Gå til innhold

Hva er barnas favorittmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det fiskeboller m hvitsaus.

Ønsker litt inspirasjon :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på om du blir særlig inspirert, men håper:)

Om vi holder oss middagsmat: 12-åringens er kokt torsk med eggesmør og fløtestuet gulrot. 8-åringens spekesild (du leste riktig!) med kokt egg, rå løk og sennepssaus.

Hjemmelagde fiskeboller med karrisaus kommer ellers ganske høyt på lista hos begge to. Ferdigkjøpt fiskemat av vanlig butikktype spiser de EN bit av. Og tvinger litt i seg, til brekker seg, om høflighet gjør det nødvendig i deres øyne.

SMAK er nemlig noe barn enten oppøver eller får bedøvet i tidlig aldrer :)

Skrevet

Eldstemann: Sushi

Minsta: Pasta

Skrevet

Her er guttenes yndlings mat, pasta med tomat og kjøttsaus

Du trenger:

1 pk kjøttdeig

1 boks hakkede tomater

Sopp

1 paprika

2-3 fed hvitløk

1 pk vårløk eller en rødløk (kan fint bruke vanlig om det er det dere har)

Vann

Litt matfløte

Pepper

Basilikum, fersk eller tørket

Parmesanost (kan skippes)

Spagetti, jeg bruker 1 pakke fersk spagetti, men kan så klart bruke tørket

Stek opp sopp, løk, hvitløk og paprika. Ta det av og stek kjøttdeigen.

Når kjøttdeigen er ferdig, putt oppi den stekte sopp blandingen. Tilsett

boksen med tomat og tilsett pepper og vann til den er passe tykk. Dersom

dere bruker tørket basilikum tilsett det nå. Smak til med pepper og putt

oppi litt matfløte for å gjøre smaken rundere.

La det småkoke i en 5-10 min.

Hel over den ferdigkokte spagettien og bland. Dersom dere bruker fersk

basilikum, tilsettes den nå.

Serveres med gjerne litt parmesan på toppen (kan skippes)

Skrevet

Wow! Så flinke fiske-barn :-) Jo, ble faktisk inspirert. Hjemmelagde fiskeretter er undervurdert!

HI

Skrevet

Her går det i pasta (helst uten saus og tilbehør), så ikke mye inspirasjon å hente her i gården dessverre...

Skrevet

Takk, skal overbringe den til guttene! Tror ellers ikke de føler seg så "flinke" selv her, de spiser jo bare det som er godt :).

Hjemmelaget mat er generelt grovt undervurdert i dag. Og fisk/fiskemat i særdeleshet. Men når man ikke har smak skikkelig mat og tror fisk skal smake guano, bare fordi "fiske"puddingpølsa på butikken gjør det....

Men flott at du ble inspirert! Bare så synd at det er så vanskelig for mange å skaffe seg fersk fisk. Og fisk som er to-tre døgn er IKKE "fersk fisk" i mine øyne, selv om jeg vet butikkene kan selge den for det. Hos oss gjelder regelen om at fisk kan oppbevares i 24 timer om den får absolutt førsteklasses oppbevaring, med is og det hele. Skal den oppbevares lengre må den fryses.

1316

Skrevet

Dytter litt på denne jeg...

Skrevet

Gutt 1,5 år. Elsker potetball m kålrot og duppe

Skrevet

Stekt ørret eller laks med godt krydder på, med ris og ferske dampede grønnsaker som brokkoli og gulrot.

Skrevet

Når jeg spør hva junior vil ha til middag er det enten spagetti og kjøttdeig, pølser eller hjemmelagde fiskepinner med brokoli, poteter og hvit saus(brokkolien er viktigst, spiser nesten et hode alene)

Skrevet

Har en sønn på tre som endelig har fått tilbake matlysten.

Hans favoritter er:

sushi

fiskekaker

makaronigrateng

svenske kjøttboller

Skrevet

Her er det laks og ørret som er den store favoritten. Må til slutt begrense sønnen vår hver gang vi har det :)

Ellers er pølser, pizza, pasta og kylling noe som kommer høyt opp på lista :)

Skrevet

Frøkna her liker torsk med hvit saus med gulerot. ellers liker hun kjøttkaker med suas og pastaskruer for all del ikke spagetti, men skruer kunn skruer.

Skrevet

joikaboller og lammefrikasse.

han hater virkelig pizza

Skrevet

Alt med fisk i. Fiskeboller med kvit saus med masse karri i, fisk i form (gratinert torsk med potetstappe), heimelaga fiskegrateng.

Vi eter aldri pølse eller kjøttdeig, men spaghetti og karbonadedeig med heimelaga kjøttsaus kan gå ned. Og pasta med pesto. Og indisk kylling som ho kaller det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...