Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Akkurat vært hos legen og fått beskjed om at det er mulig min datter har det... Forferdelig å høre.... Hvilke tegn hadde evnt ditt barn?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Har så små barn, at jeg ikke kan svare deg, men et veldig interessant spørsmål som jeg dytter:-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Hvor langt ned i alder er det egentlig mulig å få en depresjon?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Har jente 9år som jeg lurer på om er/har vært deprimert. Ho har lite matlyst (har alltid vært veldig kresen og spist lite), vansker med å sove om kvelden og er derfor ofte sliten/trøtt om morgenen. Sier hun liker seg på skolen og har det fint, men jeg må nesten mase på henne for å få henne til å dra på besøk på ettermiddagen. i perioder tar ho lett til tårene uten noen åpenbar grunn, ho veit ikke selv heller hvorfor. Har vært i kontakt med helsesøster og lege ved helsestasjon, men føler vel ikke det var noe hjelp å få der... Virker som ho er i en god periode nå. Gjør det bra på skolen, er med på håndball og svømming, er blid og fornøgd. Men sliter litt ang. mat og søvn. Er veldig vanskelig. Hadde vært så mye lettere om ho hadde vondt i foten el. En har liksom så lite å stille opp med...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #7 Skrevet 4. mars 2010 Hvor gammelt er barnet ditt da HI? Jeg har ei jente på 10 år som har en del angst. Hun er bekymret for mye, redd på ferger, for brann, for at det skal skje noe med meg eller andre hun er glad i osv. Kan få gråtebyger på kveldene der hun sier hun skjelver i beina og er redd, men vet ikke hvorfor hun er redd. Jeg har ikke kontaktet helsepersonell pga dette, fordi mange i vår familie lider av angst, har denne sårbarheten. Så jeg kan mye om det og snakker med henne, stiller henne spm om hva som er det verste som kan skje, tar henne med på ting hun er redd for så hun kan mestre osv. Men utenom dette så har hun det kjempefint på skolen og gjør det veldig bra, har mange venner, er med på mange fritidsaktiviteter og er en svært sosial og aktiv jente med godt humør. Det er lett for foreldre å bebreide seg selv når barn får denne typen problem. Men det trenger absolutt ikke å ha noe å gjøre med oppdragelse/ familiesituasjon etc. Jenta vår har vokst opp i svært trygge omgivelser og har ikke opplevd noe spesielt vondt. Men noen mennesker har en større sårbarhet i seg for å utvikle f.eks angst og depresjon. Lykke til med jenta di, det blir bra til slutt.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Jenta mi er 8 år:) Stadig sliten og trøtt, blir veldig fort sint og sår/lei seg, sjalu...Er ikke med på noen aktiviteter akkurat nå...dårlig selvtillitt til tider, sier hun er stygg osv... Men hun er flink på skolen og har mange venner da...vanskelig å stille noen "diagnose" egentlig... Pappaen og jeg har skilt lag så er vel ikke akkurat blitt noe bedre etter det, men vi samarbeider bedre enn de fleste er jeg sikker på)) Så det er ihvertfall noe positivt der!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Det er nok ikke uvanlig at barn kan lide av depresjon. Men det kan også være feks. ADD. Symptomene på depresjoner og ADD kan være ganske like, og det må omfattende utredning til for å sette riktig diagnose. Hvis du er HI 07:30, så minner din datter om min datter. Hun er nå 18 år og har ADD og bipolar lidelse. Men ingen som kan tro det når de treffer henne. Hun er oppegående, skoleflink og samfunnsengasjert. Men sliter med dårlig selvtillit, er sliten og trøtt, blir utrolig fort lei seg og sint. Få en skikkelig utredning på datteren din, slik at hun kan få best mulig hjelp. Det er jo heller ikke sikkert det er noe galt med din datter, kanskje det bare rett og slett er skilsmissen mellom deg og far som plager henne. Det kan jo føles riktig ille for ei lita jente.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 Tak for svar! Hva er ADD? Får lese litt om dette..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #11 Skrevet 5. mars 2010 ja, har en sønn som er deprimert blant annet.. stenger seg inne, er hissig, "driter" i lekser o.l.. han er på bedringens vei, men trenger masse oppfølging både fra meg, skole, HS, BUP ++ men han har også adhd, angst, tvang, rigiditet i tillegg til derpresjon. mye av den er pga null tilstedeværende far.. han er heldigvis lynende intelligent. så skolearbeid (prøver o.l) gir han toppkarakter selv om han ikke gjør noen ting. han er veldig flink til å skrive om sine problemer, dikt. så det har hjulpet han å meg til å forstå hva det er som plager han. er barnet ditt flink til å skrive? noen ganger hjelper det mye å få skrevet ned problemene/følelsene sine slik at vi voksne kan støtte dem! mitt råd er VÆR TIL STEDE!! vis barnet at du er villig til alt for at hun /han skal få hjelp. men sammtidig må du ha få men klare grenser. de blir fort rotløse vist de ikke har tydelige grenser, de er mere sensitive på alt som er nytt å som ikke har klare rettningslinjer o.l. lykke til!!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå