Gjest Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Tuppelina er 10 mnd nå, og jeg sliter som bare det med hodet... Det henger jo ikke med i det hele tatt! Husker ikke navn, husker ikke hendelser. Kan tenke at "Det må jeg huske", -og når jeg snur meg så er det søkk vekk! Er litt bekymra, merker jeg... Skal jo begynne på jobb om ikke mange ukene... Men kanskje blir det bedre når jeg får litt andre ting å tenke på enn "bare" det som foregår hjemme. Kanskje blir man litt passiv? Noen flere som har det slik? Var hos helsesøster i går, la det fram som det var, og det hun sa skremte meg veldig! Hun sa at det kunne være et symptom på depresjon!! Å hælle måne... Hun ville at jeg skulle snakke med en fagperson, legge det fram sånn som jeg gjorde hos henne. Dette med hukommelsen er bare èn ting, jeg er mye alene med 3 barn. Sambo jobber borte fra hjemmet. Ofte borte både 3, 4, 5 og 6 uker i slengen.... Jeg kjenner jo på meg selv at jeg er dørge sliten innimellom, og ja, jeg har til tider veeeldig kort lunte når det kommer til mine eldste på 7 og 11. Men jeg klarer som oftest å ta meg sammen, telle til ti, og la ting gå som det går.... Noen her som har erfaringer med depresjon? Hvordan merket dere at noe ikke var helt som det skulle?
Gjest Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Må vel legge til at amminga var over etter 1 uke, så jeg kan ikke skylde på ammetåke heller....
Gjest irismor Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Normalt det ;-) Jeg slet så med hukommelsen, men fant ut at jeg måtte gjøre noe med det. Sysselsatte meg selv med små hodebryoppgaver. Kjøpte meg kryssordblad, hev meg over sudokuen i VG og andre aviser. Tok meg tid til å løse kryssord, sudoku, lese litt bøker alt for at det ikke skulle føles som om hjernen bare forsvant. Hukommelsen svikter litt nå også men nå tror jeg heller at det er alderen som har gjort sitt inntog ;-)
Gjest irismor Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Jeg ammet ikke i det hele tatt, så kan ikke sette skylden på ammetåke ;-)
Leandermamma Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Jeg har det på samme måte, men tror det skyldes at jeg rett og slett er ukonsentrert. Har en baby på 5 mnd og en aktiv liten herremann på 2,5 år, så all info som ikke er nødvendig for at hverdagen skal gå rundt og ungene skal ha det bra, blir automatisk silt ut av hukommelsen. Minstemann våkner hver time hele natten så jeg er konstant trøtt og sliten og da er det ikke så lett å få med seg alt.
Strandloppa og lillebror Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Jeg er også helt fjern. Jeg husker utrolig dårlig, og alt sammen begynte noen uker før fødselen. Glemmer avtaler titt og ofte hvis jeg ikke skriver det ned. Ting folk har fortalt meg som var viktige for dem kan være helt borte 1 time seinere. Tør ikke spørre dem hva det gjalt igjen, jeg syns det er skikkelig flaut og respektløst overfor dem. Jeg er skikkelig ukonsentrert, oppfatter ikke ting, har utrolig lang reaksjonstid. I tillegg til dette ser jeg så utrolig dårlig utover dagen. Om morgenen ser jeg normalt, men på kvelden har jeg ordentlig problemer med å lese teksten på tv. Føler egentlig det er litt uforsvarlig å kjøre bil noen ganger. Nei, jeg tror ikke du er deprimert. Svaret tror jeg er ganske enkelt: SLITEN. Sliten husmor som bare har to armen og to bein, men som presterer som om man skulle hatt 8 av hver. Når man er sliten blir sliten nok man ukonsentrert, kort lunte og begynner å leve i sin egen verden, hehe. Det går nok over en gang når småbarnstida er over:) Forøvrig syns jeg det er litt dårlig av en fagperson å komme med sånne uttalelser. Hvis du begynner å tro det selv, så kan du være sikker på at du blir deprimert. Prøv å glemme dette, og tenk heller på hvor mange susete mammaer det er rundt omkring. De aller fleste vil jeg tro lider av husmorsyndromet en gang i livet.
Gjest Skrevet 4. mars 2010 #7 Skrevet 4. mars 2010 Takk for svar! Jeg kjenner ei som har hatt, og som fortsatt har en fødselsdepresjon, snart 3 år etter hun fødte sistemann. Sammenligner meg med henne, og klarer ikke helt å trekke paraleller.... Prøver å ikke la det ta for mye av min tid, har som sagt andre ting å tenke på. Jeg gleder meg forøvrig til å begynne i jobb igjen! Og jeg kjenner at liver er lettere nå som sola begynner å varme, og dagene er litt lengre! Er vel rett og slett våryr!! Har vært en helt utrolig lang vinter!! Har kjøpt inn flere kryssordmagasiner jeg òg! Artig å sette seg ned med litt hodebry! Det tar jo veldig lang tid, men får håpe det går den rette veien. Kan ikke bli stort sett verre enn det det er nå!
storm i et vannglass Skrevet 4. mars 2010 #8 Skrevet 4. mars 2010 du er ikke alene om dette! Hadde vært å kjørt brodern på togstasjonen, snudde meg for å se bak, og til min store skrekk sto ikke bilsetet i basestasjonen. Jeg klarte ikke huske hvor jeg hadde vært eller hvor jeg skulle. til det gikk opp for meg at babyen var hjemme med pappan sin:) har hatt mange slike tilfeller:)
Lykkepålandet Skrevet 4. mars 2010 #9 Skrevet 4. mars 2010 Jeg er sånn selv 1 år etter fødsel. Men jeg tror det kommer av ekstrem søvnmangel hos meg. Er helt fjern og glemmer ofte en del "basic kunnskap" og da blir jeg skremt. Håper hukommelsen og tilstedeværelsen kommer tilbake med tiden..
Rampongi Skrevet 4. mars 2010 #10 Skrevet 4. mars 2010 Jeg hadde mye dårligere hukommelse før piraten ble født, så jeg er faktisk blitt bedre. Men kjenner jo fortsatt at jeg ikke kan henge med på verken diskusjoner om ting som skjer i verden eller huske alt jeg skal. Prøver å bli flinkere til å lese meg opp, men kunnskapen renner jo bare ut igjen..
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 4. mars 2010 #11 Skrevet 4. mars 2010 Helt vanlig, her er den fysiologiske forklaringen. Ask Dr. Oz - Why Do Women Have Memory Loss During/After Pregnancy?: Dr. Oz called this memory loss "mommy brain" because a developing baby steals its mother's Omega-3 fats. The female brain also shrinks during pregnancy but rewires quickly and becomes more powerful after pregnancy. To improve short term memory, Dr. Oz suggests women add more Omega-3 fats and get plenty of sleep to help the growth hormones. http://oprah.about.com/od/oprahshowrecaps/p/drozmenwomen.htm
Gjest Skrevet 4. mars 2010 #12 Skrevet 4. mars 2010 Da skal jeg gå til innkjøp av omega 3-tilskudd! Takker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå