Gå til innhold

HopefullySoon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser du har svart på den tråden ang. statsbprgerskap.

Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg er norsk og far er britisk statsborger.

Så svaret du hadde fått fra UDI, har du sjekket Britisk lovgivning?

Kan barna våre være både norske og britiske?

For det har jo vi veldig lyst til at de skal være:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei..

Selvfølgelig vil vi at barna skal være både norske og britiske :)

Og jeg mener å huske at britisk statsborgerlovgivning er slik at de automatisk får britisk statsborgerskap hvis far er britisk, og da kan de ha dobbelt statsborgerskap.. Hvis man må søke om det andre statsborgerskapet så må man velge.. fordi det norske bortfaller hvis man søker et annet statsborgerskap..

Men jeg må dobbeltsjekke den britiske lovgivningen igjen.. er en stund siden vi sjekket dette! :)

jeg kan sjekke det ut og legge ut det jeg finner her :)

venter dere barn nå eller?

jeg er 8+3 i dag :))

Og har dere tenkt noe på dette med språk? snakker dere engelsk eller norsk sammen?

Vi snakker engelsk, og jeg ser for eg at engelsk blir "familiespråket", men at jeg snakker norsk med barnet når det bare er oss, eller vi er med andre nordmenn liksom.. :)

Skrevet

fant dette:

'British Citizenship by descent' is the category for the children born outside the UK to a British citizen. Rules for acquiring British citizenship by descent depend on when the person was born.

From 1983

A child born outside the UK on or after 1 January 1983 will automatically acquire British citizenship by descent if either parent is a British citizen otherwise than by descent at the time of the birth.

* Only one parent needs to be British otherwise than by descent - either the father or the mother.

er fra wikipedia.. men går ut fra at det stemmer..

Skrevet

Tusen Takk du er vel en engel:o)

Vi venter barn ja.. Er i uke 33, så nå er det ikke lenge igjen gitt.

Vi har allerede en sønn som ble født i Desember 08, så her går det liksom litt slag i slag.. Hehe!

Vi snakker engelsk sammen vi også, selv om mannen etter mye om og men har bestemt seg for å bli mer stødig på norsken..

Men han kommer uansett til å kommunisere på englesk med barna, og jeg på norsk, så får språket oss i mellom bli litt sånn dann og vann. Men foreløpig så er englesk familiespråket her også, og for å være helt ærlig så hadde det ikke vært meg i mot om det fortsatte.. Mye enklere:o)

Er dette nummer 1 for dere? Stas er det jo uansett.. Hehe!

Får kanskje sette igang prosessen om å få ordna britisk pass til småen, eller kanskje vente til nummer 2 kommer, så kan jeg ordne de samtidig.. Hehe! Juhu.....

Skrevet

uke 33 ja.. ja, da nærmer det seg :) Blir spennende!!

Vi venter nummer 1 ja..og det er kjempe stas! Selv om det for øyeblikket er preget av mye bekymring.. har en del blødninger, men så hjertet banke på torsdag, så vi prøver å tenke at alt er i orden. Men vi prøver å holde motet oppe og krysser fingrene for at det går bra denne gangen (mistet i oktober i fjor).

Pass kan jo være like greit å ordne til begge to samtidig! :)

Er enig i at engelsk som familiespråk er enklest.. engelsk er det språket jeg og samboeren alltid har kommunisert på, og det er det språket som er naturlig for oss å bruke! men det er jo viktig for oss at barnet (eller barna etter hvert) kan begge språkene flytende!

Skrevet

Åh, det er ikke noe greit med de derre blødningene altså.

De er roten til mye unødvendig bekymring..

Hjelper jo godt at dere fikk se hjerte banke på torsdag, da er det sikkert ingenting å bekymre seg for:o)

Har ei venninne som blødde hele forrige svangerskap, men etter 9 mnd så kom det en frisk og skjønn liten gutt. Så det finnes mange solskinnshistorier.

Men kan jo skjønne at når man allerede har mistet en gang, at man er litt på tå hev.

Skal krysse alt jeg har av armer, fingre, ben og tær:o) Hehe!

Veldig hyggelig å finne noen medsammensvorne her inne:o)

Og er veldig enig med deg i at det er viktig at barna blir flytende i begge språkene.

De sier at de barna som blir 2språklige begynner å prate litt senere enn andre barn, og det kan jeg jo merke litt med han jeg har på 14 mnd.

Han sier ikke så mye som de andre 1-åringene i nabolaget;o)

Men det gjør jo absolutt ingenting. Tenk så fantastisk det blir når de snakker begge språkene..

Er samboeren din engelsk? Min er skottsk:o)

Skrevet

ja.. alltid hyggelig å finne noen man har noe til felles med her inne :)

Samboeren min er engelsk ja.. vi møttes da vi begge bodde i London. Men nå er vi i Oslo.. og så er det foreløpig en evig diskusjon hvorvidt vi skal bli her, eller om vi skal flytte tilbake til England når barnet/barna skal begynne skole.. Så det får vi ta litt som det kommer.

Har dere vært i Norge lenge eller??

jeg synes det er sinnsykt viktig at barna berhersker begge språk flytende. For jeg tror det er en veldig viktig del av identiteten, og for at de skal kunne føle seg som både norske og britiske - uansett hvor man bor. Og da får de heller bare begynne å snakke litt senere.. Jeg har også lest at 2-språklige barn ofte blir "smartere" enn gjennomsnittet, fordi de lærer seg å bruke hjernen på en litt annerledes måte.. om det er noe i det kan sikkert diskuteres, men jeg tror at det blir utelukkende positivt for barna å snakke to språk flytende! :)

Skrevet

Ja det er absolutt ikke meg i mot med intelligente barn gitt;o)

Min kjære har vært i Norge i ca 6 år.

Vi traff hverandre for 3 år siden. Min bestevenninne er sekretæren deres på kontoret, så hun sendte oss på (blind)date.

Utrolig komisk historie egentlig, men det funka jo, så kan ikke klage..

Så nå er nummer 2 snart her, og bryllup til sommeren, så det har gått ganske slag i slag:o)

Vi snakker litt frem og tilbake om hvor vi skal bosette oss..

Foreløpig trives vi veldig godt på Sørlandet. HAr heldigvis noen år på oss før skolealderen.

Men jeg kjenner på det at jeg gjerne skulle hatt barna mine på en privatskole i UK, selv om det koster det hvite ut av øyet.

Men det er jo lov å drømme:o)

Skrevet

skjønner godt hva du mener.. drømmen er jo å kunne sende barna på en god privatskole i England.. men med mindre vi plutselig vinner i lotto, slik at vi vet at vi har råd til å gjøre det med alle barna (vi vil jo ha flere etter hvert) så blir det "vanlig" skole..

Blir spennende fremover med nr.2s ankomst og bryllup da.. :) Gratulerer!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...