Gå til innhold

Utvidet nyrebekken (Dilaterte nyrebekken i andre trimester)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg?

Var på UL på sykehuset igår for ordinær undersøkelse. Der fikk vi beskjed om at babyen i magen har et utvidet nyrebekken på 5,5 mm, og at vi må inn til ny undersøkelse i uke 33.

Er det noen som vet noe om utvidet nyrebekken, noen som har fått samme beskjed, eller noen som er i samme situasjon?

Ble noe bekymret etter å ha surfet rundt og lest på forskjellige sider på nettet.. Der kom det frem både beroligende svar og masse urovekkende og skrekkhistorier...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk beskjed om det med sønnen min som nå er tre år. Syns å huske at det lå på rundt 8. Var på ul selv her om dagen og ba de sjekke dette ekstra. Da sa jordmoren (på Ullevål) at de hadde fått nye retningslinjer ang dette, at under 10 var greit. Men at de ofte sjekket det opp uansett om det er for litt stort.

Men på min sønn gikk det ikke tilbake, var like stort under hele graviditet. Hadde en lege i familien som var spesalist på nyfødte og han fortalte at det er svært sjeldent det fører til noe alvorlig. Så det beroliget meg. Sønnen min har aldri vært syk ift dette og det har aldri blitt fulgt opp utenfor magen. Legen har tatt urinprøve når han er syk og har høy feber for å sjekke om urinveisinfeksjon, men har ikke hatt det. Fastlegen sa også at dette er svært uvanlig.

På barselsjekken med lege spurte jeg om han kunne sjekke nyrene, da fnyste han nesten når han hørte den var ca 8. Han menste også at det var helt uproblematisk og syns det var tullette at vi gravide får beskjed om dette på ul. Faktsik sendte han en klage pga alle bekymringene dette kan påføre mor.

Så mest sansynlig går dette veldig bra!

Skrevet

Fikk den beskjeden på ordinær UL med datteren min for 11 år siden.. Hun hadde utvidet nyrebekken.. Ble fulgt opp med etter fødsel med røntgen med kontrastvæske og sånn frem til hun var litt over året. Gikk på medisin for å forebygge for urinveinsinfeksjoner og nyrebekkenbetennelse. Hun hadde en innsnervring på lederen fra nyren til blæren som gjorde at nyrebekkenet ikke tømte seg hurtig nok.. Men var egetlig aldri engstelig eller noe, for fikk god oppfølging og følte det var en "vanlig" lidelse, Når hun var 15mnd opererte de bort deler av nyrebekkenet (hadde visst dobbelt opp på venstre side) og fjernet den lederen som var tett. Noen tester etterpå, og hun har vært 100% frisk etterpå. Så ville ikke vært for engstelig om jeg var deg. Dette er jo 11 år siden, og de har jo enda bedre kunnskap nå :-)

Skrevet

Hej

Vår lilla i magen fick åxå diagnosen utviddet nyrebekken på bägge sider, var tilbake på kontroll igår å då var det helt normalt. Legen sa att detet var den vanligste "feilen" på ul og ikke noe å bekymre sej for. Jag gjorde som du å leste massa på nett å fick helt hetta, ringde sykehuset å spurte massa å de fick roa mej=)

Att vår lillas nyrebekken var utviddet på ul var en tilfeldighet og som legen sa: på riksen har de en grense på 7mm innan de följer upp medans noen har 10 og noen har 5.

Så jag tror du kan ta det helt med ro, legen sa åxå att hade man trott att detta var noe alvarligt så hade man inte väntat så länge med en ny kontroll!

Hoppas detta roar dej litt å om ikke så hade jag ring sykehuset og spurt.

Ha en fin dag=)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svarene dere har gitt meg.

Jeg ringte jordmor i dag for å høre hva hun hadde å si, bare for å få forsikre meg om at dette ikke var noe å bekymre meg over.

Hun sa også at det ikke var grunn til å uroe meg, og at det mest sannsynlig var tilbake på normalen når jeg var på neste ultralyd, siden det ikke var utvidet mer enn 5,5 cm.

I verste tilfeller der det kan gå over til nyresvik, er det fremdeles ikke farlig i den forstand, for vi lever godt med ei nyre også. Men at vi da ikke kan gi bort en nyre, for vi har bare ei som fungerer som den skal. Hun sa også at for flere år tilbake så ble ikke dette undersøkt på ultralyd, og at det derfor ble født MANGE MANGE med utvidet nyrebekken, men at det ikke ble oppdaget. Men at flere av oss lever i tro om at begge nyrene fungerer som de skal, mens det egentlig bare er den ene som er normal. Men som sagt er dette sjeldnere tilfeller, og det var absolutt ingen grunn til bekymringer.

Jeg leste jo på nettet om flere skrekk-historier, hvor man handde født barn med downs syndromer, at barnet ble dødfødt osv pga utvidet nyrebekken, men jordmoren sa at det var ikke tilfelle, det var flere ting som ikke var normalt om dette skulle skje..

Ønsker dere alle ei superdeilig helg! :) Nyt den som best! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...