ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Har nå 50% sykemelding pga kynnere og nedpress. Har en fysisk tung jobb. Ble anbefalt å søke om svangerskapspenger isteden. Er det sannsynlig at jeg vil få det innvilget? Kan man dra på ferie utenlands,når man mottar sv.skapspenger? Eller må man søke om dette til NAV slik som ved sykemelding?
Med Søtepi i magen;-) Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Skal du motta svangerskapspenger skal det hovedsaklig være fare for fosteret. Noe jeg forstår det ikke er hos deg;-) Men for all del, det er bare å få en lege til å søke. Var snakk om at jeg skulle søke pga tidligere uheldige gravidteter over de to siste åra. Defor mye sykmeldt i det siste.-( Men fant ut at maxdatoen min er 15 sept................og jeg har termin ca 28 aug. Så det vil si at jeg er trygg på å få før jeg når maxdatoen. defor gidder jeg ikke søke. Men har snakket med Trygdekontoret. Og de sa at om legen min søkte for meg på grunnlag av tidligere historie ville ikke de diskutere med legen min;-) Og jeg skal til legen neste uke, så kanskje det blir ett tema lell!!
venter på den lille :) Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Snakk med lege eller jordmor, om svskapspenger blir relevant ifht den jobbsituasjonen du er i. Dersom din lege/jormor mener dette, er der sjelden nav overprøver jordmors risikovurdering. Men da må jordmor argumentere for hvorfor din jobb er til skade for barnet. Vet om de som ikke har fått invilget også, for eksempel fordi jobben man har er krevende, men ikke til skade for fosteret.:-) :-) se på nav.no, ett av kriteriene for å få svskapspnger er feks tung fysisk jobb, men jobben må være til skade for barnet, for at man skal få denne ytelsen. Jeg får feks svskapspenger siden jeg jobber med psykisk syke, hvor det er mye utagering og vold, fare for slag og spark på jobb:) Lykke til!!
venter på den lille :) Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 ps. man får kunn svskapspenger dersom arbplassen din ikke kan omplassere deg til et lettere arbeid:)
enlitenpågang Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Det er legen/jordmoren som avgjør om jobben din utgjør en fare for fosteret/svangerskapet. Om de mener det er en fare, fyller de ut et skjema med den tilretteleggingen du vil ha behov for. Dette skjemaet tar du med til din arbeidsgiver som avgjør om det er mulig å få til denne tilretteleggingen. Hvis det ikke lar seg gjøre, får du svangerskapspenger. Nav behandler ikke slike "søknader". De har ikke muligheten til å overprøve det legen/jordmoren har bestemt. Jeg tror du vil få svangerskapspenger med dine plager. Kynnere og nedpress gjør deg ikke syk, men hvis du fortsetter å jobbe i en fysisk tung jobb kan det utgjøre en fare for tidlig fødsel.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2010 Takker for svar dere Man kan jo si det er fare for fosteret, når man har en fysisk tung jobb kombinert med mye kynnere og nedpress. Kan jo i verste fall före til for tidlig födsel. Lege har fylt ut söknad nå, men hun skrev ikke noe om at jeg har kynnere og nedpress, da. Bare at jeg burde unngå for mye tunge löft osv og at jeg kunne jobbe 50% pr. i dag. Håper det holder da... Det var vel bar et skjema som skulle fylles ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå