Gå til innhold

Igangsetting, hvorfor så store forskjeller??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos jordmor i dag. 2 dager over termin. jeg skal til henne igjen til torsdagen om en uke (hvis ikke jeg har født) og da skulle hun bestille overtidstime til meg.

Denne overtidstimen er da 16.3 altså 14 dager etter min termin og da skal de VURDERE om jeg skal settes igang eller om jeg skal gå lenger!! Synes det høres helt sinnsykt ut jeg!! Vesla veier faktisk 3900gram allerede!

Hvorfor er det så store forskjeller rundt omkring? de fleste her inne blir jo satt igang etter maks 12 dager virker det som?

Må si det bekymrer meg litt jeg. Det er jo en ganske stor risiko å gå lenge over tiden!

Håper jo selvfølgelig hun kommer av seg selv. Var veldig moden i dag med ca 1-2 cm hals og plass til 2 fingre, så etter som jeg har skjønt så bør det ikke gå så lang tid selv om jeg er 1 gangs.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde time hos jordmor to dager over termin og da ble det bestilt time til overtidskontroll. Denne var 10 dager over termin og da ble jeg igangsatt med en gang pga lite fostervann.

Skrevet

Dette bekymrer jeg meg også for Madame mim, og jeg synes det er helt tåpelig at helse Norge har sånne forskjeller... Kunne de ikke bare laget én prosedyre som alle sykehus skulle følge??

Jeg skal til jordmor på vanlig kontroll i morgen, 7 dager over tiden. Da skal jeg ta opp dette med overtidskontroll, bekymring for stor baby som vokser enda mer nå på slutten, osv osv... Spent på hva hun sier til det og hva hun kan gjøre med det.. Håper hun tar en telefon til sykehuset og sender meg rett dit på overtidskontroll! Og at de tar bekymringen min seriøst... Jeg er ganske redd for å føde i utg.punktet, og det hjelper ikke hvis babyen er stor... Søsteren min har samme kroppstype som meg, og fødte en baby på 4,5 kg..noe som resulterte i sugekopp og tang.. Det vil ikke jeg oppleve!!

Skrevet

Syns dette er helt håpløst. Ikke bare er det store forskjeller fra sykehus til sykehus i Norge, men i alle andre europeiske land er grensen for overtid ca 7 dager.

Flere og flere sykehus har satt ned sine grenser etter at seriøse studier viser at det faktisk er økt risiko for barnedød etc når svangerskapet trekker såpass ut.

Selv om jeg absolutt IKKE vil igangsettes (var uheldig med forrige igangsatte fødsel), tror jeg jeg kommer til å lage et nummer av det om de vil la meg gå særlig mer enn en uke over denne gangen.

Skrevet

Jeg vet.. Man hører jo om barn som har dødd i mors liv fordi hun har gått over tiden.. Dette er min største frykt!

Men, hva skal man si for at sykehuset skal ta deg seriøst og sette i gang? Hvis de ikke finner helsemessige årsaker til å gjøre noe...?

Skrevet

Det jordmoren sa til meg var at man regner vist ikke overtid før 14 dager over UL termin, for termin var vist +- 14 dager... Derfor får man ikke overtidskontroll før 14 dager over Ul termin, og da vil man få kontroller hver dag/annenhver dag en uke fremover, men de aller fleste blir satt igang før de har gått 3 uker over termindato.

Men siden du har ca 2cm åpning nå, ville jeg ikke bekymret meg så veldig, da tror jeg du vil gå i fødsel av deg selv..:)

Ha sex og ligg lenge etterpå med ropma høyt, for om du er moden så hjelper spermen på.. gjør dette hver kveld...(det gjorde vi, og jammen tredje kvelden kom riene)

Om du skulle bli veldig bekymret så er det jo fritt sykhusvalg i norge, så du kan ringe et annet sykehus i nærheten og høre hvordan praksisen er der og reise dit for å bli satt igang om de setter igang tidligere enn sykhuset du hører til...

Jeg vurderte det sist jeg gikk gravid, siden mine foreldre skulle på ferie 14 dager etter min termin og de skulle være vekk i over en mnd... ville jo de skulle få hilse på sitt første barnebarn før de dro...;) men jeg slapp heldigvis å bytte sykehus, babyn kom av seg selv før:)

uansett masse lykke til:) hilsen (nesten nabon din... tihi)

Skrevet

Nei det er jo at paradoks at alle andre land finner helsemessige årsaker til å igangsette, men ikke norske leger??

Vet ikke helt jeg, men vet at jeg vil forsøke meg på en argumentasjon om jeg kommer i den situasjonen selv denne gangen.

Skrevet

jeg har termin 8.april(vet el helt sikkert!!!)men fått termin 15.april. det ligger i familien vår å få små barn(2400-3200 g)så ul terminene stemmer sjeldent,for de fleste i vår familie føder 1-3 uker før termin,noe som stemmer med deres egen termin!! så er ganske bekymret for å eventuellt måtte gå 14 dager over terminen legen har satt!!! men kommer nok ikke til å skje,men i tilfelle så er det ganske skummelt!!! jeg syns vi norske kvinner bør stå mer på krava og kreve oppfølging vertfall hver dag da om en skal gå mer en 1 uke over termin!!! og de klager jo sånn på høg fødselsvekt nå til dags,og så lar de mammaer med store babyer i magen gå 14 dager over,henger jo ikke på greip!!! pluss det har kommet ut nå at det er flere dødfødsler som er uforklarlige blant mødre som har tatt svineinfluensavaksinen!!! antall uforklarlige dødfødsler har altså steget,og de lurer på om det har en sammenheng,så nok en grunn til å ikke gå lenge over termin!!!!heldigvis bor jeg på en liten plass der fødestuen og de ansatte der er meget villige til å strippe,sette i gang osv om det er stor bekymring hos mor,el høy vekt hos barnet osv.

men jeg syns vi norske kvinner bør stå mer på krava og ikke finne oss i hva som helst, og bli flinkere til å si ifra,er vår kropp og våres barn!!!!! det norske helsevesenet har gang på gang vist at de kan være for slappe!!!

Skrevet

Hei!

Jeg hører altså til KK i Bergen som er ufattelig sene med å sette igang fødsler hvis der ikke er risiko for barnet. Tror man kan gå inntil 18 dager over(?)

Jeg skrev et brev og tok med til KK, der jeg viste til endel regler for igangsetting. Har man "andre sosiale indikasjoner" (stress?? Psykisk?? "Dette blir for tøft for meg") kan man feks bli satt igang. Krangle ivei og vær litt vanskelig dersom dette er viktig for deg. I tillegg skal man vurdere om det erbest for MOR også å avslutte sv.skapet, ikke bare vurdere barnets situasjon. Dessuten, dersom man er moden på dag 294 (tell deg frem, sansynligvis er dette ca 12 dager over termin), kan man bli satt igang dersom man er moden. Man må da bli undersøkt og ha minimum 6 poeng på modenhetsscore etter hvajeg skjønner.

Når dette er sagt, er det helt klat at det er best for kroppen at man kommer igang avseg selv. Min forrige fødsel tok 22 timer fra første rolige, milde rie til barnet var ute. En fin fødsel! Mens i forggårs ble jeg satt igang fordi jeg ikke turde å vente lenger, og det ble en skrekkelig styrtfødsel! Men alt i alt blir det jo en vanskelig avveining om å vente eller ikke. Jeg kopierer i hvertfall inn her noe av det jeg skrev i brevet til KK, i tilfelle noen kan få bruke for det.

Lykke til alle sammen!!! :-) Det er bare SÅÅÅÅÅÅ verdt det når babyen kommer!!!! :-)

KOPI:

"

Jeg viser til følgende:

1. Kapittel 29 legeforeningen(norsk gynekologisk forening, induksjon av fødsel):

”INDIKASJON:

Induksjon av fødsel bør foretaes når fordelene for mor eller barn er større enn risikoen ved å fortsette svangerskapet”.

Det er altså ikke bare barnets beste som skal vurderes, men også mors beste. Det beste for meg slik helsesituasjonen min er nå, er helt klart at svangerskapet nå avsluttes.

-I tillegg til en del diagnoser, er det i kapittelet også oppført ”Andre medisinske/sosiale indikasjoner”.

2. Kap. 27 legeforeningen/norsk gynekologisk forening

”Ved ca dag 294 gjøres en overtidsvurdering. Hvis cervix er moden kan kvinnen tilbys induksjon av fødsel”

Jeg er nå på dag .....(293), og gyn. undersøkelse har vist at cervix er moden. Også utfra dette kan induksjon forsvares, til tross for at jeg ennå ikke er 14 dager over termin.

3. Viser til artikkel om en kvinne som mistet barnet i magen 11 dager over termin, med kommentarer fra avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet:

”Når fødselen ikke kommer i gang av seg selv, venter mange sykehus til 14 dager etter termin, før de setter i gang fødsler. Avdelingsdirektør ved folkehelseinstituttet (Fredrik Frøen ) mener det gir en for stor risiko for at barnet kan dø i mors mage, eller at det gir komplikasjoner ved fødselen fordi barnet er blitt så stort.”

” Når man har passert 42 uker har man en dødelighet som tilsvarer det en ser i utviklingsland, og langt fra det som er vanlig ved termin… I de fleste andre land mener man at man har en klar faglig begrunnelse for å sette i gang fødsler som passerer 41 uker, eller 41 uker og noen få dager”.

Skrevet

Takk fremtidoghåp :)

Skrevet

Dette har jeg tenkt på også.

Jeg har menstermin den 12 april, og UL termin den 27 april. I papirene fra sykehuset så står det at, hvis jeg går over tiden, så skal jeg på overtidsvurdering den 11 mai, altså 4 uker og 1 dag over menstermin! Synes det er veldig skummelt, så jeg håper virkelig at jenta vår kommer før...

Skrevet

"pluss det har kommet ut nå at det er flere dødfødsler som er uforklarlige blant mødre som har tatt svineinfluensavaksinen!!!"

Hvor har du lest den? Har ikke hørt om det...

Skrevet

Jeg tenker også mye på dette. Har nå 4 dager til termin, og er livredd dor å gå over tiden. Har ei bekjent som mista barnet sitt på overtid rett før jul pga at barnet hadde hatt avføring i fostervannet og ligget forlenge inni der :( I tillegg så vet jeg om 2 andre som har mista barnet på overtid, men vet ikke med sikkerhet årsaken til de mistet. Jeg har nesten ikke sovet på en uke nå, bare tenker på om jeg må gå overtid, og kjenner etter om det er tegn til fødsel.

Jeg er 3 gangs, og de to andre jentene mine har kommet 14 og 10 dager før termin.

Jeg skal på kontroll til jm på termindagen, og kommer helt sikker til å bryte sammen om hun ikke vil hjelpe meg med å bli satt i gang.

Skrevet

Huff synes det er skikkelig skummelt jeg. Nå var jeg jo på ultralyd om tirsdag da og alt var ok, men jeg vet ikke om de f.eks klarer å se om det er avføring i fostervannet på ultralyden??

Jeg blir bare skremt av dette jeg. Håper inderlig hun kommer av seg selv iløpet av helgen siden jeg er såpass moden som jeg er....

Skrevet

Her i Ålesund blir man satt igang 14 dager over termin dersom det ikke er noen helserisiko for mor eller barn.. Hadde kontroll med jm når jeg var 1 dag over termin, og frem til jeg skulle på overtidskontroll 12 dager over termin på sykehuset var det ikke satt opp noen kontroll. Fikk kun beskjed om å ta kontakt med sykehuset dersom jeg merket noe som ikke stemte (endring i bevegelsesmønsteret o.l.). Det synes jeg er skummelt! Var livredd for både å føde og for å få stor baby, frykten ble ikke mindre av at jeg gikk overtid og visste at babyen bare ble større og større, i tillegg til at jeg leste om økt dødelighet på overtid. Tror jeg grein i to uker i strekk altså, helt forferdelig. Prøvde å få gjennomslag for å bli satt i gang tidligere, mest på grunn av MIN helse, ble jo helt psykisk nedbrutt av å gå rundt sånnt. Men neida, så lenge babyen hadde det bra måtte jeg bare vente..ikke engang en ultralyd kunne jeg få, slik at jeg kunne blitt litt beroliget av å faktisk se at babyen hadde det bra.

Ble igangsatt 14 dager over termin, og hadde egentlig en fantastisk fin fødsel! 5 timer fra innsetting av modningstablett til hun var ute. 3580 gram og 50 cm lang, så heller ingen kjempebaby som jeg hadde fryktet :)

Skrevet

Jordmor på fødselsforberedende kurs på Rikshospitalet kunne fortelle følgende om igangsetting på overtid:

Det ER nasjonale regler for dette. Det er overtidsvurdering for igangsetting på 42+2 uker for friske fødekvinner. Hun var personlig frustrert fordi dette varier både før og etter 42+2 på ulike sykehus i Norge og hun føler at det skaper usikkerhet og frykt hos fødende.

Det er forsket lenge og grundig på at det er fullstendig forsvarlig å gå denne perioden over tiden før man settes i gang. Igangsetting er vanskelig og en stor påkjenning for kroppen og den lille og derfor ønsker man fortrinnsvis å unngå dette. Historier om at barn har dødd på overtid etc finnes, men til sammenligning har jeg en kollega hvis baby døde i magen dagen før ordinær termin. Det vil oppstå tragedier i alle etapper av et graviditetsforløp spredt utover alle graviditeter man har på ett år så man kan hvis man leter alltids finne anekdotiske "bevis" som skremmer en.

Men - statistisk sett har det ingen som helst betydning å gå disse berømte to ukene over tiden selv om det er slitsomt og man blir utålmodig. Så ikke bekymre deg du Madame_mim - så lenge du er ved god helse har babyen din det kjempefint inne i magen din og jordmoren din gjør alt absolutt forsvarlig. Jeg har fullstendig tiltro til jordmoren på Riksen som informerte om dette - hun var en gammel, erfaren traver av en dame som samtidig fremstod som godt oppdatert og vitebegjærlig.

Håper du føder snart da :) Har skjønt på alle jeg kjenner at overtid er hat :D

Skrevet

Jeg har født på KK i bergen hver gang. Og siste gangen gikk jeg 15 dager over. Pga at alle mine tidligere fødsler hadde vært styrtfødsler vegret de seg veldig for å skulle sette igang fødsel på meg, fordi det vil innebære en altfor rask og smertefull fødsel for meg. Jeg fikk lov til å gå til 17 dager over før de evt ville sette igang pga det. Og det var jeg kjempeglad for, for jeg har overhodet ikke lyst på mer smertefull fødsel enn det jeg har hatt tidligere. Jeg får jo heller ikke smertestillende uansett siden det alltid går for fort.

Fødselen startet senere på dagen 15 dager over, så jeg slapp å gå til 17 dager over, men jeg slapp heldigvis å bli igangsatt og. Så lenge barnet har det bra, så går jeg heller litt ekstra. To siste sv.sk har jeg gått hhv 14 og 15 dager over, så jeg har ganske roen ift å gå over termindato. Var vel litt mer utålmodig og higen etter å bli ferdig første gangen, men da kom ungen 3 dager før så slapp unna venting da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...