Gå til innhold

Kan jeg få pappapermen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på noe ang denne pappapermisjonen..

Jeg er student og har opparbeidet meg rett til svangerskapsstipend fra lånekassen samt foreldrepenger fra Nav. Jeg har hattt en 25 % stilling de siste årene ved siden av skole. Siden pappan ikke har rett på pappapermisjonen fordi jeg ikke har jobbet over 50 %, MISTER vi de 10 ukene av permisjonslengden eller kan jeg få de overført til meg?

Det er jo helt tragisk at vi skal miste hele 10 uker av tiden med baby fordi jeg har vært student og ikke i jobb?

Please help me!

Takk damer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du har ikke krav på de desverre:(

Det er helt syke regler, dette at pappaens muligheter til å være noen uker hjemme med babyen avhenger av mammaens lønn.

Vi mistet de ukene her og sist, jeg var i samme situasjon som deg.

Vi løste det ved at jeg tok 30 stp det året (altså 50% student), slik at pappaen fikk mine uker. På den måten fikk vi både stipend (som krever minimum 50% student), nedkomststønaden fra NAV og 29 ukers permisjon til far (som da fikk dette godkjent fordi jeg var minst 50% i jobb/student).

Det funferte greit da jeg gikk et rimelig greit studium, jeg utsatte bare praksisen til året etter.

...at jeg aldri klarer å surre meg til å ta de siste 30 stp jeg trenger for å få godkjent utdanning, er dermed en helt annen historie, hehe.

Skrevet

dersom pappa ikkje har rett til permisjon, trur eg dei vekene faller bort. Det gjør dei vertfall dersom han hadde hatt rett til permisjon, men av ulike grunner valgt og ikkje "bruke" den :( Vi ønskte/ undersøkte muligheten for å overføre dei til mor sist gang, siden det hadde vert gunstigest i vår situasjon, men det var ikkje mulig ....

Skrevet

29 uker? Er det det eneste vi kan få ? Bortsett fra de 6 ukene etter fødsel og 3 uker før som er til meg?

Jeg går så sinnsykt i surr når det gjelder dette her! :( Jeg var nesten helt sikker på at jeg kunne få disse ukene, så permisjonstiden vår blir den samme som andre som er i full jobb. Siden jeg har jobbet 25 % ( ca 6000kr i mnd) som er litt mer enn det jeg kan få i engangstønad, så regner jeg med at vi tar dette. Men da har altså pappa ikke krav på noe tid med den lille i det hele tatt? Så vi må dele 29 uker mellom oss...? og da evt ta ulønnet permisjon etterpå.. jeg nekter å levere en så liten baby til barnehage...:(

Hmmm dette høres merkelig ut syns jeg! :(

Skrevet

Jeg mener du får de 10 ukene. Testet det ut på nav sin side, og fikk fram at mor da får 56 uker:)

Skrevet

Hvis du har vært student så teller det også som full jobb:-)

Men det vil si at du må gå tilbake på skolen, eller til jobb de 10 ukene far har permisjon:-)

Tips: se på forum student og gravid, der er det en samletråd om dette:-)

Skrevet

Fytti så mye feil informasjon det gis her inne på bim...

Når man er student har man ingen inntekt (med mindre du klarer å jobbe minst 50 % ved siden av. Lån gjelder ikke som inntekt) og når du ikke har vært i inntektsgivende arbeid får du ingen rett på foreldrepenger og da får heller ikke far rett. Du får fødselsstipend i 10 mnd fra Lånekassen hvis du har vært student i minst 6 mnd, men far får ingenting. Urettferdig men sant!

Skrevet

Her ble det visst noe feil...

Det jeg mente var at for at far skal få rett på foreldrepenger må mor ha vært i arbeid i 6 av de 10 siste mnd i minst en 50 % stilling. Mor må ha tjent minst en halv G for å ha rett på foreldrepenger.

Her finner dere alt dere trenger å vite:

Foreldrepenger

http://www.nav.no/page?id=328

Fedrekvote

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Fedrekvote

Skrevet

Ang pappapermen så vet jeg ikke..

Men ville bare tipse deg om hvordan vi har tenkt å gjøre det.

Jeg har termin i mai og har vært student de siste to årene sammenhengende. Blir ferdig med en bachelorgrad nå til våren, men har søkt meg inn på årsstudium til høsten igjen. På denne måten blir jeg fortsatt student, og har krav på fødselsstipend (foreldrestipend heter det vel nå) fra lånekassa. Siden jeg blir fulltidsstudent har pappaen krav på foreldrepermisjon fra NAV. Jeg må ta ut tre uker før fødsel og 6 uker etter, men de resterende 37 ukene kan pappaen ta. Han må ta de ut gradert for at jeg fortsatt skal kunne motta foreldrestipend fra lånekassa. Han jobber da ca en dag i uka f eks. Dermed blir det slik:

- Jeg tar ut foreldrestipend fra lånekassa

- Pappaen får foreldrepermisjon i 37 uker + så mange % han jobber. (f eks jobber han en dag i uka blir det 20% lenger permisjon altså litt over 7 uker til.)

- Jeg tar ut engangsstønad :)

Er jo litt avhengig av hva slags studiet man tar , hvor krevende det er , hvordan babyen blir osv men jeg er heldig og har funnet et flott studiet med lite obligatorisk oppmøte. I tillegg har vi et barn fra før så vi vet litt hva vi går til:)

Lykke lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...