al? Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 37+4 høg blodtrykk (140/90) og protein i urinen......Skal på ny kontroll på fredag...men eg har hatt høg blodtrykk siden februar... er det nokon andre som kjenner seg igjen her? Litt usikker på kva som skjer vidare hvis ikkje blodtrykket går ned..
Nikki_29 med 2 prinsesser Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 Har egentlig ikke noe svar på spørsmålet ditt, hehe, men skriver noen ord for det. Jeg hadde litt for høyt blodtrykk i uke 37, skal tilbake nå på fredag, da er jeg vel ca 38,5. Tror hun ville ha meg inn tidligere, men hun hadde dessverre ikke tid. Det er vel svangerskapsforgiftning de er redd for når en har høyt BT, er det ikke..? En kan vel bli lagt inn hvis det blir for ille, men kanskje de setter i gang fødselen siden du har kommet såpass langt ut i svangerskapet..?
Anabelle2010 har født! Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 tror jeg hadde 160/100 eller 110 da jeg ble lagt inn med svangerskapsforgiftning. Det steg ytterligere til 180/120, hadde maks utslag på protein og ødem og fikk da diagnosen alvorlig svangerskapsforgiftning. Fikk blodtrykkdempende medisin og de startet fødselen dagen etter. tror det var ca en uke før termin. For min del var det hele ganske udramatisk og følte meg ikke syk annet enn litt hodepine og SINNSYKT vondt i bena fordi de var så hovne. Var som å gå med to stive tømmerstokker.
Nikki_29 med 2 prinsesser Skrevet 3. mars 2010 #4 Skrevet 3. mars 2010 Oi, det hørtes jo veldig høyt ut.. Tror heldigvis ikke jeg kommer til å ha så høyt på fredagen. Håper jeg berger til nurket selv ønsker å komme ut, hørt det er verre å bli satt i gang enn at det kommer naturlig.. Hadde selvsagt vært koselig å få møte h*n snart, men...
Fifrildi Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Jeg har ikke hatt dette selv (bortsett fra at jeg har litt høyt blodtrykk nå + ødemer som ingen er glade for), men har en venninne som begge svangerskap har hatt svangerskapsforgiftning. Med den første ble hun plutselig dårlig, alt ble dramatisk og babyen ble tatt med keisersnitt i uke 31 (1500 gram, utrolig liten!). Med den andre hadde hun høyt blodtrykk som deg, litt protein i urinen og gikk på kontroll for blodtrykk 2 ganger i uken samt holdt selv utkikk etter tilleggssymptomer som plutselig mye vann/ødemer i kroppen og sterk hodepine. De ønsket ikke å hverken sette i gang eller ta KS fordi hun var i bra form sånn ellers. Et par dager før termin fikk hun veldig hodepine, da hadde svangerskapsforgitfningen økt og det var rett inn for KS med nr 2 også, men de hadde håpet å rekke naturlig fødsel. Oppsummert: Du trenger ikke å gå rundt og være redd, men hold et øye med kroppen din. Det er veldig bra at du går til hyppige kontroller for blodtrykket.
Nikki_29 med 2 prinsesser Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Nå hadde jeg 140/100, så må tilbake til legen igjen på mandag. Føden og legen ble enig om dette siden jeg ellers er i fin form og prøvene er fine... Er det fortsatt høyt må jeg sikkert til sjekk på sykehuset for å vurdere i gangsettelse... Hvis det ikke blir fødsel i helga da
Diana83 Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Jeg er i samme situasjon, jordmor og lege har fulgt med en gang i uka i snart en måned, pga for høyt blodtrykk. I forrige uke hadde jeg også protein i urinen, og nå på mandag ble jeg sendt til kontroll på sykehuset da jeg var veldig hoven, hadde høyt blodtrykk og 2+ på protein, for ctg-test, måling av blodtrykk, urinprøvesjekk, blodprøvetaking og ultralyd for å se at alt sto bra til med mini. Morkaka virker til å fungere fint og fostervannet var som normalt, han er estimert til 2800g allerede, og jeg er i uke 36 så de ville bare ha meg inn til ny sjekk kommende mandag. Føler meg utrolig heldig som bor i Norge og som får så trygg og god oppfølgning! Jordmora sier at begynnende tegn på svangerskapsforgiftning er vanlig, og særlig blant førstegangsfødende, og det en kan gjøre selv er å stresse helt ned og forsøke å legge inn vannrette hvilepauser i løpet av dagen =) Også være obs på hodepine, kvalme og vektoppgang/ødemer, og ikke nøle med å ta en telefon til sykehuset om en blir bekymret for noe =) Lykke til! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå