ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Har nå 50% sykemelding pga kynnere og nedpress. Har en fysisk tung jobb. Ble anbefalt å søke om svangerskapspenger isteden. Er det sannsynlig at jeg vil få det innvilget? Kan man dra på ferie utenlands,når man mottar sv.skapspenger? Eller må man søke om dette til NAV slik som ved sykemelding?
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Både lege og jordmor kan søke svangerskapspenger for deg. Jeg skaffet alle skjema selv og tok med til jordmor. Så må skjema tilbake til arb. giver som må fylle ut om de kan eller ikke kan tilrettelegge. Evnt. hvor stor prosentandel de kan tilrettelegge. Jeg hadde ikke noe problem med å få innvilget svangerskapspenger. Hvordan det er med utenlandsreiser vet jeg ikke.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Så lenge jordmor/lege og sjefen din mener du skal ha svangerskapspenger, så får du det innvilget.. NAV bestemmer ikke det.. Hvordan det er med ferie og sånn, det vet jeg faktisk ikke..
Erle79 Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Hvorfor ikke bare fortsette å være sykemeldt? Jeg har også hørt at man burde gå over på svangerskapspenger, men har aldri helt fått taket på hvorfor..?
M@msen Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Du har bare rett til sykepenger under sykemelding i 52 (?) uker, og går du over dette taper du mye penger. Defor er det veldig lurt å få svangerskaps penger og ikke sykepenger så lenge sykdommer er svangerskaps relatert, tenk hvis det skjer noe når du skal tilbake i jobb og ikke har rett på sykepenger...
~~ElleMelle~~ Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Som sagt over her er det dumt å "bruke opp" sykemeldingsperioden din i tilfelle noe skulle oppstå etter fødsel som gjør at du trenger sykemelding. Det er ikke lege eller jordmor som bestemmer graden av svangerskapspenger, de bestemmer bare at du ikke kan fortsette i din vanlige stilling fordi den vil utgjøre en risiko/fare for fosteret. Og denne faren skal være der uavhengig av om du er syk eller ei. Når jobben så får dette skjemaet er det de som avgjør om de kan tilrettelegge for deg og gi deg andre relevante arb.oppg, eller om du blir gående helt eller delvis uten å jobbe. Har ikke jobben andre oppgaver til deg taper jo ikke de på det siden du får pengene fra nav. Jeg kan ikke da tenke meg at det skal være noe hinder å reise til utlandet, for det er jo ikke du som ikke vil jobbe om jobben ikke har noen oppgaver til deg. Jeg er selv på sv.skapspenger 100% nå...
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2010 Takker for svar dere Man kan jo si det er fare for fosteret, når man har en fysisk tung jobb kombinert med mye kynnere og nedpress. Kan jo i verste fall före til for tidlig födsel. Lege har fylt ut söknad nå, men hun skrev ikke noe om at jeg har kynnere og nedpress, da. Bare at jeg burde unngå for mye tunge löft osv og at jeg kunne jobbe 50% pr. i dag. Håper det holder da... Det var vel bar et skjema som skulle fylles ut? Hvor lang tid tar det å få behandlet söknaden, når den er levert til NAV?
~~ElleMelle~~ Skrevet 6. mars 2010 #8 Skrevet 6. mars 2010 Tror det er bra hun ikke skrev noe om kynnere og nedpress, for det er igjen en "sykdom" hos mor som kan være grunn til sykemelding. Jobben du har skal være farlig for forsteret/graviditeten uansett. Er bare et skjema ja. Og så fyller jo jobben ut i hvilken grad de har mulighet til å gi deg tilrettelagte oppgaver på samme skjema, og søker evt om sv.skapspenger om de ikke har arbeid å gi deg. Aner ikke hvor lang tid det tar hos nav, for jeg jobber i staten og får uansett lønn av arb.giver, og så får de det refundert, men de må fylle ut et ekstra skjema for dette i tillegg. Vet ikke hvordan det er om du får penger direkte fra nav, da må vel innteksgrunnlaget ditt dokumenteres på noen måte kanskje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå