Gå til innhold

trenger gode råd!


Miessi

Anbefalte innlegg

Er førsegangsfødende og trenger litt råd om hva jeg bør unngå å spise? Har ingen peiling på hva jeg bør unngå og om det gjelder nu eller senere. Håper det er noen som kan gi meg noen gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer også. Men har hørt at man skal holde seg unna sterk mat når man ammer. Krydder løk osv. Men min søster snakka på å holde seg unna spekemat. Jeg har hørt hold deg unna cola for magen sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse nyttig tips der :) Må nesten gå gjennom kjøleskapet for å kaste pålegge mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

,....hmmm....det står jo at man kan spise oppskåret kjøttpållegg så lenge det er bra holdbarhetsdato. Jeg har spist salami i flere uker jeg, synes det skrives litt diffust i forhold til hvilke kjøttpållegg som er spekemat.

 

Kanskje jeg skal slutte helt med kjøttpållegg da...? Men kokt skinke på jo være ok ? (men koker den jo ikke etter at jeg har kjøpt den da).

 

Hva spiser dere til pållegg forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg igjen....jeg sjekker salami-pakka og forstår jo nå godt at dette er spekemat! Det er jo tørket kjøtt! Blir nesten litt i fra meg, for jeg har spist det nesten hver dag de siste to ukene!!!!! Hjelp! Jeg visste jo at spekemat ikke skulle spises, men tenker ikke over at salami på brødskiva er spekemat.....huffda, tror dere barnet kan ha tatt skade, eller ville jeg da ha merket det?

 

Det er vel uansett verre med alkohol og røyk enn å ha spist kjøttmat? Kan jo hende det ikke har vært noe bakterie i den salamien jeg har spist...håper for all del ikke det! Jammen mye å sette seg inn i som førstegangs-gravid!

 

Merker jeg blir mer og mer redd for at noe galt skal skje. Er 5-6 uker på vei, og har ikke vært til legen enda. Skal til legen om 1 uke, gler meg veldig til det. Gleder meg også veldig til 12 uker har gått, og jeg kan fortelle det til flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, nå må du slappe av. "tror dere barnet har tatt skade av at jeg har spist salami i 2 uker??" hører du hvor dumt det høres ut?? Det er KLART du skal være forsiktig med hva du spiser når du er gravid, men ikke fanatisk dum! Man skal være forsiktig i forhold til røkt og spekt mat, ja, fordi det kan inneholde LISTERIA bakterien, noe som gjør deg syk også. Så da kan du spørre deg selv, hvor mange ganger har du blitt syk av å spise salami? Det DU blir syk av , kan skade barnet ditt. Det tror jeg er en regel som er sunn å følge. Som feks: Ukokt eller halv rå mat, altså en medium til rå biff feks, kan inneholde bakterier som gjør deg syk, altså listeria. Samme med mat som har gått ut på dato, sjømat av visse slag, som blåskjell og div. Slik sjømat er som regel trygt, men LURT å holde seg unna i tilfelle. Samt upasturiserte oster, myke oster og muggoster. Så ikke bli heeelt paranoid, kjøp det du liker, og som du vet du ikke blir syk av. Og husk og vaske ALLE grønsaker. Da tror jeg både du og bebin din klarer seg utmerket!

Jeg har hatt problemer med å holde meg unna birkebeiner skinke, som er spekemat, og jeg har snakket med ernæringsfysiologer som er eksperter på svangerskapsdietter, og de sier at man kan spise både røkt og spekt mat i Norge da det har lang holdbarhetsdato, og er veldig trygt, i forhold til andre land, og det gjelder det meste av det norske kjøkken. Så drar man til utlandet så skal man være forsiktig, og gi beskjed om at man er gravid, og kreve å få kjøttet "well done", og grønnsakene vasket i flaskevann. Men som sagt, her vi sitter i vårt trygge lille Norge, skal du ta det helt med ro. Holde deg unna det overnevnte, ellers så kan du kose deg med hva du vil, med måte. (=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...