Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men nå ble jeg litt skeptisk. Noe av det jeg har bestilt skal plantes i krukker og settes ut "gärna redan i januari." Får vel bare gjøre som det står.

Er perlit det samme som pimpstein tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er det samme som pimpsten. Ser ihvertfall veldig likt ut. Er noe vulkanskmateriale.

Skrevet

Tackar! Frøene skal sås 1 cm ned i jorda og dekkes med 2-4 mm pimp før de settes ut. Det er kanskje lurt å dekke pottene litt til for snø osv. Dette blir spennende! Tror jeg skal prøve både å så inne og gjøre det på den måten det står for å se hva som skjer. :)

Skrevet

Varsågod! Lykke til med plantingen. Jeg tror at hvis du planter de inne, så kommer de til å begynne å gro med en gang pga varmen...

Skrevet

Ja, det gjør de nok. :) Vet ikke om det har noe å si, siden dette er frø til stauder. Noen av dem tar opptil en måned før de gror, og da skal de settes i kjøleskap en måneds tid om ikke noe skjer. Så de skal visst ha en kuldeperiode. Men så mye som det trekker her i huset på enkelte steder, så tror jeg ikke det blir noe problem. :P

Skrevet

Hehe, det var ikke meningen å state the complete obvious...

Skrevet

Hehe, det tenkte jeg ikke over, fordi det står at det tar lang tid å gro, og dette med å stå kaldt. Så det var egentlig bare en fin påminnelse å ta med i betraktning.

Gjest sug lut
Skrevet

Er det clematisene? og hvor i Sverige kan man plante ut clematis i januari?

De 25 pyntekosmosene spirer etter bare to dager! Typisk plante man bør så m barn i huset, det blir resultater.

Skrevet

Ååå...hva har du kjøpt? Jeg ligger vist bak skjema, er det ila mars man bør så inne?

Skrevet

Clematisen skal ikke settes ut, men i kjøleskap om den ikke spirer etter en måned. Så skal den ut i skyggen. Men regner med at man får ta ting litt på skjønn. Har også bestilt frø til Kongelilje og Ungarsk stokkrose, og de skal settes ut, og det kan hende at de ikke gror før til neste år. Itte i år, men til neste vår.

Skrevet

Det er litt forskjellig, det. Noen planter trenger en god tid innomhus før de settes ut, andre kan du så ute når frosten er gått. :)

Gjest sug lut
Skrevet

Tomater og pyntekosmos kan du godt så nå, jeg får aldri tomatene i hus før frosten fordi jeg vanligvis har sådd etter påske, så i år skal jeg radikalt angripe sommeren. Kosmosene står det på at de skal sås nå om man vil gi dem et forsprang og få tidligere blomster.

Skrevet

Men hva skal jeg så dem i? Jeg har sånne små firkanta plastpotter, skal det ett og ett frø i dem, eller kan jeg ha fler sammen? For noen av pakkene jeg har kjøpt, inneholder 75 og 100 frø.

Skrevet

Da må jeg se å bestemme meg ang kosmosene altså :-) Tomater føler jeg meg ikke klar for ennå, holder meg til ferdig fremdrevene urter og venter i spenning på om de fra i fjor har greid seg under snøen...

Gjest sug lut
Skrevet

Kjøp heller pakker med disse:

http://www.solfang.no/produkter/vis/430/

Torvbriketter, flate når du får dem, går maaange av dem i et ildfast fat, sikkert borti 75 i min største, sett dem m åpningen opp og hell på vann så de sveller, så har du super så-potte som holder i noen uker om du er heldig. Bedre enn å ha små plastpotter, for de tar så plass, og uansett må du ha dem oppi noe annet for å få vannet.

Skrevet

hi, hi, dårlig oppbygd setning kanskje... Urter fra i fjor. Det har gått fint til nå. Både gressløk, kruspersille, oregano og timian har overvintret med hell, men da har jo vintrene vært noge mildere.

Gjest sug lut
Skrevet

Aha, da så. Ja, jeg lurer også på hva som klarer seg - det viser seg at veldig mye av blomstene mine ligger på det mest avblåste området på tomta så de kommer i alle fall tidlig fram, så det blir spennende om de er i live - ikke minst markjordbærplanta.

Skrevet

Her snør det! :-( Trur jeg helller må plante de tulipanløkene mine i potter...

Skrevet

De brikettene så jo veldig greie ut, men nå har jeg så lite disponibelt på konto fram til neste lønning at jeg må nok tage hvad jeg haver. Men langpanne var et godt tips.

-3 her i dag. Kanskje her orker å ta turen ut i boden for å lete etter potter.

Skrevet

Ah, noe å plante i må man jo ha ja. Tror jeg har klart å gjemme unna en del plaspotter for ryddeglad gubbe... melkekartonger mått jeg gi opp, de ble funnet og kastet kjapt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...