Gå til innhold

Statborgerskap.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en diskusjon gående med min søster (som tror hun vet alt). Jeg har norsk statborgerskap og min mann har svenskt, jeg mener at vår datter følger meg og da er norsk statsborger, mens hun mener at vår datter følger sin far, og er svensk statsborger. Hvem har rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å bli født på norsk territorium fører ikke i seg selv til at barnet blir norsk statsborger. Det gjelder ulike regler for barns statsborgerskap avhengig av når det ble født.

Barn født etter 31. august 2006:

Etter dagens lov, som trådte i kraft 1. september 2006, blir barn med norsk mor eller far alltid norsk statsborger ved fødsel. Dette gjelder uansett om barnet blir født i Norge eller utlandet, og uansett om foreldrene er gift eller ikke.

Du kan lese mer her:

http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsborgerskap/Statsborgerskap-for-barn/Statsborgerskap-ved-fodsel/

Skrevet

Takk for svar. Hun ble født i oktober-09

Skrevet

dette spurte jeg UDI om, siden mitt ufødte barn har engelsk far.. jeg er norsk. Og her er svaret:

"I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha to statsborgerskap. En norsk borger som har fått innvilget statsborgerskap i et annet land, mister automatisk sitt norske statsborgerskap.

I enkelte tilfeller tillater imidlertid loven at søkeren kan ha flere enn ett statsborgerskap. Dette gjelder blant annet hvis et barn er født til dobbelt statsborgerskap fordi han/hun har norsk og utenlandsk statsborgerskap etter foreldrene (for eksempel norsk mor og utenlandsk far).

Merk at situasjonen er en annen dersom barnet ikke får begge statsborgerskapene automatisk etter begge landenes lovgivning. Du bør derfor sjekke ikke bare norsk, men også britisk statsborgerlovgivning. (i ditt tilfelle blir jo dette svensk lovgivning)

Hvis det viser seg at barnet i følge britisk statsborgerlov automatisk blir britisk borgere ved fødsel, vil barnet ha dobbelt statsborgerskap. Dette kan han/hun beholde ut livet.

Hvis foreldrene til et barn må søke om eller samtykke i at barnet får et utenlandsk statsborgerskap, vil barnet imidlertid miste det norske statsborgerskapet.

Skrevet

Da har hun nok norsk statsborgerskap, fant dette på nettsiden til den svenske ambassaden:

En ogift svensk far kan efter den 1 juli 2001 ansöka om svenskt medborgarskap för sitt barn som är fött utomlands av utländsk mor.

Les mer her: http://www.swedenabroad.com/Page____10593.aspx

Skrevet

da må dere nok velge ja.. men blir automatiskl. og så kan selvfølgelig barnet selv velge å endre dette når hun blir eldre..

Skrevet

Har ei venninne som har barn med en norsk mann, selv er hun svensk statsborger og de bor i norge. Første barn, ei jente født i 2000 ble automatisk svensk statsborger siden loven den gangen tilsa at barnet skulle følge mor.. andre barn, en sønn født i 2007, ble automatisk norsk statsborger etter den nye loven. Altså, ingen betydning lengre om det er mor eller far som er statsborger i det landet de bor i, barnet følger den som har tilknyttningen til bostedslandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...