Gå til innhold

Dette syntes jeg var MYE i bidrag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg skal gå fra hverandre og vi har to barn på hhv 1 og 4 år. Vi kommer ikke til å gå via NAV for å få fastsatt bidrag, da vi klarer å ordne opp i dette selv. Var allikevel inne på bidragskalkulatoren for å sjekke litt nivået og iflg den skal mannen min betale meg litt over 6000 kr i mnd i bidrag! Er ikke det innmari mye? Hvis jeg regner med skatteklasse 2 og trippel barnetrygd vil jeg ha utbetalt mer enn han, enda han tjener over dobbelt så mye som meg - kan det virkelig stemme...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan stemme..hva er inntektene deres?? hva er samværet?? og du har nåkk barnepass,men husk trykk inn at du kommer til å få barnetilsyn:)

Skrevet

Bidragsreglene er helt sinnsvake. Far blir ofte så tynt, at han knapt har noe igjen selv. Far skal jo helst helst ha litt igjen til å bruke på ungene sine selv også. Både samværskostnader, bil, bolig, reduserte arbeidstider etc alt som må til for å få samvær til å funke.

Når en skal etablere seg på nytt, går disse 6000,- ut av fellesskapet, penger som hele familien kunne nytt godt av. De pengene går inn i hans eks sin nye familie og hele familien nyter godt av de pengene. Det er nå en gang slik at dette blir resultatet.

Synes systemet er grovt urettferdig mot far i mange tilfeller. Særelig der han tjener litt, og eksen tjener lite. Akkurat som det er svakheter i systemet der far sniker seg unna bidrag, men det er jo ikke tema i denne tråden.

Skrevet

Men HI, hvis dere skal gjøre dette med bidrag privat mellom dere, bestemmer dere ikke beløpet da? Så selv om bidragskalkulator sier at far skal betale 6000 kr, så trenger han ikke å betale 6000. Dere bestemmer et beløp som passer for dere, kan man ikke gjøre det slik?

Skrevet

Klart det kan stemme! Du skal jo dekke utgifter for tre, og han for bare en. Altså skal du sitte igjen med mer enn han etter bidrag overføring, barnetrygd og skatt.

At han tjener dobbelt så mye som deg, betyr ikke at han skal få leve bedre enn deg. Det er noe med dette å være MOR. Det er ikke han. Han er den som tjener mye. Det er noe helt annet. :-)

Skrevet

Den bidragskalkulatoren regner kun for ett barn uansett så det går ikke ann å regne med den når du har to barn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...