filme det og vise de til legen. Uff, håper ikke det er noe farlig. Han er jo blid og fornøyd når det skjer da, virker som han er så glad så han ikke klarer å kontrollere seg akkurat når det skjer...
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 7. mars 2010 #15 Skrevet 7. mars 2010 Hei! Ikke for å bekymre deg, men jeg ville absolut tatt opp dette med lege eller helsesøster. Gutten til ei jeg kjenner hadde det slik fra han var en 5-6 måneder gammel, og han har epelepsi. Han hadde også noen slags spasmer, spesiellt når han ble oppspillt, noe som derfor ble avfeid av lege. 13 mnd gammel fikk han et ordentlig anfall og måtte legges inn på sykehus. Mest sansynlig er det jo absolutt ingenting i veien med poden din, men i og med at han kaster hodet bakover og ruller med øynene kan det absolutt være mer enn et umodent nervesystem. Det er jo kast med hodet og rulling av øyne (sammen med fråde fra munn) som gir mistanke om epelepsi ved besvimelse og anfal har jeg hørt. Jeg villa sjekka det jeg, men håper jeg ikke har bekymra deg for mye. Han har det nok kjempefint gutten din, men bedre å sjekke en gang for mye tenker jeg
Anna-10 Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #16 Skrevet 7. mars 2010 Uff, ja du her rett i det. Tror jeg skal ringe legen i morra...Men sønnen til hun du kjenner, virket han upåaktet etter spasmene? Det gjør nemlig sønnen min. Forsetter og smiler og le.
Nea og juniors mamma Skrevet 7. mars 2010 #17 Skrevet 7. mars 2010 Vil ikke underbygge bekymringen din, men ja, spedbarn med epilepsi kan virke helt upåvirket før og etter et anfall (anfallene kan være alt fra et sek til flere min) før det forverrer seg. Ellers er reflux (svak lukkemuskel mellom spiserør og magesekk) hos spedbarn et problem hvor barna i timen/e etter måltid får "anfall" som kan mistenkes som epilepsi. Hør absolutt med fastlegen din så får du i hvertfall bekreftet/avkreftet frykten din, ingen skal gå rundt å frykte alvorlige sykdommer hos barna sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå