bolleiovnen:) Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Har gått rundt og svettet i hele dag, og ikke følt meg i form. Satt på sofaen i sted da jeg kjente at jeg var iskald og svettet samtidig. Begynte å se prikker og var svimmel, så jeg målte blodtrykket mitt, og det lå på 90/50. Hatt relativt lavt blodtrykk hele svangerskapet, men nå ble jeg litt urolig da det begynner å nærme seg termin (uke 36). Har ikke opplevd et sånt "anfall" før..Skal jeg ringe legevakt? eller føden? Eller er dette normalt så sent i svangerskapet..?
KaWi Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Er du bekymret, noe jeg skjønner godt at du er, så burde du ringe føden og høre med dem. Så får du gode råd og den hjelpen du trenger. Lykke til!
Nikki 75 Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 50 i undertrykk er jo fryktelig lavt da! Tror jeg ville ringt føden bare for sikkerhets skyld...
Snart firebarnsmamma! Fødeklar Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Jeg har også hatt lavt BT,-selv om jeg ikke har hatt fullt så lavt som deg. Tror neppe det er noe å bekymre seg for, da en kan bli slapp og svimmel mm pga av det. Er jo tross alt bedre at BT er lavt enn at det er høyt... Men er du i tvil kan du jo ringe. Men jeg hadde vært mer bekymret hvis BT var høyt,ja... God bedring!
Diddels Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 klart du blir bekymret. Plutselig blodtrykksfall er jo hverken behagelig eller normalt. Kontakt føden du
Stolt tvillingmor Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Du må ringe fødeavdelingen så snart som mulig, dersom du ikke allerede har gjort det. Lavt blodtrykk kan være skummelt, bl.a. pga manglende gjennomstrømming i placenta....
Tantrum Skrevet 6. mars 2010 #7 Skrevet 6. mars 2010 Jeg er 37 uker nå og de siste to kontrollene hos JM har vist at mitt BT er på 90/50 og hun sier dette er et fint blodtrykk. Jeg googlet litt på dette og her er noe av det jeg fant. Svarene er fra leger og jordmødre: "Det er vanlig å ha litt lavere blodtrykk (BT) en periode i svangerskapet. Det betyr bare at kroppen tilpasser seg svangerskapet og det er ikke farlig, bare ubehagelig. Hva BT lå på før du ble gravid har en viss betydning. Hvis fallet er veldig stort, blir plagene mer uttalt, f.eks. i form av svimmelhet. Kroppen tar ikke skade av at du har lavt BT, hjertet kompenserer med å banke litt raskere. Det kan være grunnen til at du blir fort anpusten. Alt det du beskriver er helt normale plager i svangerskapet. Det beste du kan gjøre er å drikke regelmessig,gjerne noe mer enn vanlig. Du kan også spise litt mer saltholdig mat, f.eks. oliven, salte kjeks, nøtter. Alt avhengig av hva du liker. Salt binder væske i kroppen og øker blodtrykket litt." "Lavt blodtrykk er ikke farlig for noen, verken for mor eller foster. Det kan ikke behandles og er aldri årsak til sykdom, men kan gi svimmelhet hvis man reiser seg brått opp eller blir stående lenge. " Lavt blodtrykk er ikke farlig, men det er ubehagelig. Jeg ser oxo prikker for øynene om jeg bøyer meg for å knytte skoene, reiser meg for fort eller lignende. Er bare å roe seg ned, ta ting litt roligere og slappe av. At du svetter og ikke føler deg i form, tyder heller på at du er i ferd med å bli litt småsyk... Du kan være i ferd med å bli forkjølet el lignende. Jeg hadde passet på å drikke mye, slappe av og bare innse at man er gravid og at kroppen bruker mye energi på akkurat dette.
bolleiovnen:) Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2010 Oj for en natt.. Vil starte med å takke dere som svarte! Var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre.. Ringte føden, og dro for en sjekk. Ble koblet til ctg hvor det viste seg at jeg hadde begynnende rier! Ble sjekket etter åpning, noe det ikke var og jeg fikk en sprøyte for å stoppe riene. Dette fordi de synes det var litt for tidlig ennå. hadde det vært åpning, ville de bare la det gå sin gang..Ble liggende til observasjon til i dag. Kjenner jeg er litt skuffet over at jeg kunne vært mamma nå, men hva gjør man ikke for at barnet sitt skal ha det bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå