Gå til innhold

Ekkel samtale med arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 18 uker på vei med barn nr 2. Startet i ny jobb i januar. Visste ikke om graviditeten da jeg takket ja til jobben. Ble skemeldt pga blødninger for 2 uker siden. Fortalte for en uke siden om graviditeten på jobben. Har gruet meg. Sjefen begynnte å skrattle og sa "ja, vi er heldige med ansettelsene våre om dagen". Hun tok seg litt inn og sa gratulerer og håper det går bra etterpå. Ny legetime og får fortsatt ikke jobbe pga kynnere og fortsatt blødninger. Ringte og fortalte dette. Hun ville da snakke om tiden framover og ville begnne å tenke på vikar for meg. Sa at sånne sykemeldinger på 2 og 2 uker er det værste for arbeidsplassen. Og om jeg ikke kan fungere på jobben i min stilling er det bedre å være helt borte, for da kan de ha en vikar. Samtidig sier hun at hun ville snakke med meg om dette for å fjerne stress og bekmringer for meg. Hun nevnte også at prosentvis sykemelding ikke var helt "ideelt" for jobben og at det ville være mer slitsomt for meg. Det kunne jo også være belastende å måtte finne alternative arbeidsoppgaver for det kunne være slitsomt og stressende for meg.....

Legen har sagt at jeg kanskje kan begynne og jobbe delvis etter neste uke. Ble bare skuffet og deppa av dette. Har likt den nye arbeidsplassen min godt så langt. Vil ikke gå hjemme. Holder på å gå på veggen av kjedsomhet. Men har fått streng beskjed om å ligge store deler av dagen. Og jeg er ikke villig til å risikere noe. Skal nå ha en samtale med arbeidsgiver etter neste legetime. Gleder meg ikke....

Noen som har noen erfaringer fra denne problemstillingern?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, føler med deg!

Har ikke noe direkte svar og erfaringer ettersom jeg mistet jobben jeg da...

Ble fast ansatt i september, jobbet tre uker og da jeg var 12 uker på vei ble jeg 50%sykemeldt grunnet kynnere/tretthet/blødninger osv- så måtte fortelle om graviditeten da. Jobbet 50% i 2 mnd og ble sagt opp grunnet nedbemanning. Veldig festlig!

Gikk da hjemme fom 1. nov og har nå gått hjemme i 4 mnd:/ Veldig ufrivillig! Hadde gledet meg såååå til å jobbe 50% -som var perfekt- så lenge jeg orket (fysisk tung jobb). Januar var en fæl, fæl måned, men så begynte tiden å gå og nå har jeg "bare" litt over førti dager til termin... :)

Du skriver ikke noe om hva slags jobb du har, men om du har en jobb der bare du kan gjøre jobben og ingen andre der kan "dekke over" de tapte timene- dersom du feks skulle jobbe halve dager- da forstår jeg jo arb. giver også. Jobben min var slik at det ikke spilte noen rolle i grunnen- det var en viss mengde jobb som skulle bli utført i løpet av en dag- og samtlige arbeidere kunne utføre samme jobben. Så det ble bare innkalt ekstrahjelper når jeg var borte- dersom det da ikke var en stille dag og det ikke behøvdes..

Først og fremst må du ihvertfall høre på legen din. Også stå på kravene dine i forhold til arb.plassen, forstår veldig, veldig godt at du ikke vil gå hjemme resten av svangerskapet! Så når du har funnet den ideelle arb. situasjon for deg får du møte arb.giver etter hva hun mener er til det beste. Men ærlig talt- hun kan da ikke vite hva som er til det beste for deg- hun vet jo bare hva som er til det beste for arb. plassen! Så hvis hun argumenterer med at det blir for slitsomt for deg- så ville jeg absolutt sagt ifra! Du vet da selv best;)

Skrevet

Er dere IA bedrift, kan arbeidsgiver søke tilretteleggingstilskudd for deg. Det vil si at det ikke koster de noe å ha de i arbeid, og du får muligheten til å jobbe litt dersom formen tillater det. Alltids noe man kan gjøre selv om de får vikar for deg.

Jeg var i den situasjonen med første svangerskap. Arb.giver la det frem som om det var det beste for meg å bli hjemme, men følte hele tiden at det gjaldt penger. Da jeg ba om tilrettelegging, ble jeg bare møtt med at jeg måtte ta hensyn til barnet og ikke måtte fokusere på at jeg ville jobbe. Ble fullstendig rar av å gå hjemme og endte opp med å lære meg å strikke på nett;)

Blir det sånn for deg, anbefaler jeg deg å lage små planer for dagen, som kompenserer for arbeid. Men ikke slit deg ut. Lytt til det kroppen sier og hvil deg. Du trenger energien mot slutten.

Er gravid nå og har fått full tilrettelegging. Jobber 2 dager i uken og jobben er ikke avhengig av meg. Godt å ha noe å gå til og samtidig ikke slite med samvittigheten overfor de jeg jobber sammen med. Nå trenger de ikke å jobbe ekstra mye pga meg, men har fått ekstra bemanning, siden vi er IA.

Lykke til

Skrevet

Jeg lurer på om ikke arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge arbeid for deg, eller om du som gravid har krav på tilrettelagt arbeid. Søk litt på nett... Kjett å gå hjemme hvis du ønsker å være i jobb.

Gjest Mangebarnsmamma *høygravid*
Skrevet

Hva med aktiv sykemelding? Arb.giver kan ta inn vikar for deg, du kan jobbe det du orker (men ikke med dine vanlige arb.oppg), NAV betaler for deg... Ellers har arb.giver tilretteleggingsplikt, ja.

Skrevet

skjønner deg godt, jeg hadde det liknende i forrige sv.skap.Forstår arb.giveren din også. For om du er sykemeldt 2 og 2 uker om gangen, så er det noe med at arbeidsplassen må betale til deg, mens hvis det går over en viss tid, så betaler nav.. Så dermed er det jo bedre for jobben(mer økonomisk) om du er sykemeldt i lengre perioder..

Ville prøvd å snakke med legen om det gjerne.. For om dere ser at du er i form nok til å kunne jobbe delvis en stund, så hadde det jo vært veldig fint for deg..! Samtidig er d jo kjedelig for jobben om du skulle prøve feks 50% og etter et par dager så må du sykemelde deg helt...gjerne litt vondt når man tenker på at jobben må gjøres av en eller annen uansett..

Men tilbake til deg, så håper jeg det ordner seg for deg! Gjerne det blir greiere for deg å være sykemeldt om du ikke må ligge hele dagen? At du kan fylle dagene med noe.. Jeg vet ikke..

Masse lykke til hvertfall!

Skrevet

Huff, så kjipt - men snakk med lege, evt kan de være med på samtale med arb.giver om tilrettelegging. Hvis du i utgangspunktet kan jobbe men arb.giver ikke kan tilrettelegge skal du ha svangerskapspenger, ikke sykemelding - det går på NAV og ikke på arbeidsgiver. Jordmødre er ofte bedre informert om dette enn leger siden JM ikke kan sykemelde, mens det er enklest for legen å bare sykemelde... Det var i alle fall det jeg fikk høre hos jm i går, da jeg fikk med meg brev om tilrettelegging.

For å sammenligne litt så var min sjef sin reaksjon å bestille nye kontormøbler så jeg kan flytte til et kontor med sofa - jeg skal ligge flatt et kvarter annenhver time - og å gi meg assistent i et prosjekt jeg holder på med... Det er forskjell på sjefene, men rettigheter har du!

Kontakt lege/jordmor, NAV, og hvis ingenting hjelper, Likestillings- og diskrimineringsombudet. Plikt til tilrettelegging er hjemlet i arbeidsmiljøloven!

Skrevet

Hei

i utgangspunktet høres det ut til at du har en ganske ok sjef, selv om første utbruddet var litt ufint. Har jo forståellse for at 2 og 2 ukers sykemelding er vanskelig for dem også, for de trenger jo en person til. Men de burde prøve å få til prosentvis sykemelding. Det er jo viktig for deg å ha noe meningsfylt å gjøre om dagen (ikke det at det kun er meningsløst å gå hjemme). Og når du er helt ny på arbeidsplassen blir det lenge å være borte fra uke 18 og ut en hel permisjon. Kanskje det kunne være mulig å ha en vikar i 50 % eller 75 % stilling og du gå delvis sykemeldt? Du har ikke sagt hva jobben din går ut på.

Lykke til

Skrevet

Hei

Takker for mange råd. Jeg jobber som fysioterapeut på et sykehjem. Jeg er der alene og det er ingen som kan dekke mine oppgaver. Det er en fysisk krevende jobb. Jeg er litt usikker på hva slags andre arbeidsoppgaver jeg kan gjøre.

Skal snakke med NAV før neste legetime (som er torsdag neste uke) og legge saken litt fram for legen. Så får vi se.

Har jo forståelse for at dette er vansklig for arbeidsgiver også.

Men som hormonell gravid som kjeder seg hjemme er det ikke moro når sjefen skrattler av deg og sier hvor uheldige de er med ansettelsene sine om dagen.....

Men har det bedre idag og skal stille til samtale med arbeidsgiver etter neste legetime med god kunnskap om muligheter for dem og meg!

Og inntil da skal jeg følge rådet om å lære meg å strikke!

Skrevet

Og husk at lege/jordmor/nav sikkert kan bli med på samtale, de også:) Lykke til med strikkingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...