Gå til innhold

...svigermor..?!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo snakket nettopp med mamma'n sin. Han kan få låne dressen til svigerfar, også kan vi lage kjøttkaker og steik sjøl! Da har vi jo spart masse penger! ????

Greit, altså. Svigermor svømmer ikke i penger. Men..eeeh..første barnet hennes skal gifte seg. Og alt hun har å tilby er dressen til typen? Hehe.. Blir litt oppgitt.

Mine foreldre, derimot, har gode inntekter begge to. Så de har gitt oss 30.000 til disposisjon til bryllupet. Forventer så klart ikke det samme fra svigermor!

Men, forventa jo kanskje litt mer velvilje enn bare å få låne dressen til stefar...som har en helt annen kropp en min kjære!! (logisk nok)

*stønn*

Nå kommer neppe bryllupet til å overstige 30.000 i budsjettet uansett, men.. Var ikke dette veldig smålig!? Gruer meg til å fortelle mine foreldre om denne holdningen her..... Også jeg som alltid har synes svigermor er veldig kul, rett og slett. Forståelsesfull og tillitsfull.

Er snakk om kanskje...5000,- vi "trenger" fra den kanten da. Syns det er ganske teit at mine foreldre skal betale all mat og drikke for alle!

.....eller er det jeg som er rar her??

Får visst bare sette i gang å spare litt ekstra ja. Blir nok fra vår egen lommebok det også. (betaler klær, invitasjoner, takkekort o.s.v selv. Er bare til mat og lokaler vi håpa å få litt sponsing fra begge sider..)

Ja, tadisjonelt sett, så betaler jo brudens foreldre for kalaset da. Men..hallo! 2010!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo!? 2010!! Og så betaler man ikke sitt eget bryllup men venter at foreldrene skal gjøre det? for de VOKSNE barna sine?? Dine foreldre har mer penger enn svigermor, klart hun føler litt på det og ønsker å bidra på sitt vis.

Aldeles skandaløst at dere ikke engang har VURDERT å spare selv, før svigermor tilbyr kjøttkaker.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd ett eneste bryllup hvor bare én av foreldrepartene, eller ingen, har vært med å hjelpe økonomisk.

Og dessuten...vi kommer jo til å holde en takketale. Både jeg og gubben stusser nå over hvordan vi skal gjøre det uten å såre svigermor.

Så jo. Vi har VURDERT å spare selv ja. Noe vi også har gjort! Det er tross alt bare middagen det var snakk om et lite bidrag til.

Skriver jo det at vi betaler jo alt det andre selv. Klær, kirke, fotograf o.s.v.

Som sagt.. det er jo bare for oss å samle sammen en 5000 kr til. Har noen måneder igjen, så det er ikke noe problem.

Var visst jeg som var rar/teit/egoistisk/barnslig.. Takk for svar :)

Skrevet

Det er nok forskjellig fra familie til familie hva slags tradisjoner man er vant til. Jeg har ikke bedt om noe fra mine foreldre eller svigerforeldre men de har selv kommet til oss og sagt at de vil sponse. Svigermor ringte og sa nøyaktig hvor mye de kom med og mine foreldre har vel sagt at vi kan forvente det samme fra de, men de har ikke snakket sammen ennå så derfor er det helt bestemt.

Jeg hadde ikke forventet noen ting og regnet med at vi måtte betale mesteparten fra egen lomme. Hvis jeg fikk hjelp til kaker så var jeg igrunn fornøyd med det.

Du kan jo høre med din svigermor om hun kan bake noe til bryllpet eller lage noe annet som du vet hun er god på

Skrevet

"Men..hallo! 2010!!"

Det stemmer bra. Vi er i 2010 og da burde voksne mennesker som ønsker å bruke tusenvis av kroner på det å gifte seg også være voksne nok til å betale for det selv!

Kan ikke fatte og begripe at dere forventer at andre skal betale for deres fest.

"Får visst bare sette i gang å spare litt ekstra ja. Blir nok fra vår egen lommebok det også" Ja, dere må nok det. Bortskjemte troll!!

Skrevet

Beklager å måtte bry dere sånn med mine bortskjemte egenskaper.

Forstår dere såklart, også. Ble bare litt "i beit" her.

Da blir det ingen takketaler fra oss..noe sikkert mine foreldre blir veldig såre for, men... What can we do.

Takker for svar.

Hilsen trollene.

Skrevet

Vi har ikke forventet noe fra noen, og dette har jeg presisert for begge sider. Hvis de vil bidra gjør de det, men dette er fullt og helt opp til de selv, for vi kommer ikke til å sette opp mer i bus\dsjettet enn det vi har råd til

Og hvis det er snakk om kun 5000,- som du sier, så hadde jeg i alle fall ikke orket å bruke krefter på å irritere meg...og heller spart de pengene selv!

Takketale kan du vel holde uansett?!?

Er vel andre ting og takke for enn kun pengene de har bidratt med til bryllupet?? Hvis jeg skal holde takketale kommer jeg ikke til å nevne pengebidrag...men at takke de for hvav de har bidratt med opp gjennom livet. Har aldri vært i et bryllup hvor none har nevnt bidrag til bryllup i en takketale...

Skrevet

Hos oss er det rimelig stikk motsatt.... Svigers betaler alt av alkohol, selv om vi har selv kjøpt en del alkohol. Men dette var deres ønske, de hadde gjort det til tideligere sitt sønn bryllup. Vi har betalt alt anna selv, mine foreldre vil gjerne betale en MASSE de også, men demmers økonomi sier seg selv at de har ikke muligheten. selv om dem gjerne vil betale kjolen min. Dette er veldig varierende fra familie til familie, vi har spara opp selv til bryllupet for å kunne få den drømme dagen vi har drømt om. Om det er "usle" 5000 dere mangler tar det jo ikke lange tiden hvis dere har enno noen mnd å gå på. Ikke bruk energien på å få "hjelp" fra svigermor. jeg er heller stolt av å kunne klare meg selv med penger til bryllupet med tanke på alt andre utgifter man har til daglig. (som vi alle har vel å merke)

Skrevet

Enig! Takketale kan du vel holde uansett?? Vi nevnte ikke noe med hvem som hadde bidratt med HVA i vårt bryllup, og noe kronebeløp blir da i anstendighetens navn aldri nevnt uansett?

"vil gjerne takke mamma og pappa for de 30 000 de spanderte, og svigermor for kjøttkakene". Vil heller da takke for hjelpen med bryllupet, og f.eks si at det var en uvurderlig hjelp (eller hvordan man nå ønsker å formulere det).

Skrevet

Voksne folk betaler bryluppet sitt sjøl.

Har man ikke råd til å gifte seg, eller rettere sagt; holde den bryllupsfesten man ønsker seg, så får man utsette da, et år eller noe og spare.

Dessuten er det mange som velger latterlig dyre løsninger.

Skrevet

Æh... Brylupp? Nope.... Bryllup...

OG: Legg merke til at jeg ikke sa at DERE hadde lagt opp til unødvendig dyre løsninger! Det var generelt ment.

Skrevet

Ojojoj så heldig dere er som får 30 000 da!!! Forventer å betale hele gildet selv jeg når den tid kommer, hadde følt meg litt flau om jeg som voksen må tigge etter penger på den måten.

Klart det koster med bryllup, men kan har ikke så mye å si på stemningen om man tar en litt rimeligere løsning på saker og ting. Kan ofte gå motsatt vei har jeg erfart ihvertfall :) Og det er nå det som er det viktigste for meg, at folk og ikke minst vi skal ha det kjekt.

Skrevet

Jeg må si at det er du som er litt rar her.

Vi er i 2010, og i disse dager er det veldig vanlig at man er ganske etablerte når man gifter seg. Kanskje bodd sammen i en del år, begge jobber, har hus osv...

Synes det er helt høl i hue å forvente at foreldrene skal betale!!

Vi skal gifte oss nå. Og vi forventer absolutt ingenting av våre foreldre. Mine foreldre har ikke tilbudt seg å hjelpe til, men svigers har tilbudt seg å dekke 1/3 av bryllupet. Dette ser jeg på bare som en bonus! Og vi setter stor pris på det!

Men vi forventer absolutt ikke noe av mine foreldre! Vi tjener bedre enn dem og vi har bedre råd enn dem! Ergo; vi betaler selv for bryllupet vårt!

Vi er som sagt tross alt i 2010!

Skrevet

I 2010 betaler man for sitt eget bryllup, og forventer ingenting fra sine foreldre. Selvsagt må dere sette i gang med å spare, skulle søre meg bare mangle!

Du høres ut som en bortskjemt "prinsesse".

Skrevet

Men i alle dager... Om man skal holde takketale, så takker man for god oppvekst, godt hjem osv, ikke for hvor mye penger man har fått til festen!!!

Skrevet

En takketale i bryllupet skal handle om den støtten og den rollen foreldrene deres har spilt for dere i oppvekst og voksenliv, så det er tydeligvis en del dere begge har misforstått.

Skrevet

Ehhh hallo?????

DERE som skal gifte dere, synes ikke dere kan forvente noe som helst!

Vi fikk endel fra mine foreldre, samme sum som min bror fikk når han gifta seg.. Så der hadde jeg forventa det, siden de ikke vil gjøre forskjell..

Fikk også fra svigers, men langt ifra like mye som fra mine foreldre.. Men hallo! Er 100% sikker på at de hadde bidratt med mer om de hadde muligheten! Kunne aldri falt meg inn å synes noe som helt om det, og synes du er ganske så smålig som reagerer på det på denne måten!

Skrevet

Syns det er rett og slett frekt av dere å forvente at svigermor skal dekke 5000 kr til deres bryllup. 5000 kan være veldig mye penger for noen. Ville heller spurt om hjelp til å lage en kake, hjelpe til med pynting/ rydding/ pakke opp gaver eller noe hvis det er viktig at hun også bidrar.

Hold takketale og takk alle gjestene for at de giddet å komme i bryllupet til en bortskjemt jentunge!

Skrevet

En liten ting her HI. Du sier at din svigermor har dårlig råd - men vet du _hvor_ dårlig råd hun har da? Når hun tilbyr kjøttkaker så kan det for henne være det meste hun klarer å bidra med. Det er sikkert sårt for hennes del å ikke kunne bidra med mer enn det. Bortsett fra den dressen da.

Og når du da velger å kutte ut takketalen så sier det så utrolig mye om deg som person. Vil ha, vil ha. Men får du ikke så er det bare å snu ryggen til å stikke nesa opp i sky.

Man takker da for faen ikke for hvor mye kroner de har bidratt med til den ene dagen. Hvor mye annet har de ikke bidratt med _hver_ dag fra dag 1??

Du burde gå inn i deg selv og være takknemlig for det du har, nemlig en fantastisk mann, nær familie som bryr seg om dere og som vil bidra med det de kan for å gjøre dagen _deres_ spesiell.

Skrevet

synes det er litt rart at du nermest forlanger at foreldre og svigerforeldre skal betale for bryllupet ditt!

Har dere ikke råd så venter dere....Eller så er du takknemmlig for den hjelpen du får.de mener det jo allt godt:)

Skrevet

Herregud - du holder vel ikke takketalen i bryllupet kun for å takke for bidraget til festen!!! dere takker deres foreldre/svigerforeldre for god oppvekst, gode minner, fin oppdragelse, for at de tar godt imot sviderdatter/svigersønn, for at de stiller opp for barnebarna etc!

Man planlegger vel ikke bryllup uten å ha råd til å betale for det selv???? Forventer dere virkelig at froeldrene skal betale festen??

Jo, det er selvfølgelig flott at noen foreldre vil bidra økonomisk, men det bør jo komme som et pluss og ikke være lagt inn i regnskapet fra begynnelsen av!

Skrevet

Desværre må jeg nok si at jeg syntes du er litt rar her ja. Istedet for å være glad for de 30 000 dere faktisk har fått til rådighet, virker du skuffet over de 5000 svigemor ikke har mulighet til å bidra med (og som stakkars dere så blir nødt til å spare til selv..). Syntes også at din generelle holdning i ditt innlegg tyder på en viss "bortskjemthet", men vil ikke "pelse" deg av den grunn-du spørr jo om hva andre syntes og det tyder da på at du har en liten ide om at du kanskje er litt urimelig selv om man jo nok helst ikke liker å bli konfontert med det. Er enig med de andre at "hallo 2010"; så er det helt naturlig å betale for sitt drømme gilde selv, og så får man skru ned kravene til drømmedagen, elerl vente til man selv har råd. Er også enig i at en takketale jammen meg er på sin plass selv om- man takekr da som andre påpeker her ikke for hvor mange prosenter av gildet som er betalt, men for alle de gode ting gjennom livet og kanskje all den hjelp man har fått ti lå kunne realisere denne viktige dagen i deres liv. (hjelpen kan jo være at hun hjelper til å lave mat elelr baker, man takker da ikke for de spesifikke ting). Du skriver også at du alltid har sett på henne som kul, tillitsfull og forståelsesfull. Tror innerst inen at alle foreldre gjerne vil hjelpe deres barn hvis de kan- hva med å vise forståelse for at hun ikke har økonomisk mulighet til å hjelpe dere selv om hun sikkert gjerne ville. Så det er sikkert sårt for henne at hun ikek kan, og at dine foreldre har mulighet til å hjelep økonomisk med så utrolig mange penger!!

Selv har vi ikke mulighet til å gifte oss akkurat nå da vi altså regner med å betale for våres fest selv. Min kjæreste studerer og jeg er nyutdannet og foreløpig arbeidsledig (og høygravid) så får nok ikek jobb med det første heller. Men vi har snakket om å gjøre det likevel, og så fokusere på at det er en fest hvor vi samler alle vi er glade i, og at det så er underordnet med hvor luksuriøse matretter og lokale osv. Det vi har snakket om er å låne en have og holde utebryllup og gjøre maten enkel, og evt hjemmelavet kjole. Total budsjett ligger på max 10 000 når vi har spart penger (og da forsvinenr en del til leie av telt i tilfelle av regn). Sånn til sammenligning ville jeg være overlykkelig over hvis noen ville donere 30 000 kr (!!!!!) til våres dag, og syntes du skal være det samme- sett pris på hva du får og vær megataknemlig for at de har muligheten!!

Håper for din egen del at du etter å ha lest innleggene her klarer å flytte litt på ditt fokus..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...