Gå til innhold

Har en forferdelig dag.. (litt utenom tema)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stakkar lille gutten min på snart 2 år var å klatra på en liten lekeboks (20 cm høy) og ramla i gulvet. Slo inn ene fortanna flere millimeter. Var hos tannlege som mente det kunne gå bra, men jeg synes allerede nå tanna har fått litt blålig farge i seg :(

Ekstra hormonell og gråter hver gang jeg ser munnen hans. Stakkar liten tenk om han må trekke fortanna si før han fyller 2 år. Uff.

Noen andre her som har oppleve lignende med barna sine og at tanna har overlevd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.. gutten min på 5 var ca 1 1/2 år når han ramlet på fliser med smokk i munnen og ene fortannen ble trykt skikkelig inn. Den var knekt i festet sa tannlegen, og om tannen ble misfargen så kom det ikke til å gå utover de nye tennene.. nå er tannen bare litt grålig og litt skjevere (ikke mye) enn de andre.. Jeg skjønner frustrasjonen din for jeg husker jeg følte meg skikkelig ille og tenkte at folk tror sikkert at det er jeg som har gjort det osv. Håper det går like bra med gutten din :)

Skrevet

Uff, stakkars dere! Vet hvordan det føles når gullet slår seg og man føler seg skyldig. Den gode nyheten er heldigvis at de får nye tenner... selv om det tar lang tid.

Sønnen til en vennine av meg opplevde det samme. Der måtte de faktisk trekke ut tanna med en gang da den var helt ødelagt. Han ser ut som en ordentlig søt liten rampegutt uten fortann =O). Venninen min var ganske fortvila hun også, men tannen kommer om noen år (når melketennene skiftes ut). Det betyr at de vil jo ikke være misfarget for all evighet i hvert fall, men det er kanskje en marger trøst når man er lei seg og ikke vil bli tatt for "barnemishandler" i tillegg. De fleste vet heldigvis at uhell skjer med aktive små barn! =O/

Trøsteklem

Skrevet

Ingen som tenker at det er foreldrene det er noe galt med:) Ingen som har barn i hvertfall:) De skal jo utforske verden og om du holder på de hvert sekund går de glipp av mye nyttig lærdom. (jeg mener jo ikke at vi ikke skal passe på de altså) Det er mye bedre at de slår en melketann fra en liten høyde, og må leve med at den er misfarget, enn at de lærer at å klarte på enorme høyder er trygt fordi noen alltid tar meg imot og det gjør ikke noe vondt. Evt aldri lærer seg å holde balansen.

Hilsen fra en mamma med gutt som har slått et skall av en fortann og følt det sikkert omtrent som du gjør nå, men han har jo lært noe av det.

Det er mange små (og store) som har en tann med annen farge fordi de har slått den slik at den "dør" som visstnok er forklaringa på fargen. Det går så fint. Melketennene skal jo også byttes ut. Ingen fare:)

Skrevet

Hei Stakkars gutten din!!! Ja jeg har opplevd det samme. Når min datter var tre år rullet hun ned fra sengen med smokk i munnen. Dyttet tannen inn i tannkjøttet og den ble ganske løs. Blodet sprutet!!!!! Den er bare bittelite missfarget (bare vi som vet om det som kan se det), men den er kommet tilbake til normal stilling og er ikke løs. Så det går sikkert bra med gutten din også. Vi var på ferie når det skjedde så vi slet virkelig med å få en tannlege til å se på henne. Så vi har masse bilder fra den ferien der det ser ut som hun mangler en tann, den var trykket sånn opp at det var ikke alltid mann kunne se den når hun smilte.

Skrevet

Huff..... jeg skjønner godt at du er fortvilet.... :( jeg har ikke opplevd at tanna ble slått inn eller løs, men skulle en gang hjelpe snuppa mi på litt over 2 år med å legge inn en kasserolle i skapet. Det gikk heller dårlig pga at jeg var uforsiktig og gjorde det fort - kasserollen smalt rett i fortanna hennes med et høyt smell. Hun blødde litt fra tannkjøttet, og etterpå så vi at en biiitteliten bit av tanna var borte. Må se nøye etter for å se det, men jeg følte med også helt forferdelig den dagen.

Men som du hører over her er det mange som har opplevd slik som du..... og heldigvis går det som regel bra - og de får nye tenner ved skolealder. Men skjønner godt at det føles fælt selv om du ikke kan noe for det. Kommer nok til å gå litt lettere dag for dag skal du se. :)

Skrevet

Takker for alle svar jenter. Hjelper faktisk å høre at det har gått bra med så mange og hvor vanlig det faktisk er at dem slår seg sånn.

Har så vondt i meg av lillegutt, men vet jeg ikke hadde sjans å nå han før han ramla. Ikke ramla han fra en stor høyde heller så var jo så overraska da jeg så skaden som var skjedd. Han har stakkar hatt vondt i munnen i kveld og ville ikke ha smokken som han til vanlig er helt avhengig av. Litt hoven i tannkjøttet bare og tanna virker litt løs. Håper virkelig det går bra med han. Skulle gjort hva som helst for at han skal bli bra igjen og slippe ha vondt...

Skrevet

Det er utrolig trist når det skjer noe med barna uansett.. men tenner er et mareritt.. for de er jo permanente.. (heldigvis ikke melketenne). Bonusjenta mi hadde en akeulykke i bhg for ett år siden. Hun slo nesten alle tennene i overkjeven opp i tannkjøttet. Tannlegen måtte fjerne noen og resten datt ned litt vilkårlig. De har heldigvis rettet seg noenlunde opp, men hun har mistet alle 4 fremme nå. Ingen av de andre har større skader. Men det som er viktig er tennene bak!! I vårt tilfelle var hun 4 da det skjedde og de nye tennene er forhåpentligvis dannet. Hvis de hadde vært myke så kunne de ha blitt deformert når tennene ble trykket opp. Nå har det sikkert gått greit med toåringen din siden den ikke ble trykket helt inn og det sikkert ikke er noe anlegg til tann bak der enda. Men ser det er flere over her som har hatt samme type ulykker, har dere sjekket det ut? Vi har engasjert advokater og holder på med erstatnings sak i forbindelser med eventuelle senskader. Da ingen kan garantere utfallet før de nye tennene har vokst ut.

Skrevet

Dro til tannlegen straks det skjedde. Ho sa det ikke var det verste ho hadde sett som likevel gikk bra. Vi skulle følge med evt hevelse og om han fikk smerter eller om tanna ble sterkt misfarget. I natt hadde vi en tung natt. Lillegutt var våken flere ganger og hadde vondt, overleppa hadde vokst til et lite nebb og det var blitt noe blått i tannkjøttet, men i 4 tida spurte han etter flaske (henta til han siden han hadde vondt stakkar) og han klarte drikke den uten vondt. I morges var hevelsen gått masse ned og tannkjøttet er igjen rød/rosa. Tanna ser hvit og fin ut så det ser ut til å kanskje kunne gå bra. Skal tilbake på kontrolltime om ei ukes tid om det (bank i bordet) ikke skulle skje noe innen den tid.

Nå springer han rundt å leker her og virker ikke å ha noen problemer med hele tanna si. Mamma derimot sitter med hjertet i halsen og ser for seg neste ulykke.

Skrevet

williams mamma: Vi har meldt fra til forsikringsselskapet om skaden, skulle det bli senskader får vi det dekket der.

Det er veldig viktig det du sier. Har selv vært med i en ulykke når jeg var 12. Når jeg var 28 fikk jeg plutselig betennelse i de tennenen jeg slo når jeg var 12. Måtte igjennom 8 kirurgiske inngrep. Bentransplantasjon ++++++ uff helt grusomt, men nå har jeg perlerad da ;-) Fikk takk og pris dekket halvparten av utgiftene, alt i alt kom det på 60.000 tenner er DYRT!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...