Gå til innhold

er det rett å behandle meg slik? ang økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sammen med mannen min i snart 12 år, gift i 9 av dem. Vi har 2 barn sammen.

Han har alltid vært gnien med penger, og ekstremt opptatt av "rettferdighet" som i hans øyne er at alt skal være helt likt (50/50). Har alltid kranglet mye om dette, da jeg synes vi må se på oss mer som en enhet nå og ikke være så opptatt av "mitt og ditt".

Nå er situasjonen at jeg er arbeidsledig for tiden, han har fast jobb. Allikevel forventer han at vi betaler inn like mye på felles regningskonto hver måned...dvs han poengterer at han har betalt 1-2000 ekstra hver måned i forhold til meg. Men siden jeg er hjemme er det jo jeg som handler inn mesteparten av maten, utstyr til ungene, bensin etc.

Nå i dag måtte jeg bruke av kredittkontoen for å få betalt en (felles) regning, og ba han om å overføre ekstra så jeg slipper kredittgjeld. Da sier han at det blir jo ikke rente med det samme uansett, jeg kan jo bare sette inn selv når jeg får penger (arbeidsledighetstrygd) neste gang.

Men det er simpelthen ikke nok penger! Er så stressa for dette at jeg knapt tør hente posten i tilfelle det er reginger. Er så ydmykende og vondt å måtte mase og argumentere for å få overført penger fra han når det er tomt til meg. Og jeg bruker IKKE mye penger på meg selv!

Er så lei meg, føler meg rett og slett tråkket på av mannen min...er jo ikke slik at jeg ønsker å være arbeidsledig. Blir liksom salt i såret slik han behandler meg..

Er det vanlig å ha er slikt forhold til økonomien i en familie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Han burde skamme seg.

Klem

Skrevet

Nei vet du hva, det vil jeg påstå ikke er vanlig. Dere er jo gift og skal dele på godene/pengene. I mitt ekteskap er det mannen som tjener penger og jeg er student, så jeg har bare 6000 kr i mnd. Han har aldri krevd at jeg skal betale noe av regninger. Jeg bruker de pengene på litt mat, klær til barna og slike ting. Når e pengene er oppbrukt så bruker jeg kortet hans akkurat så mye som jeg vil og betaler regninger jeg får fra hans konto om jeg ikke har penger da. Skulle bare mangle!

Full skjerpings til mannen din, ingen liker å trygle om penger og dere er jo et fellesskap!

Skrevet

Nei det er absolutt ikke rett av ham å behandle deg slik.

Skrevet

Siterer;

"Men det er simpelthen ikke nok penger! Er så stressa for dette at jeg knapt tør hente posten i tilfelle det er reginger. Er så ydmykende og vondt å måtte mase og argumentere for å få overført penger fra han når det er tomt til meg. Og jeg bruker IKKE mye penger på meg selv!"

Akkurat dette synes jeg du skal si til ham også, så han vet åssen du føler deg :)

Skrevet

Du får skrive timer for det du gjør i hjemmet og så gir du han

regninga på slutten av mnd. Du sparer jo sikkert han for MYE arbeid når du er hjemme på dagtid.

Tåpelig oppførsel av mannen din! Bør jo være OSS når man er gift, ikke meg og deg.

Skrevet

NEI!

her har vi hatt felles økonomi i snart 13 år.. det har nok aldri vært 50/50, den som har mest penger, har spyttet i litt mer.. når jeg ble arb ledig, tok sambo automatisk og satte inn 3000 ekstra, så jeg ikke måtte bruke alle pengene mine på dette.. nå er det han som står med en jobb i 30%, så je setter inn mer penger.. er sånn det bør være!

Skrevet

Dette er det verste jeg har hørt!! Det er jo uhørt, herregud da! Jeg tjener mye mindre enn mannen min, og jeg betaler da selvsagt mye mindre på månedtlige utgifter. Vi skal sitte igjen med omtrent det samme i "lommepenger". Han har vel kanskje litt mer i lommepenger enn meg, men dersom jeg er blakk, så hjelper han meg uten problem. Mannen din burde skamme seg. FY ... !!!!

Skrevet

Godt å få litt støtte! :) Skal ta opp temaet atter en gang med mannen, men regner med det blir samme (manglende) resultat som alle ganger før:(

Det som også svir ekstra er at jeg tidligere har tjent greit med penger, til tider mer enn han. Jeg har skaffet mer penger inn i husholdningen enn han totalt sett i løpet av disse årene. Ville uansett aldri drømt om å sette han i en slik forlegenhet som han gjør med meg.

Nå skal jeg ut i arbeidspraksis, får ikke noe mer penger i første omgang men er jo en innsats for å komme ut i arbeid. Men er trasig å ha denne belastningen på toppen av alt:(

Takk uansett for støttende ord, det gjorde veldig godt:):)

Skrevet

Han er helt lost. Hvis han absolutt skal dele likt, ville jeg foreslått en mat/bensin/utstyr til barna - konto, ihveretfall en matkonto, slik at han også må betale halvparten av det. For en dust.

Skrevet

Lurer på om du har skrevet et lignende innlegg tidligere?

Uansett..for å svare på spørsmålet ditt: NEI! Det er ikke normalt at dere skal betale 50/50 når det er så stor forskjell på inntekt. Ser du også går på trygd og har mye mindre enn ham hver mnd. At han kalger på en tusenlapp eller to er smålig!

Dere burde hatt fellesøkonomi som gift med felles barn, men vil han ikke det kan du jo foreslå at dere betaler en like stor prosent av inntekten inn på en regningskonto hver mnd som skal gå til husholdningen og regninger.

For å være helt ærlig hadde jeg ikke greid å leve slik. Men det er min oppfatning da.

Skrevet

Huff, det kan ikke være bare bare med en mann som har en slik oppfatning av hvordan økonomien i et ekteskap skal være :(

Jeg er hjemme i ulønnet perm med to barn, og vi venter et tredje. Han synes det er kjempeflott, og ønsker at barna kan få være hjemme noen år før de begynner i barnehagen. Etter det begynner jeg på et 4-årige studie. For oss er det helt naturlig å ha fellesøkonomi og som regels er det jeg som styrer økonomien med oversikt over regninger og andre utgifter.

Sender faktisk han på butikken med hans kort og handleliste for hva vi skal handle.

Det beste for familien går forran, og vi synes det er veldig betryggende å være to om alt. Gode som dårlige tider.

Jeg var bare 17 år når vi møttes og ble etablert, og det var faktisk ett år hvor jeg var den som forsørget oss.

Er det man gjør i et forhold, man ønsker og vil det beste for hverandre :)

Skrevet

Som gifte har man gjennsidig forsørgerannsvar og full innsynsrett i den andres økonomi(kontoer). Si det til han du.

Siden du vet hvordan han er skulle du ikke betalt den regningen du snakker om som var felles og ikke handle mat uten han.

Skrevet

Har ikke skrevet et slikt innlegg før nei- kanskje flere som har det som meg? Interessant i tilfelle:)

Klarer egentlig heller ikke å leve slik- men vil jo ikke gå fra han heller. Må vel prøve å si at det er uakseptabelt slik han holder på:(

Skrevet

Ja skal bruke det argumentet!:)

Måtte betale den regningen, var 2. purring og ble oppringt av låneselskapet:(:(

Er så lei av å måtte tenke på dette, vil jo heller konsentrere meg om å skaffe jobb og bedre fremtiden:)

Takk for støtte:)

Skrevet

Du for ta betalt for og vaske hans klær,at du lager mat til han og hviss det er du som handler så tar du betalt for det det koster for det han skal ha...

Det er jo på en måte en jobb og gjør husarbeid og sånt og regner med du gjør mye mer enn hva du gjør når du er i jobb.

og så får du slutte og handle ting som gjelder for han, at han får bruke sine penger på det.

Skrevet

Fy fan...kast han på huet og ræva ut av huset!

Skrevet

fy fader så urimelig han er! Det er faktisk normalt å ha fellesøkonomi, spesiellt når man har barn og er gift.

Jeg syns du skal begynne å skrive timeliste for allt det ulønnede arbeidet du utfører i hjemmet, så kanskje han får seg en vekker?

Jeg tjener mindre enn mannen min, men jeg er sykepleier og vil aldri nå opp til hans nivå i det private næringsliv. Men herregud, det har aldri vært snakk om at jeg skal måtte betale like mye som han av utgiftene.

Selvfølgelig er ikke alt helt perfekt, han kjøper seg kanskje litt fine/dyre ting uten at jeg er enig i det, men det er ikke på ett nivå hvor jeg føler at ting er dyp urettferdig. Fordi jeg vet jo at jeg kan bruke hans kort og kjøpe noe også. (men det gidder jeg ikke, hehe)

Nei, syns mannen din skal skamme seg! Er det ikke noen som kan snakke han til fornuft i omgangskretsen deres da? svigerforeldrene dine? venner? samlivsterapeut?

Skrevet

blir nesten på gråten når jeg leser slike svar....både fordi det er så godt å få støtte og fordi jeg er trist over situasjonen:(

Vet ikke helt hvem jeg skal henvende meg til...svigers er utelukket av mange årsaker, han vil IKKE gå til terapeut....

Han har en kompis da, en nabo, som har hjulpet oss litt før i diskusjoner og som jeg vet er på min side ang dette. Mulig jeg skal be han ta en prat med mannen min:/

Takk til alle som har orket å svare, betyr faktisk veldig mye for meg:)

Skrevet

HVis det var DIN regnign så antar jeg det var studielånet ditt? Ellers er vel alle regnigner felles,- eller hva? SLika t det skal være det samme hvem som betaler den... I verste fall kan du prøve og søke om betalingsutsettelse..Pga dårlig råd. Men tviler på at det går siden det er husstandens økonomi som gjelder..Men kanskej dere kan "bevise" delt økonomi????

Hvis det er egen gjeld (kredittkort/forbrukslån)du har opparbeidet deg, så blir det noe annet. MEn om dette igjen er gjeld du har opparbeidet deg for at du har måtte betale FELLES regninger, så er det uansett en felles regning..FOr å sid et sånn...

Nå vet vi jo bare din side av saken..Men så lenge du ikek har hatt trøbbel med penger og økonomistyring tidligere, slik at mannen din er redd for at du skal "falle tilbake", så har han ingen grunn til å be om delt økonomi..

Et forslag kan jo være at du gjør 100% husarbeid, dere deler 50/50 på barnepass i den tiden dere BEGGE er hjemme....Også kan du be ham betal deg "Lønn" for at du tar deg av hjemmet..Å være husmor på heltid er vel også fra det offentlige sett på som "full jobb";- mtp at man tjenre maks pensjonspoeng i den tid man er hjemme med små barn,- selv om man ikke jobber fullt...SÅ bare rett og rimelig at du skal ha full lønn..Og at mannen betaler litt oppå det du får i dagpenger...

Skrevet

Regningen var felles, det var snakk om lånet på felles bil:)

Har ca 4-5000 i kredittkortgjeld nå, og det er penger jeg har måttet bruke til husholdning, mat etc når min konto har vært tom. Har gjort det slik fordi jeg kvier meg sånn for å be mannen betale ekstra:( Og når jeg nå ber han hjelpe til å betale ned dette, sier han at jeg må ta det selv....

Ellers takk for gode tips, de skal jeg tenke på:)

Skrevet

det der er jo sykt... dere er gift og har barn..

her tjener jeg ca 200 000 mer en mannen i året, jeg drar lasset økonomisk, vi har 1 felles konto, hvor begge lønninger går inn på. vi har to kort til denne kontoen, altså ett hver. vi betaler alle regninger når lønningene kommer, og et som er igjen koser vi oss med sammen,,, noen ganger får han noe nytt, andre ganger jeg,

aldri om jeg hadde sittet å gnidd på mine penger.

det der er såååå utrolig rart synes jeg

Skrevet

Fy søren, så sjofelt av mannen din! Da hadde jeg også blitt dypt skuffet om min mann hadde gjort sånn mot oss:( Altså meg og sine barn. Og det skulle tatt seg ut at vi skulle delt alt 50/50.

Skrevet

Min mann var litt sånn. Det som hjalp i mitt tilfelle var å offentliggjøre det. Min mann er sånn at han er såååå grei utad, men tar meg for gitt. Så jeg begynte å bli dønn åpen om private ting.

Ganske likt til deg at jeg pent måtte betale inn like mye på felleskontoen selv om jeg tjente halvparten. Jeg sa høyt og tydelig om dette til våre venner!!! Mannen ble paff, hadde ikke trodd jeg skulle gjøre det. Dette passet jo ikke hans "bilde" av å være den kjekke og greie mannen. Jeg smurte på å som bare det. Da begynte mannen min å bortforklare, nei det var ikke sånn ment og greier. Men uansett det hjalp her i gården!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...