Mockanin Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Poden på 4 år veier 13,7 kg nå og har et Besafe Easy bilsete. Dette setet er ikke helt "friskt" i følge meg. Har litt problemer med den feste knappen som henger seg opp og er vanskelig å få til å funke. Dvs. at jeg kan risikere å plundre noe salig for å få den til å funke når jeg skal bruke setet. Neste sete er fra 15 kg og oppover og kunne egentlig tenkt meg å kjøpe dette. Men blir det feil når poden er 1 kg. under 15 kg? Vil ha et sete som er trygt for han. Stoler ikke på at det setet jeg har nå holder så derfor er det kun til og fra bhg. (bor 200 m. unna) i dette nå. Har nok en liten 4 åring ja.
Neijasså... Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Beltestol err dessverre ikke godkjent før 15 kg, så han kan ikke settes i dette. Barnet vil da ikke være forsvarlig sikret i bilen. Dersom han ikke er spesielt lang heller så kan du kanskje sette ham i et Britax Two way elite bakovervendt? Fordelen med små barn er at de kan sikres på best mulig måte i bilen ekstra lenge. ) Alternativet er vel en framovervendt stol med integrert belte (5-pkt), men disse har jeg null greie på, dessverre.
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 så lenge han er så gammel og høy nok, så hadde jeg kjøpt beltestol til han. Noen barn kommer desverre litt utenfor "normalen" hvis de er veldig lette eller veldig høye feks.. er ikke så lett da.. men det er MYE bedre at han sitter korrekt i en beltestol, hvor han får selen rett, enn i et sete som du sier er i tvil på om er greit i det hele tatt. tviler du, så er det nok sikkert ikke bra.. men har du lyst å ha han bakovervendt lenger hvis det er den veien han sitter nå, så er det selvfølgelig best. men da må du jo kjøpe et sete som blir brukt gjerne bare et halv /et år.. så må man kjøpe nytt igjen. 15 kilo er jo en indikasjon på hvor stort barnet må være for å bruke selen i bilen. et barn på over 4 år, som har høyden er jo like utviklet i skjelett ol enn et barn som er litt kraftigere og veier 15 kilo+ jeg hadde ikke vært i tvil..
Neijasså... Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Nei, 15 kg er ikke en indikasjon på hvor tungt barnet bør være, men et krav. Setet testes ikke for lettere barn enn dette, og er dermed ikke godkjent for disse. Man kan f.eks. risikere at bilselen ikke låser seg som den skal i en evt. kollisjon. En 4-åring som veier under 14 kg er neppe lang nok til å sitte i beltestol heller (bør være minst 100 cm lang for å sitte godt i de fleste beltestoler). Er han for kort i forhold til dette kan han få selen over halsen og bli skadet av dette, evt. skli ut av selen i en kollisjon.
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 da har du ikke sett eller hatt problemer med et veldig tynt barn som er langt men under 15 kilo. som måtte ta nakkestøtten på en beltestol laangt opp for å få plass. når alle seter omtrent med 5pnktssele er for små, dvs selen går ned bak skuldrene på barnet, så er det mye verre å sitte sånn, enn ¨å sitte korrekt i en beltestol. jeg jobber med dette og er kurset i dette, så det er dette vi som selger disse produktene ville ha sagt til en kunde med dette problemet. selvfølgelig, i teorien er det ikke "lov" før de er 15 kilo. Men man kan ikke være helt firkantet, da det er stor forsjell på barna. så lenge det ikke finnes bedre alternativer ( seter som kan stå bakovervendt med seler som er lange nok til barnet) så er faktisk dette det mest korrekte å gjøre i følge veldig mange som lager bilstoler som jeg har snakket med ang dette problemet. og de er enige. men, foreldrene må selv gjøre det de mener er best og mest rett for sitt barn. så lenge det ikke er urimelig.
Neijasså... Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Nei, det problemet har jeg ikke hatt, mine barn er nokså gjennomsnittlige mhp både vekt og høyde. Men ser helt klart at for noen vil dette sikkert kunne bli et problem. Det setet jeg vet om med lengst rygg som har 5-punktsseler er Britax Two Way Elite. Har sett bilder av en 6-åring (tilsynelatende normallang) i dette setet, så det var derfor jeg foreslo det. Men dersom barnet HI snakker om her er for lang også for TWE, men er under 15 kg, så er nok beltestol eneste alternativ. Det viktigste er selvsagt at barnet blir sikret på best mulig måte. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå