Kokkeli nyter våren:) Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 dere er hjemme? på dagtid? om natten? låser dere bilen på deres eiendom? Går litt i ett med annen diskusjon om barn som er alene hjemme og sitter i bilen mens foreldrene handler litt på en butikk i 5 minutter.. Hvor trygt er det der du bor. Noen mener det ikke er forskjell på by og land.. Går en fra huset/leil opplåst i store byer? Bygd??
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 6. mars 2010 #2 Skrevet 6. mars 2010 hehe:)) vi låser døra hjemme hver natt vi..... bare at vi glemmer at nøkklene står i døra på utsiden.....(?) Låser døra på dagtid når vi er borte også, men nøkelen henger på en spiker ved siden av.... Vi låser ikke bilene våre på eiendommen, men vi tar inn nøklene i de værste turist tidene, siden det da er stor gjennomfart i bygda, og mange fremmede... da spes i vinterferien, påska og sommermånedene... Siden jeg også har bodd 10 år i Oslo, kan jeg svare på de spørsmålene også. Vi låste døren om natta, når vi husket det. Vi låste døra om dagene når ingen var hjemme, men det hendte også at vi dro i butikken uten å låse.... Bilen var ALLTID låst... Så det er jo tryggere på landet enn i byen......men, jeg følte meg aldri utrygg, og folk tror at Oslo er mye utryggere enn det er....Det finnes mange fine bydeler og boligomeråder I Oslo, som er kjempefine for barn, slik som Romsås og Lindeberg, der det ikke finnes biltrafikk...
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2010 Ja uff.. Har ikke i det hele tatt hvert meningen å si noe galt om Oslo!!!!!!!!!! Oslo er en kjempe by. Har ikke bodd der men har vært der mange ganger. Føler meg ikke utrygg der, og hadde ikke hatt barna i bånd der (for å sette det på spissen) hehe.. Har egentlig bare ment en storby.. ikke Oslo..
Jojo x3 Skrevet 6. mars 2010 #4 Skrevet 6. mars 2010 Låser ikke døra på dagen, men gjør det om kvelden og har den selv låst om natten. Hender bilen står åpen, men prøver å huske å låse den. Men mannen min har gått fra bilen med nøklene i den et par ganger, hele natten stod de i bildøren og på samme knippe henger nøkkelen til huset... Det syns jeg var litt ubehagelig.
moota m storebror&lillebror Skrevet 6. mars 2010 #5 Skrevet 6. mars 2010 Jeg låser døra så fort jeg kommer innfor. Med mindre storesøster er ute, eller det er så fint vær at døren er åpen. Bilen låses når jeg er hjemme, låser ikke på butikken her oppe, men andre plasser.
Lene~mor til tre Skrevet 7. mars 2010 #6 Skrevet 7. mars 2010 Ytterdøra våres er ikke låst på dagtid, men er alltid låst om natten eller når vi ikke er hjemme. Vi bor i blokk og utgangsdøra i blokka er alltid låst 24 timer i døgnet, døra smekker seg i lås av seg selv så ingen kommer jo inn i blokka uten nøkkel eller å ringe på ute og da må noen lukke opp innen ifra. Bil har vi ikke
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 7. mars 2010 #7 Skrevet 7. mars 2010 låser døra om natten når vi husker på det. låser aldri bilene på eiendommen- kun om vi er bortreist og den andre bilen står alene hjemme. Jeg låser nesten aldri bilen når jeg er på jobb heller, og nøkkelen ligger gjerne i bilen. Nøklene står nesten alltid i, pleier å ta de ut på fredags og lørdagskveldene når vi husker det. Låser nesten aldri ytterdøra når vi drar ut på dagtid, hender vi låser når alle drar ut av døra om morgenen, og ikke kommer hjem før eldstemann er ferdig på skolen i 14-tiden, men det hører vel til sjeldenheten. Må vel legge til at vi bor i en liten by, har vært noen huns som har vært innbrudd i her i sommer og høst, men jeg blir liksom ikke mer redd, og mer nøye å låse for det. Tenker at det sjer ikke meg, men jeg får meg kanskje en overraskelse en dag...
2barns mor Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 Plassen her vi bor, har jeg alltid sett på som trygg. I tillegg bor vi litt utenfor sentrum, så her føler jeg alle passer på alle. Jeg låser nesten aldri bilen eller døra. Nøklene kan stå i bilen om natten. Jeg låser stort sett døra på natta - men ikke alltid! Jeg tror det er forskjell på by og bygd, men kan ikke uttale meg mer om det eller bevise det, da jeg alltid har bodd på bygda. Det kan jo bare være at jeg ikke har følt meg trygg i en by? På små steder, der alle kjenner alle - passer en på hverandre. Jeg vet at mange steder i byer vet de ikke hvem naboen er engang! Det kan jo sikkert være slik på bygdene også, men tror det hører med til sjeldenheten. Men.... bydene blir større og større etterhvert, så det blir vel fler og fler drabantbyer og nærliggende storbyer blir enda mer bygget ut, så de små bygdene like utenfor integreres sakte men sikkert til bylivet. Ser tendensen her vi bor - både liker og misliker det - men det er en annen diskusjon!
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Men til sammenligning, så bor min onkel et stykke fra oss- borti 1 mil, han bor langt utpå landet, er 200 meter hver vei til naboer, han har stor eiendom, er privat vei som går ned fra hovedveien til huset- om vinteren går det ikke ann å kjøre ned, må parkere ved veien, men han låser bildøra når bilen står nede, rett vedsidenav huset. Kan aldri huske at han har levnet nøklene i bilen, utenom når han kun skulle fort inn å hente noe han hadde glemt, og bilen stod og gikk.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #10 Skrevet 9. mars 2010 Bor rimelig landlig. Er vi hjemme, låses ytterdøra aldri. Her er det veldig klart signal om at "ingen er hjemme". Høflighet her tilsier "bank på og kom inn", uten å vente på svar. Så banker man på ny på stue-/kjøkkendøra, og venter til man blir bedt om å åpne. Det gjør også at vi låser når ingen er hjemme. Ikke fordi det egentlig behøves, men for å unngå å villede en besøkende. Det samme om natten. Igjen, ikke fordi det behøves, men for å signalisere "nå har vi lagt oss, ønsker ikke besøk". Bilen låses sjelden, verken på vår eiendom eller ellers lokalt. Derimot lar vi alltid være å gå fra en bil med tenningsnøklene i, for å hindre at barn kan starte bilen. Å gå fra bilen med nøklene i er faktisk ganske vanlig her, og har fått kjeft noen ganger andre har lånt bilen, type "hvor.... har du gjort av nøklene"?? )
yasmina Skrevet 10. mars 2010 #11 Skrevet 10. mars 2010 Har aldri doera laast paa dagtid uansett hvor vi er, men hjemme i Norge ( stavanger) laaser vi alltid hvis vi ikke er hjemme eller har lagt oss. Der laaser vi gjerne frontdoera naar vi sitter i hagen ogsaa slik at ingen vandrer inn da. Sykler maa lases paa egen eidensom osv. Her laaser vi naar vi kommer paa det, men har vel aldri hoert om noen som har hatt innbrudd egentlig. Vi laaser sjeldent bilen hjemme i gata. Laaser gjerne ytterdoera naar vi legger oss, men kjoekkendoera er ofte aapen Anser hvor vi bor naa som helt trygt og gikk i forrige uke fra huset ulaast med fler titallstusen kr i skapet. Det hadde jeg ikke gjort i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå