Gå til innhold

Kaffe og trening- samme virkning på foster??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at man skal minimere kaffeforbruke under svangerskapet, fordi koffein som jo øker pulsen går gjennom morkaken og påvirker babyen. Jeg har samtidig lest og fått høre at trening skal man fortsette med, også høyintensiv trening, som slettes ikke skader- men kun er sunt. Nå fortalte doktoren meg at dersom min puls øker masse, gjør babyens puls det samme - samme effekt som kaffe altså? Selv om jeg ikke kan påstå at jeg blir særlig andpusten av å drikke kaffe, så merker man jo effekten etter et par kopper på en litt annen måte.

Hva skal jeg konkludere med? at det ikke er farlig å drikke kaffe fordi det er sunt for babyen å oppnå en viss pulsøkning, eller er det farlig for babyen at jeg trenger intensivt? Jeg vil gjerne fortsette med begge deler jeg, men er jo redd han skal bli stressa da! begrenser meg til to kaffe om dagen- men sprekker noen ganger og hiver innpå en ekstra kopp på ettermiddagen.. Da er det liksom feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm... Det var interessant spørsmål.

Sånn jeg har skjønt det er det ikke den høye pulsen i seg selv som er skadelig, men at koffein virker stressende på barnet. Jeg har ikke samme følelse i kroppen om jeg trener eller om jeg drikker Red Bull/ kaffe eller cola? Men kan ikke nok om dette.

Er det noen som vet??

Skrevet

Koffein er stressende for fosteret, men den tåler fint 1-2 kopper daglig. Trening har derimot vært mye diskutert i det siste. Den nyeste forskningen viser at trening, og særlig styrketrening, faktisk er svært gunstig for mor og har positive effekter for fosteret. Men en bør holde seg på en moderat intensitet/tyngde. Anbefalt er ca 120-140 slag/min, litt avhengig av hva din makspuls er.

Til mine gravide kunder er det dette jeg anbefaler og for mange blir kondisjonen strekt redusert i graviditeten pga hormoner og økt blodmengde. Men alle får de gjennomgått viktige styrkeøvelser som de skal utføre med moderat belastning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...