*gruffalo* Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Har en gutt på 8 år som har fått konstantert jernmangel. Det lå godt under minimum-grensen, så han måtte begynne å ta jern. Fikk beskjed om å kjøpe en jernmixtur. Er det noen av dere som har prøvd noen, og vet hva de anbefaler? Regner jo med at de vet det på apoteket. Men så lurer jeg på om det er nok med den de selger på dagligvare-butikker. Husker ikke helt hva den heter, men det er noe jernmikstur. Men det er gjerne bare for å holde nivået oppe...ikke for å få mer jern??
nickoline og supermann Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Spiser han broccoli er det supert. Ellers kjøtt og frukt. Sønnen min fikk salmonella etter å ha spist snø. Fikk jernmangel etter på. Husker ikke hva den het, men var en brun flaske med noe rødt på etiketten. Smaker dritt, men ungen din er jo stor, så litt lettere å få han til å svelge:)
♥binna♥ Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Min sønn har også jernmangel, også han godt under minimum. Han har laktoseintoleranse. Tror ikke du har store valget når det er mikstur, det var bare en type da jeg var på apoteket. Fikk sønnen min til å ta det bare noen uker. Han brakk seg, fikk det ikke ned. Det smaker ikke godt. Vi prøver å spise jernholdige matvarer. Hvorfor har han jernmangel? Barnelegen vår sa det var uvanlig med jernmangel i Norge. Skyldes som regel cøliaki eller underernæring sa hun til oss. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor sønnen vår har det. Riktignok er han svært slank, men ikke underernært.
*gruffalo* Skrevet 5. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2010 Ja, tror det er den flasken jeg mener. Men så ser jeg på apoteket sine sider og andre at det er mye sterkere medisiner der og. Som får opp jernlageret fort. Men de kan også gi mer bivirkninger... Jeg tok jern selv en stund, og ja! Smaker forferdelig!!! Så tenkte om det kanskje finnes tabletter? Han er stor nok til å ta det.
*gruffalo* Skrevet 5. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2010 Vi vet ikke hvorfor han har det. Legen har tatt mange prøver. Var der på onsdag for han har klaget over lengre tid, blant annet over vondt i ben, trøtt, vond i hals, hodet, mage... Så vi tenkte det var greit med en blodprøve. har ikke fått svar på resten av prøvene. Men jeg leste at barn som vokser kan få jernmangel, så jeg tenkte kanskje det var problemet?!? Ellers spiser han godt, og har variert kosthold. Men nå blir det ekstra mye kjøtt og leverpostei fremover, hehe
nickoline og supermann Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Min var så liten at han ikke spiste særlig mat enda. Fikk bryst. Han har aldri fått flaske eller morsmelkertstatning. Hos oss var det noe en sammenheng sammen med diare... Lever er jo også sundt.... Det spiser ikke vi, men man skal ikke glemme de små GULE BOKSENE MED leverpostei
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Minstemann på halvangnet år har jernmangel. Han får Neo-fer jernmikstur og sanasol til å skylle ned med for å få ekstra c vitamin for å fremme opptaket av jern. Dette er ordinert fra barnelege på sykehuset. Prøver å få ham til å spise grovt brød med leverpostei, brokkoli, rødt kjøtt og spinat. Det er gode matvarer som inneholder mye jern.
nickoline og supermann Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Neo - fer var det:) Takk! Hemofer... hva er det for noe da??? Hmmmm....
lille sprelle Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 Datteren min måtte ha pga prematur status i ett år. Hun fikk det på sprøyte og synes det var nam nam. Smakte selv, og synes ikke det var så værst. Det var bare en type. Du kan antagelig også bare kjøpe en flaske på matbutikken. Tror de fleste har.
klg,2 boys now:) Skrevet 5. mars 2010 #11 Skrevet 5. mars 2010 den flasken fra butikken heter floradix(usikker på skrivemåte).smaker helt greit,men inneholder veldig lite jern.hemofer er jerntabeletter som inneholder mye jern.jeg sliter med jernmangel selv,men blir sikkelig hard i magen av alt som er på markede.trodde ikke det var jern i leverpostein lenger jeg..??..vet de fjerna i brunosten.men du får kjøpt noen produkter som er tilsatt jern,trur det finnes med brunost.
Gjest irismor Skrevet 5. mars 2010 #12 Skrevet 5. mars 2010 Bare et lite tips når dere gir jern gi gjerne barna et glass appelsinjuice også. Vitamin C øker opptaket av jern.
OleMari Skrevet 5. mars 2010 #13 Skrevet 5. mars 2010 Floradix fra dagligvaren inneholder div urter og litt jern, anbefales til "vedlikehold" ikke ved jernmangel/anemi. Neo-fer 9mg/ml fås på apotek. Smaker ikke vondt, bør gå greit. Viss han syns det er ekkelt og vanskelig å ta det, prøv å bruk engangsspøyte, legg den godt bak på ene siden i munnen, da kjenner han nesten ikke smaken. en skje sanasol etterpå fjerne evnt ettersmak og fremme opptaket av jernet :-)
*gruffalo* Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 6. mars 2010 Takk for svar alle mann:) Da får jeg ta en tur til apoteket i dag. Ellers er han såpass stor at han forstår at han MÅ, og spiser nå leverpostei til frokost. Og alt han spiser nå, spør han om innehloder jern, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå