Gå til innhold

Ang regler i barnehagen,trenger svar:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi som foreldre følgt med i ca ett år på arbeidsmetodene til ped.leder på avdelingen,så jeg har noen spørsmål til en sakkyndig.

1: Skal det være en ped.leder eller førskole lærer på avd til en hver tid?

2: Skal barn i 2 års alder ha en ramme for hva de skal gjøre i hverdagene,som ved å bruke kreativiteten sin,eller kan de komme,leke og dra hjem?

3: Kan det kun være assistenter alene med barna?(uten utdannelse o.l)?

4: Og hva med mistet eiendeler som er merker GODT? Kan ting bli borte og ikke erstattes,da vi som foreldre har gjort det vi kan for at tingene skal være i godt behold? Blir store utgifter til slutt.

Kjempe glad for gode svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: Nei, men en som kjenner barna

2: Det pedagogiske opplegget skal legges opp rundt fagområder, og en del av opplegget skal være styrt, resten lek.

3: Ja, selvfølgelig. Alle som jobber i barnehage skal være skikkede. Men de skal ikke ha det pedagogiske ansvaret.

4: Tror nok ikke de har erstatningsansvar, men hør med styrer.

Skrevet

1. De er pålagt å han en pedagog 1 time og 15 min pr.unge pr.uke.

Så det trenger ikke å være en pedagog til stede hele tiden.

4. Bhg. har ikke erstatningsannsvar for ting som blir borte uansett hvor godt det er merket.

Skrevet

1: Nei, men skal være en ped.leder/førskolelærer som har ansvar for det pedagogiske opplegget, trenger ikke være på avdelingen fysisk så mye som kravet om førskolelærer pr. unge tilsier, mye av denne tiden går til planlegging også.

2: Skal være et pedagogisk opplegg, men ikke hver dag, frilek er superviktig. Men det skal foreligge årsplaner og månedsplaner for hva man skal gjøre, og i løpet av et år skal jo ungene gjennom en del aktiviteter.

3: Ja. Men er regler rundt antall.

4: Barnehagen har ikke erstatningsansvar.

Skrevet

1. Nei

2. Rammplan skal følges, men det alderstilpasset grad. Pedagogisk opplegg for en toåring er noe helt annet enn for en femåring. Pedagogisk leder bør kunne svare for hvordan de jobber.

3. Ja, slik er det i alle barnehager. Pedagogen har 37,5 timers arbeidsuke, fire av disse timene er plantid som ikke er bundet til avdelingen. De fleste barnehager er åpen 9-11 timer hver dag. Hvor lang er din arbeidstid HI?

4. Barnehagen har ikke erstattningsansvar. Klærne kan for alt du vet være stjålet av andre foreldre.

Skrevet

1. Nei, men det skal være en pedagog ansatt for hhv 9 barn under 3 år eller 18 barn over 3. Antallet er ikke lovfestet, så det kan variere litt fra kommune til kommune og fra kommunale til private barnehager. Om det ikke er en pedagog på avdelingen ( vedk, er i permisjon el) så skal det være en som er pedagogisk leder på dispensasjon ( må søkes om fra barnehagens side). Pedagogen går den arbeidstiden hun har, og vil derfor ikke være tilstede hele dagen.

2. Jeg vil foreslå at du setter deg inn i rammeplan for barnehager.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/lover_regler/reglement/2006/rammeplan-for-barnehagens-innhold-og-opp.html?id=278626

3. Ja, det skal det. I og med at det ikke er hverken lov eller mulig for pedagoger ( eller andre) å jobbe fra åpningstid til stengetid hver dag, så er det assistentene som er igjen når førskolelæreren f. eks har tidligvakt. Det er ikke noe utdanningskrav til assistenter.

4. Barnehagen har ikke erstatningsansvar.

Skrevet

Takk for svar:) Jeg vil bare understreke at meningen var ikke å angripe ped.ledere e.l,men fordi jeg var uviten, og trengte svar:)

Skrevet

Men, om du har lurt på dette i et års tid, hvorfor har du ikke bare spurt i den barnehagen barnet ditt går?

Skrevet

Det har jeg! Men,saken er litt mer innviklet enn som så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...