Gå til innhold

tenk hvilken oppgave som ligger foran oss...


mer enn bare mor

Anbefalte innlegg

ble litt inspirert av det andre innlegget mitt..

 

Jeg føler at det er nå "jobben" etterhvert begynner. Nå skal vi oppdra ungene våres til å bli ærlige, selvsikre, selvstendige mennesker - og alt vi gjør påvirker de!

 

Det finnes jo en drøss med pedagogikk man sikkert burde lese, men så er det jo alle de forskjellige måtene å oppdra på - så hvilken skal man følge selv?

 

Her blir det nok en krysning mellom min og min samboers oppdragelse, i tillegg til "sunn fornuft".

 

Men når begynner ungene å bevisst teste grenser, og når er det bare "utforsking"?

 

Flere som har tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tro man kommer lengst med sunn fornuft. All verdens bøker kan si det de vil, men mammahjertet vet hva lille poden må lære seg.

Jeg tror nok at de små allerede nå begynner å teste oss. Jeg ser lillebror krype rake veien mot ovnen. Et bestemt nei funker jo ikke. Han ser meg rett inn i øynene og kryper videre. "Hva skjer dersom jeg bare skal ta litt på bosset der framme?" Er jo en måte å utforske verden og verdens reaksjoner på det. Men de er nok mer utspekulerte enn vi tror.

 

Ja, vi har enorme utfordringer foran oss. Litt skremmende. Husker da jeg fikk storesøster hvor mye jeg satt i sofaen med henne og gråt. Hva i alle dager kunne jeg gjøre henne godt og skjerme henne for en farlig verden? Mammahjertet renner jo over. Vi vil beskytte våre små mot alt og alle og gjøre de til verdens beste barn. Lydige, snille, ærlige og ikke minst selvstendige. Enorm oppgave! Lykke til til oss alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heeelt med på den =) Men vi har allerede lagt grunnlaget for trygghet, samspill og så smått spisevaner!! Sosialiseringen er vi også gooodt igang med, så "jobben" er vi begynt på hvis en tenker skikkelig etter..

 

Når det kommer til pedagogikk og lesing har jeg pga yrket mitt pløyd gjennom "noen" bøker. Jeg kan tipse om bøkene til en dame som heter Kari Pape... jeg synes uhvertfall hun er utrolig bra, og bøkene er stappfulle av eksempler fra hverdagen som gjør de lettleste og enkelt å relatere til din egen hverdag.

Jeg har tusen eksempler jeg har lyst å liste ned her, men i frykt for et laaangt innlegg tror jeg at jeg skal begrense meg ;o)

 

Selv merker jeg at snuppa har begynt å "teste" grenser nå.. Hadde nettopp en sovekamp her- jeg vant ;o) .....denne gangen.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en enorm oppgave som vi har tatt på oss, men det er en oppgave vi skal komme oss igjennom. Med tårer, latter, telle til 10, glede, sorg, fortvilelse, ja i det hele tatt- men som jeg gleder meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...