trebarnsmor21år Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Vet noen av dere om jeg kan gå på noka-dietten, GO 1-2-3, natures own osv når jeg er gravid? Altså de "shakene". Vil gjerne ikke gå opp så mye under graviditeten her, men er det skadelig for barnet?? Tar sånn lifeline gravid. Men legene og jordmødrene sier jo at barna tar det de trenger selv om mor ikke inntar noe mat, kun drikke. Så det er vel ikke skadelig for dem? Eller? noen med erfaringer?? Takker for svar
mamma og my Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 De kurene er jo beregnet for folk som skal slanke seg og gå ned i vekt, og det skal man jo ikke når man er gravid. Vekta skal opp noen kilo, og babyen trenger at du spiser mat, ikke bare lever på kosttilskudd og shaker. Som gravid har en faktisk større behov for en del næringsstoffer enn det som er vanligvis, og de kosttilskuddene (lifeline) er jo beregnet ut fra at man spiser vanlig mat i tillegg. Grunnen til at legene sier at babyen tar det som den trenger, er at enkelte spiser lite i perioder pga sterk kvalme/oppkast, og går derfor ned i vekt. Det går for en periode, men er heller ikke bra i lengden- det er en grunn til at enkelte som har det slik faktisk må legges inn på sykehus. og når kroppen prioriterer barnet så beinhardt, går det ut over din helse, og ditt overskudd. Er utrolig kjipt å gå gjennom et svangerskap og være utslitt fordi en ikke skal legge på seg! Dessuten trenger babyen at du har litt overskudd til amminga etterpå- dvs litt fett på kroppen. Hvis du har problemer med overvekt, bør du snakke med en ernæringsfysiolog om hvordan du skal legge opp kostholdet ditt. HVis du er normal- eller undervektig, kan du legge på deg minst 10-12 kilo med god samvittighet.
ღ sommerspire ღ Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Ved graviditet kan du uten problem bytte ut ett måltid med shake, men ikke mer. Den skal ikke brukes for å slanking, men for å holde vekta i sjakk for de som ikke skal opp så mye (overvektige, de med diabetes osv). Konferert med lege selv. Shakene inneholder mye vitaminer og mineraler og brukes den riktig, så er det positivt. Bare husk at du ikke skal slanke deg;)
Gjest Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Jeg bruker nokashakes i stedet for godteri, siden jeg gikk opp for mye sist og vil unngå det nå. Både legen og JM sier at det er ok. Det er ikke anbefalt at man går på kun disse diettene som gravid, for selv om barna tar det de trenger om det skorter litt på matinntaket i en periode så er ikke det bra for dere over tid. Sjansen for at du går opp for mye på normal mat, i små posjoner og med korte mellomrom (ca 3 timer) er liten. Spesielt om du i tillegg får til å røre på deg. Trening er sunt for deg og for babyen. Titt på denne brosjyren: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00118/Gravid_118459a.pdf
trebarnsmor21år Skrevet 5. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. mars 2010 Gikk ned 7 kilo i forrige svangerskap, i starten pga kvalme og dem 6 siste ukene spiste jeg ikke så mye som en smule pga gallesteinsanfall og galleblærebetennelse, så fikk kun intravenøs kabiven. Men når jeg sitter å leser denne uke for uke med tvillinger blir jeg kvalm, står at jeg kan forvente å gå opp minst 18 kilo!! det er noe jeg absolutt nekter!! Er ca 178 høy å veier 70 kilo..
MaRiAnNe_85 Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Håper du tenker på det som er til det beste for dine to små i magen.Må huske at de er ekstra følsom for "dårligere" forhold, og om du er så redd for å gå mye opp i vekt og velger diett, kan det få et uheldig utfall.. Men det behøver absolutt ikke være slik. konsulter med lege og jm din så kanskje de kan veilede deg:)
Fifrildi Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Men det er jo ikke "du" som går opp 18 kilo... Det er ikke fett du legger på deg, det er fostervann, og 2 babyer, og masse blod og morkake® - og så forhåpentligvis noen kilo ammefett. En venninne av meg som ikke gikk opp mer enn drøyt 10 kilo med sine tvillinger (hun er slank som deg) sier at hun ble sugd tom da hun ammet og følte seg helt innhul (hun så ganske innhul ut etterhvert også) fordi hun ikke hadde ekstra kroppsfett for 2 glupske små. Hvis du synes dette med å legge på deg under svangerskapet er mentalt vanskelig vil jeg anbefale deg å kontakte jordmor eller lege nå tidlig og be om å få en samtale slik at du kan få hjelp til å takle vektoppgangen du har behov for. Det er mange som synes det er tøft å tenke at kroppen skal opp så mye, men som flere andre har påpekt så er dette nødvendig for barnas og din helse. Her tror jeg mottoet blir "søk hjelp i tide".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå