Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Handler om indiske surrogatmødre. I denne dokumentaren syns jeg de virket så pengegriske... Det var rett og slett en jobb de gjorde for å få seg nytt hus og gi utdanning til barna. En eggdonor i USA var på samme måte; dette gjorde hun for å pusse opp huset sitt. I en annen dokumentar om surrogatmødre jeg så tidligere, var det ikke fokus på penger i det hele tatt. Men i denne handlet det om penger, penger, penger... Den blir nok snart lagt ut på NRK Nett-TV. Tenk å selge sitt eget DNA for å pusse opp huset og kjøpe seg flotte jaktgeværer? Grøsser litt av det jeg... Har hun god samvittighet når hun sitter i det vakre huset sitt og vet at barna hennes lever flere steder i utlandet? Blir på en måte å selge sjela si. http://www.imdb.com/title/tt1490675/ Og flere av de indiske surrogatmødrene var ulykkelige over å gi fra seg babyene, men dette gikk de inn for å skjule for dem som skulle overta babyen.
Lemonia Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Du tar en del feil her. De selger ikke sitt eget DNA. Det er svært svært uvanlig å bruke surrogatmorens egg. Vanligvis har man en anonym eggdonor og evt mannens sæd. Surrogatmoren har ingen genetisk forbindelse med barnet hun bærer, og det er nettopp for å unngå problemer. At surrogatmødre har ulike grunner for å bli surrogat er ikke rart. I USA, Canada o.l. land har man klare regler for hvem som kan bli surrogatmor. De må gjennom psykologiske undersøkelser og det er også krav om at de f.eks. har egne barn fra før og har en viss økonomi fra før av, de skal altså ikke være avhengige av pengene de får for å overleve (for å unngå at folk gjør dette av nødvendighet). I Canada er det ikke engang lov å ta betalt. I India er surrogatmødrene gjerne fattigere, og jeg har inntrykk av at systemet er dårligere. Jeg har sett dokumentarer som indikerer at fertilitetsklinikkene snyter mødrene for en god del penger og det føles ikke bra. Jeg vil tro at sannsynligheten for at indere gjør dette av nødvendighet er langt større enn i USA og andre vestlige land hvor systemet er mer ordnet. Jeg kan forresten ikke se at det å bruke pengene på å pusse opp huset er noe verre enn å f.eks. spare dem til sine egne barns utdannelse eller noe annet. Uansett, det er i allefall ikke surrogatmødrene som selger sitt DNA. De er i praksis kun rugekasser for noen andres barn. Det er eggdonorer og sæddonorer som selger sitt DNA (sistnevnte er jo fullstendig lov i Norge, har aldri hørt at noen ser på det som galt eller er sjokkerte over at noen "selger sitt DNA", det er bare sæd), men jeg kan ikke helt se problemet her hvis det er dette de vil.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Vel, det var den amerikanske eggdonoren som solgte sitt eget DNA. Og selv om man fint greier å overleve, har jo folk ofte viktige ønsker i tillegg, som nytt hus og utdannelse. Jeg synes ikke det automatisk er i orden selv om surrogatmødrene har en økonomi over eksistens-minimum. Det er en svært innbringende "jobb". Var et par som ikke kunne hente babyen med en gang, og da hadde de en person som var der 24 timer i døgnet for å ta seg av den. Barnet går altså fra sin "mor" (rugekassen), via en tilfeldig omsorgsperson, og leveres videre til sine nye foreldre som må ta den med på en anstrengende flytur til et land med en annen temperatur og andre lukter. Sjokk på sjokk. Men det er visst ingen som mener det er noe problem... Babyen er jo et produkt som leveres fra hånd til hånd. Den israelske mannen i programmet omtalte faktisk babyene som produkter. To surrogatmødre kunne prøve og bli gravide samtidig, og hvis det totalt sett ble for mange fostre var det bare å foreta en selektiv abort! Skammelig.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Nå er den lagt ut på NRK. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/613372 Se den og bli sjokkert...
Gjest Ambivalent Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Det er jo rene babyfrabrikken jo, en haug kvinner i ett hus som produserer babyer for andre og ingen ser akkurat lykkelige ut over hva de skal gjennom Horribelt at folk er så fattige at de ser seg nødt til å gjennomgå slikt for det de trenger.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Jeg gråt da jeg så den dokumentaren! Stakkars stakkars uskyldige babyer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå