Gå til innhold

En bekjent av meg ble fratatt gutten sin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten er ca 3 måneder gammel (2 mnd yngre enn min), og for noen dager siden kom barnevernet og hentet han. Mammaen hadde ikke stimulert han, og han hadde ikke utviklet seg sånn som babyer skal. Han bare lå på gulvet, helt stille, uten å lage en lyd. Det er sikkert flere grunner som jeg ikke vet om, men det er det som er "den offisielle" grunnen.

Og nå er jeg redd for at jeg også gjør noe galt med min gutt. Ikke misforstå, jeg tror jeg er en god mamma, og jeg leker, koser og prater med gutten min så ofte jeg kan og han vil. Han utvikler seg som normalt, og er frisk og rask. Men så tenker jeg også at når man gjør noe så feil som hun bekjente av meg gjorde, vet man om det selv, eller gjør man disse feilene fordi man ikke vet bedre?

Egentlig er vel spørsmålet mitt: Hvor mye er det som skal til før en liten baby blir tatt ut av hjemmet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg. Det ligger nok mer bak denne historien enn du vet

Skrevet

Her er det nok noe mer alvorlig som ligger bak. De henter ikke en unge bare fordi den ligger stille og ikke lager lyd når den er 3 mnd.

Det skal faktisk en del til før man blir fratatt barnet sitt.

Skrevet

Dersom du har for vane å la ungen skrike seg i søvn alene, ligge alene mesteparten av dagen, se en annen vei når du mater den, aldri prate til den og helst ikke møte blikket dens, aldri gi noen respons på barnets mimikk, sette den foran tv og forlate rommet om den er grinete og helst ikke vaske den eller skifte bleie - ja, så kan du begynne å bekymre deg for at barnevernet skal bli involvert.

Om du så får hjelp og råd fra barnevernet og helsestasjonen, og absolutt ikke er i stand til å se at noe er galt med måten du behandler barnet på - så kan du begynne å bekymre deg for en omsorgsovertakelse.

Jeg sier ikke at din bekjente har gjort alt dette, altså, men poenget er at det skal MYE til for å få gjennom en omsorgsovertakelse. Ikke snakk om at det har skjedd utelukkende fordi en baby observeres som passiv.

Skrevet

Det er vel alvorlig omsorgssvikt å overse barnet sitt utenom når den skal spise i tre måneder, da?

Men jeg husker nå at jeg stusset litt over haugene med skitt mellom bena hans en gang jeg møtte dem. Men som sagt - det ligger nok mer bak.

HI.

Skrevet

Jeg vet at min bekjente har hatt kontakt med bv siden barnet var helt nyfødt, men da lurer jeg litt på hvordan de evnt. kobles inn?

HI.

Skrevet

Hun kan jo ha tatt kontakt selv, en annen mulighet er bekymringsmelding fra f.eks jordmor, fødested, fastlege eller andre. Slike meldinger kommer av og til når noen rundt en gravid er bekymret for hennes egnethet til å ha omsorg for barn, uten at man faktisk har sett det i praksis ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...