Gjest sug lut Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Gårsdagens syke lille konkurranse ved middagsbordet ble selvsagt vunnet av meg, siden jeg hadde funnet på konkurransen og tenkt lenge. Altså, hvilket mulig norsk ord har flest konsonanter på rad? Vi klager på at ingen delte ut vokaler på Balkan, men tenk å være fremmedspråklig og prøve å lære norsk, og så prøve deg på å uttale følgende setning: Skogen var full av BARSKTSPRINGENDE løpere i fargerike drakter. Ok, du finner det ikke i ordliste og neppe mange andre steder heller, men det er et mulig ord, siden vi kan koble vilt på norsk. Sju konsonanter ruler!
Anne-B. Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Angstskrik. Jeg tror den magiske grensen er 7. Like mye som grensen for hvor mange ting vi kognitivt er i stand til å prosessere.
Gjest sug lut Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Ah, ja, angstskrik er jo faktisk et ordentlig ord til og med! Jeg tror også den magiske grensa går der. Hva med repetisjon av samme ord? Jeg lærte meg denne på engelsk en gang, kan ingen på norsk av samme type: In the exam, John, where Martin had had "had", had had "had had"; "had had" had had the examiner's approval.
Anne-B. Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Den der må være søstra til angstskrik. Har bare hørt om "how much wood would a wood chuck chuck, if a wood chuck could chuck wood" osv. Eller har jeg jo et eksempel fra min egen dialekt. Man kan feks. si "Leka dåkker dåkker?" Vet ikke om man sier sånt på bokmål, "leker dere dere?" Men det er bare to like ord, og kommer jo overhodet opp til samme mål som had.
blomstre Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Den "had" setningen skjønte jeg ikke noe av... denne derimot er forståelig, men langt fra like imponerende: Det ble for langt mellom ADAM og OG og OG og Eva. (Komentar til skilt med Adam og Eva)
Gjest sug lut Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Altså, På eksamen hadde John skrevet "had had" der Martin hadde skrevet bare "had", og "had had" var det som ble godkjent av sensor.
Fru Banderas Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 Uten å ha noe bedre å komme med kan jeg meddele at "murcielago" inneholder alle de spanske vokalene. Det betyr flaggermus.
Patetica fåkksi Skrevet 5. mars 2010 #12 Skrevet 5. mars 2010 !!! Jeg har levd ti år på en løgn, og jeg har ikke engang lagt merke til det!
Patetica fåkksi Skrevet 5. mars 2010 #14 Skrevet 5. mars 2010 :-D Den hadde du tenkt lenge på! Jeg tenkte så det knaka i stad men kom ikke på noen med mer enn seks.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 5. mars 2010 #15 Skrevet 5. mars 2010 Konsonanter er vanskelige greier. Vokaler derimot ... Saueøye - seks på rad.
Anne-B. Skrevet 5. mars 2010 #16 Skrevet 5. mars 2010 Faktisk så kom jeg på den akkurat i stad, men det var rett og slett fordi jeg i ren fantasiløshet tok utgangspunkt i konsonantene ngstskr.
Gjest Toxic Skrevet 5. mars 2010 #18 Skrevet 5. mars 2010 Altså, inspirert av konsonantrekka, skreveferdighetene kan jeg ikke uttale meg om
Gjest sug lut Skrevet 5. mars 2010 #19 Skrevet 5. mars 2010 Du rakk å påpeke det sjøl før meg, fillern.
Anne-B. Skrevet 6. mars 2010 #21 Skrevet 6. mars 2010 Noe måtte vel være avgjørende for mannens interesse, og omstendighetene tatt i betraktning.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå