Gjest Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Om noen vil dele da. Har et par kriterier: *Det skal kunne lages helt fra bunnen av *Det må være sundt *Det må være barnevennlig *Fint om råvarene ikke trenger å være så veldig dyre *Det må passe til en stor familie på 2 voksne og 4 sultne barn ;-) Trenger å lære meg å lage mer sunn og god mat fra bunnen av. Toro skal sies opp som bestevenn i huset, men synes oppskrifter i oppskriftsbøker ofte ser så kompliserte og tidkrevende ut, så kjekt å få oppskrifter fra noen som har mye erfaring med dem :-)
Rampongi Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Vet ikke om mine oppskrifter duger, men skriver litt alikevel; Hvor streng er du i forhold til pasta? Kan det brukes og må det lages fra bunnen av? Hva med feks: Pasta med brokkoli; kok opp pasta og oppkutta brokkoli eller blomkål, (eller begge deler) hell i kaserollen samtidig som pasta eller et par min før. (Vår pasta kokes i 12 min ca.) Hell ut vannet, tilsett en god olivenolje (gjerne italiensk) og evn litt chili om ungene liker/tåler det. Pasta med kikerter; kok opp pasta for seg. Kok opp kikerter (enten som du har vanna ut selv eller hermetikk) sammen med vann eller søet fra hermetikkboksen pluss litt tomatpure. Når kikertene er møre og pastaen ferdig. Bland det sammen med litt pepper og olivenolje. dette kan også fungerer med grønne erter. Kokt pasta i form i ovnen med fløte og kokte asparges er nydelig. Ti min på 200 grader. Når vi spiser kjøtt, svin eller kylling koker vi ofte grønnsakene i en trykkoker og heller over olivenolje og salt. Det blir kjempegodt. vi bruker mye kenyabønner(haricots), asparges, stekt sopp. Man kan vel bruke alle salgs grønnsaker etter smak og behag. Noen ganger har vi ris ved siden av kjøttet/fisken/kyllingen/svine med olivenolje, vi spiser aldri saus. Vi steker ofte kyllingen i ovnen inngnidd i olje og salta. Ble ikke rare oppskriftene, men slik gjør vi det hjemme hos oss og vi synes selv vi er ganske sunne.. Lykke til med livet uten toro-det er ikke vanskelig i det hele tatt
Gjest Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Tusen takk! Neida, trenger ikke lage pastaen selv, skal jo ha tid med barna også, hehe Bruker dere ikke noen sauser i det hele tatt? Jeg tror faktisk ikke jeg er i stand til å spise pasta uten saus på jeg :-/ Og ser veldig for meg at ungene kommer til å spørre etter ketchup uten. Jada, jeg vet, dårlig oppdratt her. Basisen i det du skriver var veldig lur da :-)
Babyønske �� Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Vanskelig å gi oppskrifter på alt, men kan ta det vi har hatt denne uka: "Bakt" laks m/ poteter og grønnsaker Legger laksefilet i aluminiumsfolie, krydrer med salt og pepper og dill, legger på noen løkringer og sitronskiver, og noen klatter med smør på toppen. Legger aluminiumnsfolie over, og bretter godt igjen rundt hele kanten. Legg i en ovnspanne. Stekes ved 200 gr i ca 45 minutter, alt etter størrelsen og tykkelsen på fileten. Jeg koker gulrøtter og sukkererter til. Eller lager en agurksalat. Sandefjordsmør er god saus til. Du kan også bruke annen fisk på samme måte, torsk f eks. Kyllingkjøttpudding m/pasta og grønnsaker Kyllingkjøttdeig eltes seig med salt, tilsetter krydder(pepper og estragon f eks), potetmel og 1 egg. Smør en brødform med olje og fordel farsen i formen. Stekes i ovn ca 180-200 gr i ca 40 min. Vi hadde blomkål og gulrot til. Saus: Finhakk 1/4 løk og 1/4 paprika, surres i litt olje. Tilsett ca 2 dl hønsebuljong. La koke litt rør inn ca 1/2 dl mat fløte eller 2-3 ss creme fraiche. Smak til med soyasaus, salt og pepper. Lapskaus: Jeg lager den mørk og bruker: Oksekjøtt Potet Gulrot Sellerirot Persillerot Løk Makaroni Skjærer kjøttet i terninger og bruner det. Koker ut pannen og heller skyen over i en gryte. Tilsetter salt og mer vann hvis det er litt lite kraft. Lar dette koke til det er mørt, kommer an på kjøttet hvor lenge, men ca 30-60 min. I mellomtida skjærer jeg opp grønnsakene i terninger. Putter dette i gryta mot slutten av koketida til kjøttet. Det samme med makaronien. (Er vel ikke så vanlig med makaroni, men jeg syns det fyller godt ut.) Så bruner jeg en jevning til sånn passelig brunt, Tar kraft fra gryta og sper med til jeg får den så tynn at den lar seg røre lett ut i gryta med kjøttet og grønnsakene. Lar jevningen koke med i noen minutter. Krydrer med grovkvernet pepper til slutt. Fiskegrateng: Koker fisk, f eks torsk. og koker makaroni. Lager en litt tykk hvit saus. Når fisken er kokt deler jeg den opp i litt mindre biter. Putter den i sausen sammen med makaroni. Rører inn en eggeplomme og stivpisket eggehvite. Har alt over i en smurt ildfast form. Drysser griljermel eller revet ost på toppen. Stekes i stekeovn ca 180 gr i 20-30 min. Serveres med poteter og revet gulrot, og smeltet smør Driver å kutter bruken av Toro her i huset også. Går veldig greit, jeg er glad i å lage mat og liker godt å finne på nye ting. Har dessverre en kresen mann som syns Toro er best da, derfor har det blitt mye det til tider. Men nå får han bare finne seg i at det er slutt. Sauser kan av og til bli en utfordring syns jeg, har en tendens til å bli den samme gang på gang. Jeg skriver ikke noe mengde til deg, for jeg lager bare til 2 voksne og ett lite barn. Så du får heller bruke så mye som du tror dere trenger. Anbefaler deg oppskriftssider som matprat.no, kylling.no matoppskrifter.no, her finner du mange gode og lette oppskrifter. Wenche i God morgen Norge lager også mye god og lettlaget mat, her finner du hennes oppskrifter: http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/
Rampongi Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Jeg som tøyser med deg; på pasta har vi pesto, tomatsaus, panna/fløte og diverse.. jeg mente at vi ikke brukte saus på ris og til kjøtt/fisk og sånt.. Skriver krøkkete i dag skjønner du Om jeg drar frem ketchupen her i huset får jeg nesten kjeft av mannen (italiener uten sidestykke..), men tomatsaus brukes mye ja.
Gjest Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Oi, tusen takk, her var mange enkle og greie oppskrifter! Får skrive ut her tror jeg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå