Gå til innhold

4 åringen min er så vrang i matveien....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han nekter å spise vanlig brød, kun loff eller polarbrød..

I barnehagen spiser han et knekkebrød til lunsj og får stort sett gryn til frokost....

Flere som har dette problemet? Får han ikke loff eller polarbrød så spiser han ikke...

Kom helt plutselig sammen med at han ikke vil ha andre grønnsaker enn gulerøtter. ( har alltid spist mye grønnsaker før)

Spiser stort sett vanlig ellers.

Skal eg henge meg opp i dette eller bare se om det går over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva sier du da? når han sier at han ikke liker?

Skrevet

Jeg har vel barn some er bestemte, og for oss gjelder det å ikke gi etter. Om barnet ikke er undervektig så klarer det seg uten loff/mat, og jeg hadde vel ikke gitt etter.

Skrevet

Da hadde jeg sluttet å kjøpe inn loff og polarbrød. Mine unger velger også polarbrød forran brød, derfor har vi det bare til kos. Det tror jeg de fleste unger ville velge. Har man ikke valget så må man spise det man har, eller være sulten. Ikke gi etter! :o)

Skrevet

Sier at han får la være å spise....og det gjør han stort sett og...

men liker ikke å nekte han mat heller... derfor får han jo stort sett polarbrød... hvertfall når det er brødmat både frokost og lunsj.....

det er veldig sjelden han får loff og av polarbrød får han det som er 3/4 grovt.. men det blir dyrt i lengden...

Men ser vel egentlig det at eg nok bare må være strengere....

Skrevet

Mellom 4 og 8 år så forandrer smaksløkene seg veldig! Så det kan da hende at barnet ikke liker diverse ting, som det har likt før.

Som feks fisk. Mange barn i perioden mellom der "liker ikke" fisk. Det er rett og slett fordi de ikke synes det smaker godt.

Men det vil ikke si at man skal kutte ut de tingene fordi!

Prøv å bak et brød til han da? Kanskje det hjelper?

Det er jo du som bestemmer hva han skal spise, gir du han bare loff og polarbrød, vil han vel ikke ha vanlig brød.

Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg også spist polarbrød hver dag =)

Ikke gjør så stort nummer ut av det bare server det du lager. Blir det ikke spist, spiser han nok om han blir sulten nok.

Men ikke hiv inn masse mellommåltider..

Skrevet

Han sier at han ikke liker korna i brøda ,men vi spiser skjelden kornbrød siden eg ikke liker det så godt selv. (Var i barnehagen de hadde det)men prøver å få han til å smake sånn at han kjenner at det ikke er korn i de vi har her hjemme...men uten hell...

Får sjelden mellommåltid....

Skrevet

Veldig mange barn har en periode i den alderen (4-6 cirka) hvor de er både småspiste og kresne. Jeg var sånn selv da jeg var lita og hadde lange perioder der jeg spiste nesten ingenting. Foreldrene bekymrer seg veldig lett og dette utnytter barna! Husk på at det er ikke farlig om de spiser lite og ingenting i perioder, det er faktisk helt normalt. Det er også normalt at barna i alderen blir tynnere. De vokser i høyden og er aktive.

Fortsett å servere sunn og variert mat og prøv å unngå å lage diskusjoner og mas rundt spisingen. Du bestemmer hva dere skal spise og han bestemmer hvor mye han vil spise.

Skrevet

Min på 3,5 er også sånn. Spesilt med middag. Men vi gir ikke etter, han får vente til kvelds om han nekter å spise... Det er ting han egentlig liker også, så da kan han umulig være så veldig sulten..

Noen ganger spiser han, noen ganger ikke. Jeg orker ikke stresse med det mer. Han er ikke undervektig, han trives, han vokser. Han får nok mat resten av døgnet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...