Mockanin Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Har fått innkallelse til kurs på jobben. Dette skal skje via videokonferasnesystem og sammen med mange andre i resten av landet. Problemet mitt er at ved min avd. som ligger i Oslo har vi ikke dette videokonferansesystemet, da må jeg ut til hovedkontoret vårt som ligger i Drammensområdet, det vil ta ca 45 min. og kjøre en vei om det ikke er noe særlig trafikk MEN jeg er % sykemeldt pga. sykdom. Problemet er at jeg ikke tør å kjøre den veien alene. Har jeg en dårlig dag, kan jeg rett og slett bli trafikkfarlig fordi jeg er utslitt eller rett og slett sovner. Dette kurset skulle jeg hatt med meg. Har allerede en gang vært nødt til å takke nei. Dette kurset er viktig pga. datasystemene vi bruker her i bedriften. Har fått noen mail fra dataansvarlig i dag med tips og råd til hvordan jeg skal bruke dette her, men skjønner nada sånn egentlig. Hva i alle videste verden gjør jeg?
Gjest sug lut Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Har du mulighet til å få kjøre med noen andre? Ring arb.giver og si at du ikke kan kjøre selv, av helsemessige årsaker, men at du gjerne vil ha med deg kurset. Det kan jo hende noen kan hente deg og bringe deg hjem etterpå. Arb.giver bør være glad for at du ønsker kurset, og bør derfor tilrettelegge.
Anja Annonym Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Du bor jo i et området hvor det finnes massevis av buss, tog, trikk og drosjer, så hvorfor ikke bruke et av de alternativene?
Mockanin Skrevet 5. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. mars 2010 Problemet her er at det er kun meg fra Oslo som ikke har hatt kurset. Selvsagt kan man ta kollektivt, men jeg er like herlig sliten og selv det å ta kollektivt blir for slitsomt. Må bytte i sentrum og så gå et stykke for å komme hjem. I tillegg får jeg problemer å rekke bhg. og har ingen til å hente for meg. Har prøvd å ta bussen fra jobben, men det funket dårlig. Var helt kadaver når jeg kom hjem. Kom meg raskere hjem med bil og må bare tilpasse dagen etter formen. Som det er nå så jobber jeg 4,5t om dagen og da er jeg vanvittig sliten når jeg kommer hjem. Har prøvd meg på 5t da klaska jeg rett i sofaen og ble der til jeg måtte slepe meg i bhg.. Ikke lett dette her. Men det kurset må jeg ha på det ene eller andre viset.
Kamomille Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Du trenger jo ikke gjøre ting banskeligere enn det er da! Spør arbeidsgiver om de dekker taxi. Hvis ikke, så får du pent takke nei da.
Stratos med 3 barn Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Si det som det er, kanskje spanderer de overantting på hotell etc dersom de ser det som viktkg at du har kurset
Anja Annonym Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Har prøvd meg på 5t da klaska jeg rett i sofaen og ble der til jeg måtte slepe meg i bhg.. ----------- Regner med at du har diagnosene dine klare? Snakket med nav? http://www.nav.no/Helse/Hjelpemidler/805371421.cms Transport til arbeids- og utdanningssted Har du varige funksjonsvansker kan du få støtte fra NAV til transport til og fra arbeid eller skole. Egenandelen tilsvarer den rimeligste transporten med offentlig kommunikasjon der du bor. Målgruppen er personer med varige funksjonsvansker (lenger enn ett år). Transportbehovet kan være av kortere varighet. Det er graden av funksjonsvansker som avgjør om du kan få støtte. Hvis du deltar i varig tilrettelagt arbeid og samtidig mottar uførepensjon, får du heller ikke transportstøtte. Du er heller ikke berettiget støtte hvis du allerede får dekket: * bil fra folketrygden. * TT-reiser til arbeid eller utdanning. * daglige reiseutgifter fra NAV. * grunnstønad til transport. Reiser som er en del av jobben skal dekkes av arbeidsgiver. Mer informasjon om ordningen kan du få ved å kontakte NAV lokalt eller lese om arbeids- og utdanningsreiser på nav.no. Har du søkt på dette da? For kan du ikke kjøre bil, så er det vel ikke noe problem å få lege/helseapparatet rundt deg til å hjelpe deg med å få dette innvilget.
Kamomille Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Dette er for de som har varige funksjonshemminger - ikke for vanlig sykmeldte!!! F.eks varige synshemminger eller varige bevegeleshemminger som følge av sykdom/skade Og resier i forbindelse med jobb skal uansett dekkes av arbeidsgiver:)
Mockanin Skrevet 5. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 5. mars 2010 Jobben vet hvordan det ligger ann med meg. Har fortalt dem sannheten hele veien gjennom sykdomsforløpet. Når det gjelder å få dekket reise til og fra jobben av Nav så skal det mye til for å få det. For noen år siden hadde jeg et bein jeg ikke kunne trå på og lang ventetid for operasjon. Jobben min den gangen var sentralbord så den var det ikke noe problem med, bare å komme meg til og fra. For at Nav skulle gå med på dekke reisa til og fra jobben så måtte jeg være 100% sykemeldt. Legen min ringte faktisk Nav og dobbelt sjekket dette. Arbeidsgiveren jeg hadde den gangen ordnet med transport for meg heldigvis. Nå jobber jeg et annet sted og her er dem litt gjerrigere, så å få dekket taxi til og fra med den avstanden det blir er nok helt umulig. Men har fått et forslag fra datamannen og det er å komme til Vestlandet og kurse sammen med deres nyansatte senere. Blir jo dyrt det også, men har blitt lovet tur til hovedkontoret siden jeg begynte her for 2 år siden. Forhåpentligvis er dette en stund til så jeg får blitt friskere og har en mulighet til å få hjelp med henting i bhg. eller at mannen får tilrettelagt litt på jobben så han får gjort det. Som det er nå jobber han lange kvelder pga. krise der. Han kommer rett og slett ikke unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå