mammaløve Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 Satt her og leste Gravid-bladet, og der var det en artikkel om tre damer med tre forskjellige jobber. Fokuset var på hvordan arbeidsplassene deres tilpasset seg graviditeten. Den ene av damene jobbet i sjøforsvaret, og her var hun vanligvis med ut på øvelse eller "tokt" til sjøs. Som gravid var det ganske logisk at hun ikke kunne være med til sjøs i ukesvis, i tilfelle noe skulle skje, så hun var omplassert på kontor. Kontorjobben medførte ganske betydelig lavere lønn. Det jeg reagerte kraftig på er det at dama da ikke har noe valg. Hun må omplasseres, men den vanlige lønna hennes følger henne ikke selv om hun ikke har noe annet valg enn å sitte på kontor. Jeg ble skikkelig irritert på vegne av hun i artikkelen, og synes det er blodig urettferdig at gravide ofte opplever å tape både lønn, pensjonspoeng og ansinitet på grunn av graviditeten. Da jeg forsøkte å diskutere dette med typen, mente han at dette er kvinnenes valg. Dersom en kvinne velger å bli gravid, må hun da regne med at hun vil tape noe i forhold til arbeidslivet. NEI mener jeg! Vi kvinner utfører en samfunnsplikt ved å føre barn til verden. Og nå er det heller ikke sånn at vi alltid er alene om avgjørelsen om å bli gravide. Vi gjør det jo ofte sammen med en partner (som i mitt tilfelle), og da kan jeg jo nødvendigvis ikke be typen min om å gå gravid i steden for meg, fordi jeg ikke vil gå glipp av goder i arbeidslivet. Ojojoj som jeg hissa meg opp over dette temaet. Synes ikke dere jeg har rett damer? Det burde ikke være sånn at vi stiller dårligere til start her i livet bare fordi vi er kvinne??? Hilsen hormontigeren
vbu Skrevet 6. mars 2010 #2 Skrevet 6. mars 2010 Enig! Tror jeg hadde blitt ganske så irritert hvis typen hadde sagt noe sånt. Synes det er ganske logisk hun beholder samme lønn eller hadde det faktisk vært bedre for hun hvis hun sykemeldte seg. Og det hadde bare vært dumt for både arbeidsplassen og samfunnet. Synes kvinner skal kunne bli gravide i hvert fall to ganger i livet uten at har noen betydning. Greit nok, hvis noen velger å få 4-5 unger da har man kanskje tatt valg å gå glipp av litt goder... for noen andre goder.
faythleen Skrevet 7. mars 2010 #3 Skrevet 7. mars 2010 Jeg er i utgangspunktet enig i at man skal beholde lønna si om man omplasseres pga graviditet. I dette tilfellet, med dama i sjøforsvaret, er jeg ikke helt sikker på hva som ligger i "gå ned i lønn". Jeg vil regne med at ho fremdeles får sin grunnlønn, men mister ulempetilleggene ho vanligvis har når ho er ute til sjøs... Om det er slik - er det enkli urimelig?
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 7. mars 2010 #4 Skrevet 7. mars 2010 Jeg jobber i sjøforsvaret og var i samme situasjon som hun dere snakker om da jeg gikk gravid med nr 1. Med en gang en forteller at en er gravid blir en satt i land. Jeg gikk ned over 200 000kr i lønn, og som en over her sier så er det tilleggene en får når en seiler. Grunnlønnen får en beholde, men den ligger jo ofte godt under 300 000 pga at en får tillegg.Men det var ganske kipt å måtte gjøre dette. Merket det utrolig godt på lommeboken ja. Med nr 2 og nr 3 fikk jeg heller ikke seile ,men da hadde jeg i utgangspunktet delt kontor og seile jobb. Så nå vil jg ikke miste så mye. Dette skal jeg love deg er en stor sak vi slåss mye for. Det er kommet nye regler at som gravid har vi krav på å få utbetalt det samme som vår stedfortreder, dette fungerer godt i Hæren, men ikke for sjøforsvaret da vi ikke har krav på å få timer. I hæren er alt du jobber automatisk penger, mens sjøforsvaret kan kreve at en skal ta fri det en jobber utover normal grunnlønn.Og det er disse timene som oftest blir utbetalt når en er på sjøen, og dermed får en ikke disse når en er gravid. En har ikke krav på timer når en går gravid. Er ikke så lett å forklare. Men uansett så blir jeg sååå provosert når menn mener at en blir jo gravid frivillig og dermed må ta konsekvensene. AHHHH. Jeg må jo innrømme at når en får 3 tette så går det jo utover karriære oppgangen i en periode.Men er jo verd det å få barna:) Håper jeg tar det igjen:)
mammaløve Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2010 Så spennende å høre det hele fra din side, som faktisk har stått i akkurat samme situasjon! Kjenner jeg blir småfortvila, spesielt når dette bare er ett av mange eksempel på hvordan gravide ender opp med å tape goder som menn aldri kommer til å oppleve å miste. Synes det med at kvinner står frie til å velge bort graviditeten ikke hører med i diskusjonen i det hele tatt. Uten gravide ville jo samfunnet vårt gått rett vest, og da bør jo folk heller bli belønnet enn straffet tenker jeg. Godt å høre at du har fått en bedre løsning med de to andre svangerskapene dine. Ideelt sett skulle du jo ha fått gjennomsnittet av siste års lønn eller liknende slik at du ikke merket så stor forskjell på økonomien selv om du var gravid...
Corneliuss Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 You go, Mammaløve! =O) Hi hi. Det er sånne ting som kan hisse meg også opp noe helt vannvittig. Og den kommentaren på at det er kvinnen som "velger" å bli gravid fra mannen din... Hadde blitt relativt oppbragt om det var meg han hadde sagt det til. Er ikke det like mye mannen sitt ansvar da? Sånn er det i hvert fall her i huset. Det er faktisk mannen min som har vært den største pådriveren for at vi skal få barn - begge gangene vi har tatt avgjørelsen. Jeg har holdt igjen - nettopp pga det du skriver om: muligheter i karrieren. Er liksom ikke sånn normalt sett at masse dører åpner seg i det man sier at man er gravid... Og jeg har ventet på forfremmelser begge gangene. Hvis hans resonement skal holde så bør jo også mennene til kvinnene gå ned i lønn på samme måte: ettersom de har vært med på avgjørelsen om å bli få barn. Kanskje de kunne ha vært med på å dele det kvinnene taper? He he. Spiller jo ikke så stor rolle for familieøkonomien totalt sett, men hadde vært en bra symboleffekt som sikkert hadde endret litt på reglene... =O) Spennede å høre fra mamman som har vært oppe i akkurat denne situasjonen som du beskrev. Det er klart at det blir spesielt når man har en grunnlønn som er relativt lav i forhold til den totale lønna. Hm... jammen Ikke lett å få rettferdige regler for alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå