Gå til innhold

Dere med erfaring om bekkenløsning.. Trenger info :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Har en del spm ang bekkenløsning..

Når og hvordan startet din?

Er du sykemeldt?

Får du noe behandling? Og evnt, hjelper det?

Takker på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg er 20år og 26 uker på vei med mitt første barn. Min bekkenløsning startet for halvannen av to måneder siden. Først merket jeg bare at "det strakk" i bekkenet når jeg reiste meg fort opp. Føltes egentlig som å være støl.

Ble først 50% sykemeldt da jeg har en jobb hvos man står og går hele dagen. Nå de siste ukene har det bare blitt verre. Gjør vondt når jeg går, hver morgen og kveld når jeg skal bøye meg for å f.eks ta av/på bukse el sokker, når jeg skal legge meg ned i el komme meg opp av seng/sofa, og til tider er det også smerter i korsryggen. (men dette trenger ikke ha noen sammenheng direkte med bekkenløsningen altså)

Er nå 100% sykemeldt og forblir nok det resten av svangerskapet. Legen har tilbudt meg fysioterapi, men inntil videre vil jeg avvente og se.

Skrevet

Hvorfor vil du ikke ha fysioterapi? Det kan jo hjelpe deg mye i hverdagen...............

Og det er gratis om legen skriver en rekvisjon der det står at du har bekkenløsning!!!!

Skrevet

Har hatt problemer med bekkenet fra uke 6 og nå er jeg 17 uker. Jeg går til osteopat. Det hjelper masse og gjør at jeg klarer å jobbe 100%. Skal også begynne med varmtvannstrening for gravide etter mye positiv omtale:-) Alt er gratis så lenge man får rekvisisjon fra lege.

Skrevet

jeg er 23 år og 34 uker på vei med min første. Bekkenløsningen startet da jeg var rundt 25 uker på vei..

Kjente det først ved at det var fryktelig ubehagelig å ligge på hofta for lenge. måtte snu meg ofte. Så kjente jeg det mer og mer når jeg var på jobb(stillesittende jobb på kontorstol)... fant ingen stilling på stolen eller stående som var behagelig. neste svangerskapskontroll sykemeldte legen meg fordi hun var redd det skulle bli verre. og verre har det blitt..

vondt i lysken til tider(helt fra foran til bak),halebeinet og nedre del av ryggen er veldig vonde. Rompebeinet og muskulaturen er kranglete og vondt til tider og jeg stivner helt og får gangvansker med en gang om jeg har sittet for lenge stille.

Er sykemeldt 100% men får ikke dekket behandling hos fysioterapeut fordi jeg ikke har gangvansker til daglig.

Så jeg går ikke til behandlig dessverre:(

Skrevet

Med Søtepi i magen;-) , eller andre:

kan du utdype/forklare litt ang. behandling av bekkenproblemer?

Jeg har fått henvisning til fysioterapaut og tok kontakt med en privat klinikk for behandlig, men fikk beskjed om at jeg må betale på lik linje med alle andre selv om jeg har henvisning fra lege ("gangbesvær").

Jeg klarer jo ikke å gå lenger...... synes det er merkelig om jeg skal betale for behandling, vi betaler jo ikke for svangerskapsomsorg ellers.

Denne klinikken sa også at hos noen fysioterapauter kunne jeg få "rabattert pris" pga. henvisningen, men der var det ofte lange køer.

Hvilken fysioterapauter bør jeg gå til (bor i Oslo)?

Skrevet

Merkelig at noen får det dekket og noen ikke. Jeg har heller ingen gangvansker til vanlig, men under svangerskapet har disse blitt ganske merkbare. Synes det er rart at det skal være forskjell fra kommune til kommune. Jeg bor i Fredrikstad og her får jeg dekket Osteopati og vanntrening.

Skrevet

Lurer litt på om jeg har begynnende bekkenløsning kanskje.. startet på Lørdag, er bare 14 uker på vei, men har vondt like ved der rompa starter, og inni der, og hoftene. Kjenner ihvertfall at det er nedenfor korsryggen smertene sitter..

Er dere bedre om morgenen og værre utover dagen?

For må morgenen er det mest hoftene, men etter noen timer så kommer det i bekkenet også.

Skal jo egentlig ikke til lege før i uke 24 ell noe nå.. men burde jeg bestille meg time å fortelle om dette? Evnt høre om jeg faktisk har begynnende bekkenløsning?

Håper virkelig det er tilfeldig med smertene :) men etter 3 dagen på rad starter jeg å ha mistanke..

Skrevet

Jeg hadde bekkenløsning/smerter med første mann, men blei enda verre nå når jeg er gravid med nr.2. Kjenner igjen når du skriver at du har "vondt like ved der rompa starter..." Akkurta samme hadde jeg, samt at jeg fikk utstråling nedover lårbeina, kjentes ut som om beina skulle gå ut av ledd...

Jeg ble anbefalt å prøve behandling hos naprapat her i Kr.sand og etter noen behandlinger, så tenkte jeg at jeg bare skulle gi opp fordi jeg følte det ikke hjalp. MEN etter 5-6 behandlinger så er smertene forsvunnet og jeg kan bære guttungen på 15k uten å få vondt, skuffe snø, gå helt vanlig, uten at jeg har smerter i bekkenet/lårene/ryggen :)

For meg var behandling hos naprapaten rikitg. Mine smerter forsvant og har etter 3 uker enda ikke kommet tilbake. Eneste minus med behandling hos naprapat, er at du ikke får dette dekket, men må betale dette av egen lomme. Men syns at 2-3000,- er verdt for å få bort smertene. Kan virkelig anbefales!!!

Skrevet

Hadde bekkenløsning med førstemann, men da fra ca 7. mnd. Sleit med å gå og reise meg etter å ha sittet stille en stund, og i senga var det masse puter mellom beina. Ble ikke sykemeldt, men valgte å jobbe siden det var så kort tid igjen. Fikk ingen behandling den gangen.

Denne gangen kom det snikende rundt uke 10. Sleit med å ligge på ryggen og den "sit-up'en" som man tar når man skal reise seg var umulig. Prøvde behandling hos Refleksolog og smertene forsvant momentant mens jeg lå på benken! Var ikke til lege først, de kan jo ikke gjøre stort annet enn å evt sykemelde men det var ikke aktuelt da. Nå kommer det litt sånn av og på, veldig svakt, men da løper jg bare til refleksologen igjen så går det over!

Kan anbefales!

Fatter ikke at noen velger å være så skeptiske og ikke forsøker behandling i hele tatt når de får det så kraftig, at de blir 100% sykemeldt - leeeenge, og ikke fungerer i hverdagen - dersom man har råd selvfølgelig. Det koster jo, det er ikke til å legge skjul på. Men det hjelper! Og med en 2 åring til som skal tilfredsstilles er man nødt til å fungere...

Skrevet

Hei!

Jeg har erfaring med bekkenplager fra begge mine svangerskap.

I dette svangerskapet kjente jeg symptomene fra uke 13. Jeg får det i setemuskulatur, lyske, halebein og "der rompa starter" som noen over her skriver. Kjente det først øverst på rompa og ved halebeinet. Begynte med akupunktur hos fysioterapeut i uke 17, da var det så ille at jeg enkelte dager ikke greide gå. Høyrebenet sviktet ofte, det "strålte" nedover beinet og å komme seg inn og ut av bilen var en utfordring. Etter 2 aku-behandlinger snudde det og jeg har gradvis fått tilbake en noenlunde normal hverdag og ikke minst humøret!! igjen:)

Nå er jeg i uke 25 og tar akupunktur 1 gang i uka. Det blir faktisk bedre og bedre for hver gang, nå kan jeg til og med gå turer på opptil en halv time. Fungerer 100% i jobb (med enkelte tilpasninger da jeg er gymlærer..), kan handle selv, kjøre bil, leke med 2åringen og er ikke så håpløst avhengig av andre.

Forrige svangerskap bodde vi et sted hvor jeg ikke hadde tilgang på noen behandlingsform, da ble jeg sengeliggende i flere uker. Selv om det aldri blir riktig å sammenligne svangerskap vil jeg oppfordre ALLE til å søke behandling! Som vi leser av innleggene over er det mye som kan bidra til å gjøre hverdagen lettere og øke livsgleden, det er definitivt verdt å prøve i allefall! Jeg har en god venninne som plages mest med symfyse-smerter, hun har prøvd det meste og mener homeopati er det som virker best på dette. Sikkert ulike meninger, men jordmoren min har visst også erfart det samme.

I mange mindre kommuner er fysio faktisk gratis uansett plager (så lenge du er gravid), og endel fysioterapeuter har gjerne tilleggsutdanning som f.eks akupunktur. Og husk at mange alternative behandlingsformer ikke virker før etter endel ganger!

Andre ting som hjelper meg:

Enkle pilatesøvelser for kjernemuskulatur (spør fysio eller søk på nett)

"Sklilaken" i senga som gjør det langt lettere å snu seg

Pute mellom knærne når jeg sover

Ergo-pute til å sitte på i bilen og i jobbstolen

Ryggsekk til å ha butikkvarer i (alt som bæres lavere enn hoftehøyde har større belastning på bekkenet)

Massasje av setemuskulaturen (når mannen en sjelden gang gidder gjøre det..)

Sorry at dette ble altfor langt, jeg har bare så lyst til at andre også skal få hjelp! :)

Klem!

Skrevet

det er ikke gratis før du har bekkenløsning med gangvansker.

Skrevet

Takk for flere svar :)

Noen som vet hvor man får kjøpt "bekkenbelte" og hvor mye det koster?

og til dere som bruker behandling hos akupunktør eller naprapat, hvor mye betaler dere per gang?

Føler jeg ikke vil til legen å "syte", men nå tror jeg ikke det går så mye lenger før jeg kaster inn håndkledet. Blir jo bare værre og værre for hver dag jo..

Skrevet

hei!

jeg var i uke 9 ca da jeg begynte å kjenne smerter.. har tidligere hatt ei ulykke hvor jeg brista halebeinet flere plasser og knakk "bekkenbeinet" på begge sider av ryggraden så jeg kjente igjen "ilingene" og smertene da de kom relativt tidlig (+ at jeg hadde tvillinger).. jeg fikk 50 % sykemelding fra uke 13 for da orket jeg ikke mer.. jeg hadde så innmari vondt og var helt utslitt etter jobb.. nå er jeg i uke 16 og det har hjulpet litt med avslapping, men jeg ønsker mer behandling.. jeg råder deg å snakke med legen heller litt for tidlig enn litt for seint.. du blir ikke bedre av fullt kjør! og ingen takker deg etterpå om du blir sengeliggende..

alle andre: tusen takk for mange gode råd til behandling, jeg skal nå begynne å lete etter min =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...