Gå til innhold

Spørsmål til fleregangsfødende.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter nå mitt andre barn å er selvfølgelig spent på hvordan fødselen vil bli. Har derfor et spørsmål til dere som har født flere ganger enn 1 gang. Er det stor forskjell på fødslene?

Håper på lærerike svar. Gjerne lange svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var stor forskjell hos meg. Første kom etter sju timer. Det var veldig delt inn i åpningsfase, utdrivingsfase osv. Med andre så fødte jeg på en-to timer i sykebil, men press- og åpningsrier omhverandre... . :)

Skrevet

Oy, det var jo skikkelig stor forskjell.

Er det slik at fødsel nr 2 går fortere enn fødsel nr 1 ???

Skrevet

Mine var også veldig forskjellige. Med førstemann gikk vannet og gutten min var ute på 3 timer, enkelt og flott fødsel. Over en time i ambulanse til sykehus og så en time der før han kom:)

Men lille frøkna gikk slimproppen kl 14 og kl 21 var det sterke åpningsrier og 23.50 var ho ute, enkel og flott fødsel det også:)

Skrevet

er de tette skal du være forberedt på at en kan oppleve noe så rart som å ikke merke at fødselen er i gang,plutselig har en 5-6 cm åpning og resten kan gå fort....

dette handte med meg og flere eg har pratet med...så reis raskt på sykehuset for sikkerhets skyld....

nr 2 her var veldig rask og intens, selv om nr 1 brukte 1 døgn....

Skrevet

Huff ikke skrem meg slik da ! :) Fødte mitt første barn den 19 september 08, jeg har nå termin 4 september 10. Så kan jo si at det blir to tette...

Skrevet

Har to tette. Første fødsel varte 11.5 time og andre i 4.5 time. Andre fødsel var mer intens og pressriene tøffere, men det har sikkert sammenheng med at han måtte ut. Navlestrengen var rundt halsen og pulsen forsvant. Måtte presse uten pressrier.

Har hatt to fine fødsler hvor jeg har vært i fin form rett etterpå. Håper det blir slik neste gang også. Her blir det tre tette....

Skrevet

Skyver denne tråden litt oppover så flere kan legge inn et innlegg :)

Skrevet

hei:)

min erfaring er at det er stor forskjell, men at tegnene på at fødsel er rett rundt hjørnet har vært likt.

jeg venter nå nr 4...

første gang så fikk jeg melk i brystene og slimproppen gikk 3 dager før fødsel, jeg hadde også kraftige masrier i en ukes tid før det satte igang. det samme skjedde når jeg skulle ha nr 2:)

forskjellen var at min første fødsel var mye tøffere, riene fortsatte i styrke og hyppighet, men det åpnet seg ikke før dem bestemte seg for å ta vannet. da pangåpnet det seg fra 4 til 10cm på 45min, også ble jenta mi født. det var ganske heftige 45min.. hele fødselen tok12 timer.

med nr 2 så gikk alt som det skulle, åpnet seg gradvis i takt med riene, vannet gikk av seg selv. da tok hele fødselen 6timer.

med 3 barnet så endte det med hastekeisersnitt, fordi navlestrengen hennes hadde liggi i klem i 3 uker, så stakkars bebisen fikk ikke noe næring, noe som tilslutt førte til at hjertelyden hennes forsvant hver gang jeg hadde rier.. så da var det ingen vei utenom.

Skrevet

Hei. Med nr 1 gikk vannet hjemmet i doen kl 8 på kvelden og etter det fikke jeg noen grusomme rier uten pause helt til gutten var ute rett før elleve på kvelden.

med nr 2 våknet jeg kl 6 om morgnen med rier, var på sykehuset ca kl 8-halv 9 og hun var ute litt før tolv på formiddagen. Lengre, men litt bedre fødsel da jeg hadde litt pause mellom riene.

Denne gangen blir det 13 år siden siste fødsel, så er veeldig spent på hvordan denne fødselen blir!

Skrevet

Jeg har to jenter med 7 år mellom. Jeg er ikke redd for smerter og var innstilt på å føde uten noen form for smertestillende eller lystgass.

Første gang var jeg 22 år og fødselen tok 4 timer fra første tegn til jenta var ute. Alt gikk lett og jeg syntes det var en flott opplevelse. Jeg hadde lyst til å prøve å klare meg uten smertestillende, og syntes helt ærlig at det ikke ble nødvendig i det hele tatt heller.

Var positivt innstilt til neste fødsel. Var da 29 år. Regnet med at denne gangen ville det bli enda lettere. Tok ett døgn fra første tegn på fødsel til jenta ble født. Var mye vondere og ble mer utlslitt av denne fødselen. Jeg klarte det denne gangen også uten smertestillende, men det var forferdelig vondt og langdrygt!

Jeg har tenkt mye i ettertid på hvorfor det ble sånn forskjell. Tror at noe av grunnen kan være at jeg var i bedre fysisk form med nr 1, og mer sliten FØR fødselen med nr 2. Vi bygde hus og prøvde febrilsk å få huset innflyttingsklart før fødsel med nr to (noe vi ikke klarte). Både jeg og min mann jobbet lange harde dager med husbygging, til langt på natt i mange uker. Tror at jeg var utslitt før fødselen startet.

Venter nr 3 i september. Det blir litt under to år mellom nr 2 og 3. Denne gangen skal jeg holde meg i form, samtidig som jeg skal prøve å være flink til å ta det med ro før fødselen nærmer seg.

Tror nok det vil være forskjell på å ha 7 år og 2 år mellom fødslene også.... Er faktisk positivt innstilt til neste fødsel også. Har tro på at det vil gå bra ;) Optimist.

Skrevet

Heia :)

Venter nr 4 i september. Mine 3 fødseler har vært ganske like.

Alle tok 3 timer.

Ganske intense, men fine fødseler.

Kun lystgass, men fikk i grunnen ikke mer lyst til å forsette å føde av den grunn ;) har full forståelse for at andre velger å bruke smertestillende :)

Det er 9 år mellom første og andre mann og 5 år mellom andre og tredje mann. 1,5 år mellom tredje og SISTE mann :) he he.

Eneste som har vært litt anderledes er at de to første kom en uke før tiden mens tredje mann var 4 dager for sen. Barna har også blitt større for hvert svangerskap. (moren også :) Startet med gjennomsnitt 3,5 kg 53 cm og tredje mann var nesten 5 kg. og 54 cm

Er nok ikke noe fasitsvar på fødsler. Vi er alle forskjellige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...