Gå til innhold

Hvordan få i minsten grønnsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han spiser det ikke. Jeg føler jeg har prøvd alt, men han nekter. Alt fra småbiter, store biter, velge selv, lage puré osv osv. Det er komplett umulig.

Det gjelder forøvrig ikke bare grønnsaker, han spiser ekstremt lite. Lager jeg mat, spiser han stort sett bare kjøttet og ingenting av tilbehøret. Ingen grønnsaker faller i smak, det eneste jeg kan klare å få i ham av grønt er agurk og mais. Poteter og potetstappe spiser han ikke. Kan en sjelden gang få i ham litt ris, pommes frites eller sånne småpoteter.

Hva gjør man med sånne barn? Han er ganske tynn og det er så fælt å se at han nekter å spise.

Han er veldig glad i brødmat da, og spiser mange skiver. Men jeg vil jo ikke at han skal vokse opp på kun det.

Har prøvd å lage gode og fristende ting som hamburgere også, men han spiser det ikke med mindre den kun består av brød, kjøtt og ketchup. Og det hjelper ikke å si at han ikke får mat igjen før kvelds hvis han ikke spiser, for uansett hvor sulten han er, nekter han å spise. Da sultestreiker han heller frem til kveldsmat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det an å bruke feks sånne pepperkakefigurer til å skjære ut artige mønster i feks kålrabi?

Får du til å dandere ulike grønnsaker så de ser morsomme ut på tallerkenen? smilefjes, gårdstun med brokkolitrær, blomkål som fotball..

Har du prøvd å salte grønnsakene litt og evn ha litt olje eller smør på dem?

Kanskje han liker eggerøre med noen grønnsaker i, feks sopp?

Skrevet

Så vidt jeg har lest og som vi praktiserer selv - fortsette å tilby.

Skrevet

Takk for forslag. Dessverre har jeg prøvd det meste, og han nekter å spise. Har også laget mange ting hvor jeg har finkuttet grønnsakene, men bare han ser antydning til farge spiser han ingenting. Men akkurat gårdstun har jeg ikke prøvd, kanskje jeg skal teste det ut!

Jeg begynner å bli rimelig oppgitt:-(

Skrevet

Mitt beste tips er å la barna være med å plukke ut i grønnsaksdisken selv, få være med å skrelle/ kutte og ordne salat, eller spennende smørbrød med diverse på.

Annet som har vært en enorm suksess her er drivhuset vårt, der vi dyrker egne grønnsaker og frukter som diverse salater, paprika, tomater, krydderurter, squash, agurk, løk og mange fler. Mangt kan man dyrke i vinduskarmen også, som feks paprika og enkelte tomatsorter, pluss ruculla, diverse urter og ikke minst sukkererter. Barn synes det er spennende å plukke og smake på det de selv har plantet og stelt. Fin måte å lære dem å like frukt og grønt på om de er litt kresne av seg. Har selv erfaring med kresne "liker ikke" unger :-)

Skrevet

Hmm. De har vært med å plukke ut grønnsaker, men han vil ikke velge noe. Men kanskje vi skulle plantet i vinduskarmen ja, det var ikke så dumt. Har veldig lyst på drivhus, må bare ha hus først:-P

Takk for tips!!

Skrevet

Jeg pleier forresten også å tilby f.eks. kakao etter middag hvis han spiser grønnsakene (han ELSKER kakao), og han spør til og med selv: Mamma kan jeg få kakao når jeg har spist opp?

Men så spiser han det likevel ikke:-(

Skrevet

Hehe..kjenner til det.

2 v mine liker kun noen få grønnsaker, og det er helt ok. Minsta liker alt nesten, knasker i seg brokkoli, gumler erter, mauler tomater og foretrekker i det store og det hele grønnsaker, fisk og groveste brødsortene med masse frø i, men dette gjorde også de andre som bittesmå, så det kan fort snu, merkelig fenomen faktisk, at de plutselig nekter å spise noe de før elsket. Sikkert smaksforandringer, heldigvis retter det seg etterhvert som de vokser til som regel.

Han på snart 12 spiser nå stadig flere sorter grønt og frukt enn han gjorde før, en lang perode nektet han å røre annet enn poteter og agurk.

Skrevet

Jeg blander grønnsaker i brøddeigen. Det er jo ikke så mye de får i seg, men alle monner drar. Her serveres det brød med litt blomkål og gulrøtter i stadig vekk.

Skrevet

Jeg har boken til Jessica Seinfeld men har prøvd et par ting uten hell. Kanskje jeg skal gå igjennom den på nytt og sjekke ut om det er flere ting å teste.

Takk for link:-)

Skrevet

liker han fiskepinner?

da anbefaler jeg deg å se på 4 stjernes middag, programmet av vera,gikk denne uka, vet ikke om du kan se det på nett,eller om det kommer i reprise i morra.

men jeg kjenner til problemet, vi har det sånn her hos oss også....

Skrevet

KOm på en ting til, hvis unger liker smoothies med frukt så kan man lure i litt gulerot, brokkoli og spinat sammen med frukta. Ikke mye, men litt. Blir litt mystisk farge, men ungene her synes det er festelig.

Liker barn potetmos så kan man også lure i spinat og brokkoli der, blir festelig grønnfarge på potetmosen da. Kall det gjerne "monstermos" :-)

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart!

Ugl@, han liker ikke smoothies og ikke potetmos:-/

Skrevet

Du må huske å presentere det som monstermos - du fanget et monster, og nå har du kokt og stekt og most det, slik at dere kan spise det og få noen monsterkrefter ;)

Spiser dere grønnsaker? Prøv å lag en grønnsakstallerken til deg selv og spis med stooort velbehag, og det er "forbudt" for lillemann å smake, altså. Skulle han likevel "stjele" en bit, så kan du hoppe i stolen og se under bordet etter mattyven, det har virket her. Den lille sitter og holder på å tisse på seg av fryd over å mamma til å lete etter mattyver, mens han sitter med munnen full og bare venter på å få ta neste bit.

Skrevet

Hehe jeg ler sånn over den mattyven jeg, ser for meg jakten, hehe :-)

Tar til meg alle tips her alltid noe man kan lære men med min sønn burde jeg egentlig startet en tråd hvordan få minsten til å spise kjøtt? hehe her er det nemlig stikk motsatt....

Skrevet

Har ikke lest alle tipsene, så kanskje noen allerede har skrevet dette:

-Lag smoothie med frukt og grønnsaker. Overvekt av frukt selvsagt;) Dessert,kosedrikk, kveldsmat osv.

-en periode hadde jeg kjøtt og grønnsaker i blenderen, og laget kjøttboller, stekte det som kjøttdeig osv.

-Jeg lager saus av kokte grønnsaker, kraft og vann/melk. Koker alt i en gryte, smaker til med krydder og bruker stavmikseren.

Lager supper på samme måte.

Skrevet

Kan legge til at mine har heller ikke vært de største grønnsaks-spiserne, men jeg har bare oversett det og servert vanlige middager med grønnsaker likevel, og mye frukt. Serverte gjerne frukt til middagen også, så kunne de spise det i stedet for grønnsaker eller salat.

Laget aldri noe oppstyr over grønnsakene, og etterhvert begynte de å smake litt og litt. Ser jo at grønne ting er ekstra mystidk, og litt nifst å smake på. Men nå som frøkna er 4 spiser hun broccoli, paprika, løk, gulrot og forskjellige wokgrønnsaker. Minsten på (snart) 3 er mer selektiv, men jeg tenker det kommer seg=)

Skrevet

Minsten her spiser heller ikke grønnsaker. Han spiste en del før men så plutselig oppdaget han vel plutselig at det ikke var så godt allikevel. Eldste på 5 spiser heller ikke all verden, men hun kan jeg snakke med og forklare litt mer til, så hun får nå hvertfall i seg noe ved å selv kunne velge litt, være med å tilbrede osv. Hun er forøvrig mye mer glad i grønnsaker som ikke er kokt eller stekt, men rå.

Enste minste spiser er vel agurk og av og til litt mais.

Jeg tilbyr grønnsaker til hver middag og tenker at om noen år så blir det lettere å overtale/overbevise om at det er lurt å spise litt.

Prøver faktisk å ikke stresse så mye med det, bar tilbyr og tenker at han nok overlever helt fint selv om han ikke spiser så mye grøntfor. Er veldig glad i frukt og dermed får han jo i seg mye nyttige næringsstoffer der.

Skrevet

Sliter med dette selv, men fortsetter å servere middager med grønnsaker.

Kutter grønnsaker og setter på bordet i skåler som mellommåltid.

Kutter gulerøtter eller blomkål og legger i matpakken.

Nå etter laaang tid, har hun begynt å smake litt av det som presenteres.

Heldigvis. Men det har tatt lang tid..

Skrevet

jeg vet ikke hvor gammel din er, men min begynte å slutte å like middag da han var ca 1,5 år. Brødmat gikk greit da. Helsesøstera sa at der ar mye bra i brød, så med litt sunt og variert pålegg lever de lenge på det. På mine barn funker det ikke å presentere maten som noe annet, heller ikke å ha de med i tilberedninga.

Bruk stavmikser til å finmose kokte grønnsaker og ha i kjøttkaker, sauser og gryter. I tomatsauser passer gulrot veldig fint, kan også brukes i tomatsuppe. Kan til en viss grad hjelpe å nekte dem å spise. Foreksempel: Nå legger jeg de ertene her på tallerken din, så jeg kan spise dem senere. Husk at du ikke får lov å spise dem!

Når han var fem år begynte det å hjelpe, og nå er regelen at alt skal smakes på, men liker de det ikke trenger de ikke å spise det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...