Gå til innhold

Hva sier dere til kutt i barnetrygden da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke fått med meg dette før jeg så en facebook gruppe "nei til kutt i barnetrygden" e.l. Leste litt på siden og ble forholdsvis overrasket over mye rare meninger.

Selv er jeg av den oppfatning at 970 kr per barn ikke er så mye, og at de fleste av oss nok hadde klart oss med mindre eller ikke noe. Barnetrygden var ikke akkurat avgjørende for at jeg valgte å få barn.

Samtidig har jeg forstålese for at denne ytelsen er viktig for de med lav inntekt, og at fjerning eller kutt kan by på økonomiske problemer for noen.

Vet at behovsprøving har vært diskutert tidligere, men mener å huske at konklusjonen var at organiseringen av behovsprøvingen ville koste mer enn de sparte.

Hva mener dere? Er det greit å kutte i barnetrygden, eller er det andre steder i statsbudsjettet de heller kan kutte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det blir noe av, men det hadde virkelig ikke vært så ille. Det er gjort undersøkelser som tyder på at mange (mener å huske det var opp i 70-og-noe-prosent) hovedsaklig sparer barnetrygden. Med andre ord klarer de seg fint uten.

Støtte til lavinntekts-barnefamilier kan man ta via skattlegging i stedet.

Det er selvsagt mange andre steder i statsbudsjettet man også kan kutte. Det blir likevel for dumt med sånn "bygge museum skal de ja, og sende penger til Afrika - nei, stem FrP altså!"-argumentasjon.

Skrevet

Jeg synes det er greit med barnetrygd, selv om jeg ikke er avhengig av den. Jeg vet at den har mye å si for en god del av de som har minst her i landet. Det ville være administrativt horribelt og skulle begynne med behovsprøving - derfor - barnetrygd til alle!

Skrevet

Hadde du spurt for et år siden hadde jeg svart at de kunne kuttet den helt for min del. Jeg har spart både den og kontantstøtten, og brukt pengene på asfalt, reiser osv.

Nå er jeg alenemor, og de nesten 3000,- ekstra i mnd har faktisk stor betydning for økonomien min. Så jeg trenger den!

Skrevet

har ikke lest om det selv, men uten mer informasjon er jeg mot. Vi trenger barnetrygden, og hadde nok slitt mer uten den, og de som virkelig har behov for den må jo gå på sosialen, det vil helst alle slippe. Det vil i praksis føre til flere fattige barn.

Skrevet

Den kommer godt med i hverdagen med tenåringer i hus. Men vi hadde ikke sulta ihjel om den blei borte. Håper selvsagt på å få beholde mine 4850,-/mnd

Skrevet

Nå som de er små hadde vi fint klart oss uten.

Men jeg kjenner jeg gruer meg til den tiden kommer da buksene de skal ha koster 1000,- pr par og skolebøkene til videregående koster x-antall kr.

Så jeg regner med at den kommer godt med fra de er 12 til de er 18.

Skrevet

Tja, det var det. Om den ikke skal kuttes, så burde det være mulig å takke nei til den. Sa med dama på kontoret at vi ikke trengte den, men det burde vi bare vite, at det var ikke til meg/pappaen den skulle, men til barnet! Orket ikke lage en diskusjon, så pappaen og jeg sparer den til vårt felles gudbarn.

Tenker KS også burde ryke i samme slengen. Det er vel rundt/over en milliard i året som går ut som KS, er det ikke ...

Skrevet

Jeg tror at en del av dem som sier at de sparer pengene kanskje ikke forteller hele sannheten?

At det er penger de ikke nødvendigvis bruker "med en gang de kommer" men at de blir å bruke av de etterhvert likevell.

De "små" 970kr pr mnd blir jo hele 11 640kr i året.

For oss med 3 barn blir det 34 920kr.

Når dere tar stilling til om det er lite penger eller ikke. Har dere da virkelig regnet på hva dere bruker rent på barnet i mnd?

Jeg fikk sjokk når jeg regnet på det! 2åringen vår kostet oss i underkant av 2500kr i gj.snitt pr mnd i fjor. Da er ikke mat, strøm, badeolje, aktiviteter osv medregnet. Kun rene ting til henne personlig.

(Holder på å jobbe med det ifh grunnstønad, skattefradrag osv)

Nå er hun riktignok syk og trenger litt ekstra, så gj.snittet er antagelig ikke like høyt med de to andre. Likevell tipper jeg at det ikke er langt unna. Spes ikke hvis en regner over lengre tid og tar med større og dyrere ting som barn faktisk må ha i dagens samfunn. Som ski og sykkel.

Nå har vi forholdsvis lave inntekter (eller kan det kalles høye utgifter ifh inntekt; ung nyetablert familiesituasjon, som fikk barn før vi var fylt 20 og får konsekvensene av det hele veien videre)

Men jeg tipper at de som har mer å rutte med i mnd, dermed bruker mer på barna..... Ikke at det i seg selv akkurat forsvarer at de bør få barnetrygd. Men for alle som har det likt som oss er barnetrygden gull verdt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...