Gå til innhold

Hva bør man se etter når man kjøper vogn?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei hei alle sammen.

 

Ser at mange allerede er godt i gang med å kjøpe inn vogn og utstyr, vi er tydeligvis litt trege. Og mai nærmer seg ganske fort.

 

Til alle dere som har kjøpt og skal kjøpe vogn, hva ser dere etter? Jeg ser på et tidligere innlegg at mange har bestemt seg for en type vogn, men hva gjør at du velger akkurat den vognen? Hører så mange historier om tunge og treige vogner, men venter førstemann, og jeg har jo ikke peiling på vogner!

 

Hva er en god vogn? Hva bør man se etter? Forskjell om man velger med 3 eller 4 hjul? Lurt å kjøpe brukt vogn? Hva bør man absolutt styre unna? Noen med erfaringer her? En vogn er jo ikke akkurat billig, har lyst å finne noe som er bra, men utvalget er så sinnsykt stort at jeg blir jo helt dårlig...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok det er vanskelig å skille mellom en god vogn og en dårlig vogn, fordi behovene er så forskjellige. Jeg har nettopp bestilt vogn; det ble en Emmaljunga Ozone City.

 

Grunnene til at jeg valgte nettopp denne, er at jeg ønsker en liten og lett vogn jeg får opp og ned trappen til leiligheten (den veier ca 10 kg). Den har 4 hjul (dvs er stabil til tross for at den er veldig smal og nett), framhjulene er svingbare (og låsbare), noe som er en stor fordel for meg som bor i by og vil bruke den mye inne i butikker og på kafeer o.l.

 

Jeg må derimot ofre litt av muligheten til å kjøre i svært ulendt terreng, men jeg går sjelden på grusstier. Går jeg tur, går jeg på fjellet, og da er ikke vogn aktuelt uansett. Videre var det viktig for meg å ha et lett tilgjengelig nett under vogna, for jeg har ikke bil og vil ha muligheten til å ha litt matvarer og diverse under der når jeg har vært på butikken:-) Da forsvant nitro city som mulighet, for der klarer man knapt nok å lirke en avis under sportsdelen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare på hva som er riktig vogn. Jeg anbefaler dere til å lage en liste om hva som er viktig for dere

eks: skal den mye ut og inn av bilen, skal dere gå turer i ulent terreng, vil dere ha mulighet til å bytte på dypvogn/sporstsvogn, er den lett å slå sammen, trenger dere stort handlenett, må dere ha håndtak som kan vendes... osv....

ta med dere denne listen til en forhandler og få litt hjelp der, det er viktig at dere tester ut selv, og ikke la forhandler overtale dere til noe. Vogn er dyrt, og dere burde være sikre på at dere får noe dere er fornøyd med.

 

Det er ikke noe problem å få kjøpt brukt. Veldig mange har vogndilla, og kjøper ofte nye vogner, så det er mye fint og bra kvalitet å få tak i der ute. Hvis dere finner en vogn dere liker, så kan dere jo søke på finn for å se om noen kanskje selger den brukt, så sparer dere penger.

 

Selv kjøpte vi emmaljunga city crosser. Det var viktig for meg å ha en lett vogn (veier bare 10 kg) da jeg ikke er helt frisk, og orker ikke løfte en tung vogn inn og ut av bilen. Jeg kjøpte sportsdelen og understellet nytt i sverige, og dypvognsdelen brukt av ei venninne.

 

gå på http://www.barnevognguiden.no/ så får du litt mer info om forskjellige vogner.

 

Lykke til i vognjungelen der ute :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere får den inn i bilen :)

At den er god å trille, lett å legge sammen, trygg (ikke velter lett)..

Personlig synes jeg tre hjul er mye lettere å manøvrere enn fire hjul.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se litt på tester av barnevogner. Det finnes flere slike på internett. Emmaljunga City Cross ble best i én test, og siden jeg likte testkriterene som sikkerhet, vekt og kjøreegenskaper, valgte jeg den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det viktig med en stor og romslig vogn,blir vinter når barnet er 5-6 mnd og da skal det være god plass til både ungen og god sovepose..ellers en som er god å trille og robust.

Vi har kjøpt Simo duo da bagen på duo er større enn på kombi..

Er veldig fornøyd,brukt den 2.5 år på jenta vår og den skal brukes på sønnen som kommer:)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at du blir forvirret av alle gode (og sikkert velmenende) råd, men, som tidligere nevnt i forumet, tenk først og fremst på hva du har bruk for. Personlig føler jeg at ei vogn med fire hjul er stødigere og bedre å trille enn ei med tre hul. Svingbare hjul gjør vogna lett å manøvrere, men er fullstendig udugelig i snø og ulendt terreng. Store bagdeler er tunge, men gir god plass til vognpose og babyen kan bruke den lengre. Jeg endte opp med Emmaljunga Duo Edge fordi den er romslig og stødig. Jeg kommer til å bruke den mye når snuppa skal sove, og jeg er ikke avhengig av å løfte den mye ut og inn av bil. At det ble Emmaljunga og ikke f.eks. Simo har med finesser og design å gjøre. (Synes bl.a. sportsvogndelen til Emmaljunga er mye tøffere enn Simo sin.) Lykke til i valget av vogn.

 

PS: Du får kjøpt bruktvogner av god kvalitet på nettet (finn.no etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...