FruFrydmedtotette Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Har ei god venninne som nylig har hatt et samlivsbrudd,hu har det veldig tungt og har så innmari lyst til å ta ei uke i egypt (fra 13.3-20.3) og har spurt om jeg værsåsnill vil være med. Hu vet at jeg egentlig har penger til å dra,men er litt redd ifh mat,kultur osv. Når jeg er såpass langt på vei uten mannen min der,og er jo litt redd for at noe skulle skjedd der nede. Har hatt et relativt problemfritt svangerskap til nå. Bortsett fra bekkenløsning. Skal jo selvsagt ta det opp med lege og jordmor,men er litt nysgjerrig på hva andre mener. Håper på svar:)
NormaJean Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Jeg er egentlig i veldig stor grad for feriereiser og leve som normalt i svangerskapet. Har selv reist mye til Spania og andre land når jeg har vært gravid. MEN, Egypt er ikke ett av de landene jeg hadde valgt å dra til som gravid. Dette er jo bare min personlige mening, men med tanke på hyigene og sjangsene for å bli matforgiftet/magesjau osv så hadde jeg valgt ett annet land.
venter på den lille :) Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 hmm.. så vanskeliiiig Skjønner at du har lyst. men vet du hva? Jeg troooor jeg hadde vært så reddfis at jeg ikke hadde reist så langt av gårde Kan dere ikke ta en koslig ferietur et annet sted? Just in case, det skulle skje noe med gulle i magen
Cmoi Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Hei Vi har bestilt tur til Egypt når jeg er i uke 18, litt tidligere enn deg, men vi gleder oss. Du må bare være ekstra forsiktig med hygiene, bruke desinfiserende spray/kluter på hendene og passe på at du ikke spiser mat som er dårlig stekt. Hold deg unna salat og isbiter i vann/drikke. Kan ikke være hysterisk fordi om vi er gravid. Lykke til
mamma00 Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Hei! Jeg tror lege og jordmor vil fraråde å reise så sent, og deler også din og andres skepsis ift. mat og i tilfelle noe skulle skje. Jeg så innlegget rett over, men synes det er ganske stor forskjell på uke 18 og 28. Tror også en del flyselskaper reserverer seg mot å ta med gravide som er såpass langt på vei.
Pinnus Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Var en lignende tråd om dette under 1.tri for en stund siden. Har vært i Egypt flere ganger og ville aldri i livet reist der som gravid. Veldig lett å bli magesyk, selvom man unngår vann, salat, is, egg osv osv. Helt annen bakteriekultur både i mat og hygiene. Selvom kjøtt er gjennomstekt har det en annen stander og inneholder andre bakterier. Var på 3 ukers kurs i Hurghada for 2 år siden. Bodde på 4 stjerners all inclusive hotell og av 100 stk fikk over 50% problemer med magen i større eller mindre grad. Noen på tross av at de gikk på noe sånn drikkevaksine mot turistdiare. For ikke å snakke om, hva hvis uhellet skulle være ute og du havner på sykehus? Liten sannsynlighet, men er det verdt risikoen? Det er IKKE samme standar som her og mange steder snakker de lite, ingen eller dårlig engelsk. Desverre er det også mange sykehus som sykehus som overdriver/utnytter innlagte turister fordi de livnærer seg på forsikringspenger fra utlandet. Har jobbet som reiseleder, og det er likedan i alle charterland i nord-afrika og øst-europa. Dette kan også gi deg unødvendig frykt og redsel, langt hjemmefra.... Magesyken er det stor sannsynlighet for, uansett hvor forsiktig du er! Ville heller reist til Kanariøyene, om det er sydentur som står høyest på listen. Der har de noenlunde samme bakteriekultur, bedre innarbeidede rutiner ovenfor turister og høyere standar osv. Selvfølgelig kan alt gå bra, men det kan bli ganske traumatisk hvis noe skulle skje og er det virkelig verdt å ta risikoen? I tillegg er det oftere vanskeligere å komme seg hjem fra plasser som kun har charteravganger, om det skulle bli behov for det. Jeg vurderer selv en tur i den tiden der, men dog en langweekendtur i Europa der bakteriefloraen er lik, jeg kan komme meg kjapt hjem ved behov, kan ha kontakt med Europeiske hvis noe skjer og der de har vestlig stander på sykehusene. Jeg er ikke hysterisk, men realistisk og ser ikke at det er verdt risikoen de få månedene med baby i magen. Asia og Afrika kan jeg reise til når jeg ikke er gravid og evt sykdom kun går utover meg selv. Håper virkelig lege og JM fraråder dette....
Juli.mamma til 4. Skrevet 4. mars 2010 #7 Skrevet 4. mars 2010 Jeg har vært der og reiser ikke tilbake som gravid. Tror halvparten blir syke der..
MaddeOgLillegutt Skrevet 4. mars 2010 #8 Skrevet 4. mars 2010 Jeg har selv vært i egypt og stedet er heeelt topp:) spørs litt hvor du drar. Men anbefaler deg å velge sharm el sheik framfor hurgada. Når det gjelder hygiene , matforgiftning osv i egypt, så kan jeg si at det er ikke noe bedre i foreksempel spania eller hellas. Vi i norge er vandt til vår mat og vår bakterieflora. Jeg var i finland i 3 uker, og aldri vært så dårlig av maten. Holdt det gående i hele 11 dager. Og det er nettopp på grunn av at kroppen vår ikke er vant til en ny bakterieflora. Det samme i egypt, det er en annen bakterieflora. Selvfølgelig kan det være enkelte steder hvor man er mindre nøye med hygienen, men det gjelder å være nøye med vår egen hygiene hvor enn man reiser. Min (og resten av mitt reisefølge på 8 pers) hadde fin mage hele turen i egypt. Det som kan være et problem for deg som gravid i egypt, kan være hvordan muslimene ser på deg. De ser deg med en voksende mage, men ingen mann ved din side. Så du bør forberede deg på at det kan komme noen ord fra de om dette. Ellers kan du reise og kose deg:) Lev livet og kos deg med magen din.
FrkBomst&Frø Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Vær påpasselig med hygiene hvis du drar! Sharm el Sheik er turistplass i Egypt som er veldig rent og tilrettelagt dagens turisme, ville anbefale der hvis du skal dra nå, både mtp mat og kultur. Selv om det er litt dyrere der enn andre steder. Dahab som ligger bittelitt lenger nord i Sinai er også kjempeflott, men ikke lik standard på hotell og mat... og jeg kan godt se for meg at mat kan by på litt vansker. Jeg var i Venezia i uke 29 og syns det var vanskelig. Ble mye pizza, for å si det slik. Husk bekreftelse fra lege/ jm på hvor mange uker du er på vei når du skal ut å fly, jeg ble faktisk spurt om bekreftelsen før jeg fikk boarding-kort fra Venezia Kos deg masse!!
FruFrydmedtotette Skrevet 5. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 5. mars 2010 Takker for at så mange har tatt seg tid til å svare på tråden min. Jeg heller vel mest mot å ikke reise,da det er ganske sent i svangerskapet og føler meg litt redd rundt det å være i et fremmed land langt borte OM det skulle skje noe nå som jeg er gravid. Skal til jordmor på tirsdag,også snakke med lege. Men tror nok den turen får vente,selvom jeg får litt dårlig samvittighet så er det litt "untakstilstand" når man faktisk bærer barn synes jeg. Er ikke bare meg selv å tenke på. Men takk for svar:)
Corneliuss Skrevet 5. mars 2010 #11 Skrevet 5. mars 2010 Skjønner også at du valgte å ikke dra til Egypt. Jeg kunne ha dratt til Italia eller Spania men hadde nok droppet andre steder pga matforgiftning. Hvis du ikke drar og venninen din fremdeles er desperat på å komme seg litt bort - kanskje dere kan ta en venninetur i Skandinavia i stedenfor? Helgetur på spa-hotell eller en tur til Stockholm/ København eller lignende? Da får du gitt henne et komprimiss og dere får tid sammen som sikkert blir verdsatt av begge (det blir jo travelt nok den første tiden med babyen...)? Lykke til! =O)
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 5. mars 2010 #12 Skrevet 5. mars 2010 Jeg hadde aldri reist til Egypt under graviditeten, men feks Spania hadde jeg ikke takket nei til Har å gjøre med matkultur og bakteriekultur at jeg ville holdt meg unna Egypt. Vet ikke om helsevesenet der er det beste heller dersom det skulle skje noe. Kan du ikke få henne med på å reise en annen plass?
frøkenlinn Skrevet 5. mars 2010 #13 Skrevet 5. mars 2010 Jeg var i Tyrkia sist jeg var gravid i uke 31. Det var helt vidunderlig. var bare veldig forsiktig med hva jeg spiste. Denne gangen skal jeg til Hellas i uke 26. Vet ikke hvordan det er i egypt da men det gjelder vel å passe på hva en spiser og hygiene generellt Jeg gleder meg til å dra.
Nikki 75 Skrevet 5. mars 2010 #14 Skrevet 5. mars 2010 Det kommer an på hvor nevrotisk du er... Jeg var i Syden i uke 32, og det var egentlig mer stressende enn det var verdt for meg. Jeg koste meg med sol og varme, men ble litt for opphengt i mat og bakterier og hygiene til at jeg klarte å slappe helt av. Jeg er egentlig ikke av typen som er veldig opptatt av sånt på egne vegne, har reist i mange deler av verden, og aldri blitt dårlig eller engstelig, men det er litt skumlere når man har "ansvaret" for en annen liten kropp...
Candygirl_ Skrevet 5. mars 2010 #15 Skrevet 5. mars 2010 jeg var i egypt som ikke gravid, og ble matforgiftet, og det var helt grusomt. anbefaler det ikke som gravid ihvertfall!! hva med et annet sted?
iok med sønn <3 Skrevet 5. mars 2010 #16 Skrevet 5. mars 2010 Ser du har fått mange svar, men jeg bare MÅ svare åsså.... Jeg anbefaler IKKE å dra til egypt! I utgangspunktet er det et veldig skittent land, og maten der falt ikke i smak for min mage alltid.... Å jeg var da ikke gravid... Så om du vil reise dit, så ville jeg heller venta for å si d sånn... Dra heller til et sted som du vet de er litt flinkere på hygene kanskje eller du føler deg tryggere? Hør med reiseselskapene om de har noen råd, og gjerne fortell reaksjonen du fikk fra mange av oss her, på å reise til akkurat egypt!
Corneliuss Skrevet 5. mars 2010 #17 Skrevet 5. mars 2010 Tror ikke nødvendigvis at hygienen er så mye dårligere på alle steder i Egypt enn alle andre land, men det som er litt skummelt er at bakteriefloraen er så ulik den vi er vant til. Har hørt om folk som har bodd på toppstjerne-hoteller og allikevel blitt syke.
Vrimle Skrevet 5. mars 2010 #18 Skrevet 5. mars 2010 IKKE dra til Egypt når du er gravid!! Finn et annet sted som ikke er så skittent, og med bedre mathygiene. De leverer bare ut medisiner i "hytt og pine" også dersom du skulle bli syk når du er der. Jeg har vært i Sharm el sheik og Hurghada.
WPW Skrevet 5. mars 2010 #19 Skrevet 5. mars 2010 Jeg var i Mexico sist jeg var gravid, og det gikk fint. MEEEEEN! Jeg ville aldri gjort det samme igjen. Alle vi traff der nede var blitt dårlige i magen, men vi unngikk heldigvis det fordi vi var HYSTERISKE(!!!) med hygienen... Men det er jo ikke såå kosli å være hysterisk på ferie, hehe.. Hadde nok slappet mye mer av hvis jeg ikke hadde vært gravid. Problemet var bare at turen var bestillt lenge før graviditeten, og jeg var 5-6 uker på vei da vi reiste ned. Ser at du har bestemt deg for å ikke dra.. Det er nok lurt når du likevel er så usikker på om du har lyst. Regner med at venninna di har god forståelse for valget ditt:)
utflyttet stavanger dame Skrevet 6. mars 2010 #20 Skrevet 6. mars 2010 svarer nei på dette, hvert der to ganger, begge gangene veldig forsiktig med maten, til tross for dette matforgifting, ikke bra for den lille vil jeg si. Se om dere kan finne en annen plass å reise, kanskje i skandinavia
MammatilNathaniel<3 Skrevet 6. mars 2010 #21 Skrevet 6. mars 2010 Hei. Jeg er 26 uker på vei, og kom denne uken hjem fra en ukes ferietur i Tyrkia. Har hatt et problemfritt svangerskap, bortsett fra bekkenløsning jeg også. Snakket med lege, og det var ikke noe problem å dra. Eneste var at du må sjekke med det flyselskapet du skal reise med om hva slags regler de opererer med i forhold til gravide. De fleste selskap krever visst legeerklæring fra man er ca 28 uker på vei. Jeg hadde ikke noen problemer på tur. Startet å ta Idoform (melkesyrebakterier) 3 dager før vi reste, under hele oppholdet og noen dager etter vi kom hjem. Passet på at all mat var godt gjennomstekt, og holdt meg unna iskrem, isbiter, vann fra springen og all frukt og grønnsaker som ikke var kokt. Og pass på ikke å bli overopphetet i sola, hvis du soler deg. Som flere sier her, er ikke nødvendig å bli hysterisk fordi om man er gravid. Nyt turen og kos dere masse! :-) Ps: Tyrkia er også et land hvor det er dårlig med hygiene og slikt. Bruk antibac flittig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå