myboylollypop Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 er 5+6 og ganske plaget av kvalme, kaster ikke opp, men syns det er veldig vanskelig å gå på jobb for tiden (er sykepleier)..uff, er legene 'strenge' med å sykemelde for kvalme??? noen? hvor lenge har dere evt blitt sykemeldte for?
*Nøtta* Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 Skal innrømme at jeg har veldig lyst.. er kvalm og ikke mist så ufattelig trøtt! I det skrivende øyeblikk så prøver jeg å manne meg opp til en ny dag imorgen. :-/
myboylollypop Skrevet 3. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2010 samme her!! klarer på en måte å komme meg gjennom dagen på jobb, men er helt satt ut resten av dagen (ikke så kjekt med en 3 åring som vil ha full oppmerksomhet etter han er ferdig i b.hagen!!) dessuten har jeg en tung fysisk jobb og noen utagerende pasienter, føler ikke at dette er stedet å jobbe mens man er gravid....
..snøklokke.. Skrevet 3. mars 2010 #4 Skrevet 3. mars 2010 Er jo mange måter for å forebygge kvalme på og da, både medikamentell og med feks akupunktur og akupressur. Det er ikke sikkert sm nødvendigvis er så fornuftig. Be heller om tilrettelegging fra arb giver.
Truda- mor til 2 Skrevet 3. mars 2010 #5 Skrevet 3. mars 2010 Jeg har vært sykemeldt i 4 uker snart, og det blir minst en til. Forferdelig kvalme, og har ikke sjans til å jobbe. Er snart 12 uker og håper det gir seg snart... Min lege, var veldig grei på det. Jeg bare ringte kontoret hans og beskrev situasjonen, og fikk sykemeldinga i posten.
ღ♡Gravid25ღ ღks 6 okt ♡ღ Skrevet 3. mars 2010 #6 Skrevet 3. mars 2010 jeg er skikkelig kvalm jeg også, har hvert det i 2 uker nå, går og brekker meg hele tiden men kaster ikke opp.. Jeg har en ganske tung jobb med mye løfting og det hjelper ikke akkurat på kvalmen det, Snakket med legen og jeg ble aktivt sykmld, men i og med det er vanskelig med tilrettelegging med at jeg bare jobber noen få timer om dagen jobber jeg 50 prosent, har blitt sykemd i 2 uker.Men kommer nok til og spørre om en 100 prosent sykemd. for er tungt og gå på jobb med sånn kvalme, og ja jeg synntes de er strenge på sykmld for jeg prøvde meg på 100 med en gang med d fikk jeg ikke .
Susi og prinsessa Skrevet 3. mars 2010 #7 Skrevet 3. mars 2010 Har vært 100 prosent sykemeldt pga kvalme og oppkast i 4 uker nå, og er sykemeldt et par uker til. Synes ikke det er rett å ta medikamenter når en er gravid for å klare å gå på jobb. Jeg har også en treåring hjemme og synes det er viktig å ta vare på henne, hun går foran jobben...
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 4. mars 2010 #8 Skrevet 4. mars 2010 Eg tenkte også eg skulle sjukemelde meg, men av andre grunnar. Då eg endeleg kom meg til legen var det ikkje så lett å berre få sjukemelding nei. Ho gav meg ei lang lekse om at sjukefraveret må ned, spesielt blandt gravide. Dette er min fjerde graviditet og har aldri vore sjukemeldt i dei andre svangerskapa så eg vart rimeleg irritert og såra over det ho sa. Men tilslutt fekk eg 40% i tre veker. Eg kan styre det slik eg vil så no tar eg 4 dagar på rappen, treng å kvile... Det som er dumt er at det er så vanskeleg å berre ta ein telefon til legen, ein må nødvendigvis inn på time. Det kan vere greit å lufte saken og høyre kva legen synest før ein har "bestemt" seg. Eg tenkte at denne gangen skal eg vere flink til å ta vare på meg sjølv og barnet, men det blir vanskeleg å spørre om ny sjukemelding om eg treng det.
Lykkelioggla Skrevet 4. mars 2010 #9 Skrevet 4. mars 2010 I frykt av å få mye pepper nå, må jeg bare få sagt at sykemelding er noe man bør prøve å unngå. Selvfølgelig ikke for enhver pris, og er man veldig dårlig så skal man selvfølgelig be om sykemelding. Men jeg hører stadig om gravide som bruker det som unnskyldning. Har flere venninner også som er sykemeldt 20 % slik at fredagen er fri. Det synes de er deilig slik at de får handlet, vasket og få litt bedre tid til de andre barna sine. Og ja, det er selvfølgelig deilig, jeg er tidlig i svangerskaper, har en 3åring og er skikkelig trøtt. Sov i natt 10 timer og er fortsatt like trøtt. Men likevel, det er nå slik det er. Når man skal ha barn, må man forvente at noe må prioriteres bort. Det er jo tross alt kun for en kort periode. Jeg tror det er derfor legene nå er blitt mye strengere. Det er ganske mange gravide som ødelegger for oss. Og når man skriver at det andre barnet kommer før jobben, så er det ikke sykemelding du trenger men du kan jobbe litt mindre. Jobb 80 % en periode da. Gravide i Norge er visst noen av de dårligste i hele verden og det tror jeg virkelig ikke vi er. Vi har bare en stat som punger ut for oss. Jeg beklager hvis jeg tråkker noen på tærne nå. Jeg vet at mange trenger full sykemelding fordi de er dårlige. Og det skal de ha. Men ikke bruk graviditeten som unnskyldning for å ha mere fritid. Man må ofre litt. La de som trenger sykemeldingen få den. snakk med arbeidsgiver, de har ofte god forståelse og mange får visse "goder" av arbeidsgiver selv uten å være sykemeldt.
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 4. mars 2010 #10 Skrevet 4. mars 2010 Er forsåvidt enig med deg SaraBe. Har jobba fullt dei to andre svangerskapa mine så eg føler absolutt ikkje at eg er sytete no når eg følte behov for sjukemelding og då føltest det veldig sårt å ikkje bli trudd av fastlegen. Det er ikkje alltid så lett å tilrettelegge. Eg er stipendiat og kan ikkje gjere andre sin jobb når eg ikkje klarer mine eigne arbeidsoppgåver, då går det berre utover meg sjølv at eg får gjort mindre på jobben. Men, veit ikkje om gravide i Noreg er dei dårlegaste i verda. Var i Italia i mitt første svangerskap og der var dei fleste 100% sjukemeldt frå andre mnd. Eg sa ikkje ifrå til sjefen min at eg var gravid før eg var 5 mnd på vei fordi eg var redd for å ikkje få arbeidsoppgåver lenger...
Trane med oktoberpip Skrevet 4. mars 2010 #11 Skrevet 4. mars 2010 Nå er vel ikke sykemelding noe man ber om å få? Man drar vel til legen og så bestemmer han/hun om man trenger sykemelding? Jeg fikk sykemelding på flekken (og medikamenter), og jeg hatet det! Har virkelig lyst til å jobbe, og når jeg ser andre friske, gravide rundt meg får jeg så dårlig samvittighet!! Og det hjelper ikke at Sarabe og andre går rundt og tror at jeg er sykemeldt for å få litt fri. Skulle gjerne "prioritert bort" enkelte ting slik at jeg hadde fungert på jobb, men da hadde jeg blitt innlagt på sykehus på flekken, da hvert eneste sekund i løpet av dagen går med på å prøve å spise og beholde maten. Og ja, det er jo for en kort periode, men jeg spør deg, SaraBe, hadde du gått på jobb i flere mens du hadde f.eks. omgangssyke? Tror ikke d nei..
Lykkemams Skrevet 4. mars 2010 #12 Skrevet 4. mars 2010 Jeg er i uke 11, og er SM 100% pga kvalme: Er helt satt ut og klarer ikke å spise, så det ville være mer ustabilt for arb.giver om jeg prøvde meg på jobb, for å si det slik... Ikke noe vits i å prøve å være "flink pike", og legen min var i alle fall veldig forståelsesfull, så det var liksom ikke noe spørsmål engang... Og så har jeg 2 andre små å passe på, det krever den lille energien jeg har... Lykke til!! ;D
Lykkemams Skrevet 4. mars 2010 #13 Skrevet 4. mars 2010 Jeg leste bare det øverste innlegget først, men nå ble jeg litt provosert, kjenner jeg: Min sjef kjeftet meg for det første huden full (1 og 1/2 time i telefonen) FORDI jeg var blitt gravid!! SÅ forsøkte HUN å presse meg ned i 60% stilling fra 100% (lønnsomt for henne, men det har ikke jeg råd til..) Og hvis man virkelig er skikkelig kvalm, slik som jeg, går hele dagen med til å få i seg mat, evt. få på seg klærne, for det er snakk om bølger med kvalme som er både overveldende og utmattende: Dette er ingen lettvint løsning til mer fri, dette er tvingende nødvendig, dessverre, og det er dessverre ikke alle arbeidsgivere som er smilende, vennlige og forståelsesfulle...
..snøklokke.. Skrevet 4. mars 2010 #14 Skrevet 4. mars 2010 Det noen i denne tråden prøver å fokusere på er vel at det er en del gravide som er sykmeldt unødvendig. Det ER måter å ha det bedre på, og det SKAL tilrettelegges best mulig, fordi nærvær er viktig, og fordi de aller aller fleste har en restarbeidsevne. Å gå slik i fullstendig forsvar som noen av dere gjør, er jo lite konstruktivt. Det er helt klart at noen trenger stor grad sykmelding i perioder, det er jo i grunnen ikke det diskusjonen handler om. Men å si at familie er viktigere, og at man derfor vil sykmelde seg, er ikke riktig. Da bør man heller gjøre slik en person her sier- jobbe mindre i en periode.
Susi og prinsessa Skrevet 4. mars 2010 #15 Skrevet 4. mars 2010 Når jeg sier at barnet mitt går foran jobben, mener jeg ikke at jeg skal bruke mer tid på barnet mitt enn ellers. Men man må jo ha litt å gi til barnet på ettermiddagen, og hvis man da ligger strak (kaster opp, hodepine etc.) og ikke klarer å ta seg av barnet de få timene etter jobb, synes jeg det blir feil. Jeg er helt enig i at det å være gravid og sliten er ikke grunn nok til å bli sykemeldt. Det er veldig trist hvis det er slik som nevnt ovenfor at noen benytter seg av sykemelding bare fordi de er gravide. Er det virkelig slik? Jeg kjenner ingen som gjør det.. Hvis det er noen som gjør det, så ødelegger de jo mye for andre, som ikke har sjans til å gjennomføre jobben sin. Alle har jo forskjellige symptomer i svangerskapet og jeg synes ikke svangerskapet er tiden for å presse kroppen sin til det ytterste. Det er jo mange gravide som er sykemeldt, men det er kanskje ikke så rart. Arbeidslivet er mange plasser tøft nok når du er 100 prosent frisk og mange plasser er det nesten umulig å tilrettelegge. Min arbeidsplass er en såkalt IA-bedrift, men når man ber om tilrettelegging har de ikke så mye å tilby..
Ziz Skrevet 4. mars 2010 #16 Skrevet 4. mars 2010 Jeg er konstant kvalm, og jeg er så trett at jeg tror jeg skal stupe, men...-Jeg er gravid, og ikke syk. Så lenge jeg klarer å komme meg opp på bena om morgenen kommer jeg til å gå på jobb. Det er noe med innstilling å gjøre. En positiv innstilling vil løfte dagen For all del jenter...-er dere skikkelig syke, så sykemeld dere, men for litt kvalme...-nei. Det ville jeg ikke gjort.
april09 & oktober10 Skrevet 4. mars 2010 #17 Skrevet 4. mars 2010 Det er jo forskjell på jobber da.... Eller?? Noen jobber er det kanskje "greit" å være kvalm på? F eks om man sitter på et kontor og styrer arbeidstempo selv, og ikke sjenerer andre med sin kvalme? Hvor man kan stoppe opp det man driver med for å trekke pusten dypt og konsentrere seg? Men å skulle hjelpe andre mennesker med sitt morgenstell, gi informasjon om sykdommer/medisiner, servere mat eller legge inn venekanyler, slike oppgaver man gjør som sykepleier... Det er ikke lett å utføre slike oppgaver med kvalme. Kvalmen er også subjektiv, så ingen andre kan si at den er liten eller stor.. Kan man ikke bare respektere at det er noen som blir sykemeldt under sv.skap og andre ikke? Er bekkenløsning en mer gyldig grunn enn kvalme f eks?? Kanksje det er bedre å få svangerskapspenger for en periode enn å bli sykemeldt?? Jeg har ikke helt klart for meg hva forskjellen er, og om det egentlig er noen forskjell... Jeg bør vel kanskje finne ut av det, før jeg sier noe om det
VirreVirre Skrevet 4. mars 2010 #18 Skrevet 4. mars 2010 Vet dere hva? Jeg blir utrolig irritert når gravide utnytter systemet! MEN, det er også utrolig irriterende når folk tror at man er pinglete fordi man ikke tåler "litt" kvalme. Tidligere trodde jeg også at den kvalmen ikke kunne være sååå ille. Det var helt til jeg ble gravid selv. På det verste hadde jeg mest lyst til å avslutte hele svangerskapet. Jeg klarte bare å ligge strak ut, og fikk ikke i meg noe særlig med næring fra uke 6-12. Jeg var også moderat kvalm hele resten av svangerskapet (begynte å jobbe igjen i uke 15). OG jeg vet at mange har det verre enn det også. Jeg møtte mange som kunne fortelle meg at de også hadde vært litt kvalme en ukes tid, men at de likevel hadde gått på jobb. Det var akkurat som om folk ikke ville tro at det var så ille. Jeg tror jeg har rimelig høy arbeidsmoral, men de første ukene av svangerskapet hadde jeg virkelig ikke sjangs til å jobbe. Noen blir litt kvalme, men noen blir faktisk veldig kvalme.
blablablu Skrevet 4. mars 2010 #19 Skrevet 4. mars 2010 nei, litt kvalme skal vel ikke vippe noen av pinnen...og hvertfall ikke gå utover evnen til å arbeide...vær klar over en ting Ziz: det er faktisk fælt å våkne om morgenen og vite at nå går turen til badet...der du brekker deg til du kaster opp gul/grønn syre fra magen...ikke noe du kan kontrollere...etterpå går turen til kjøkkenet for å prøve å få i seg noe mat...som jo egentlig er det siste man har lyst på rett etter man har kastet opp...men man må pga barnet som vokser inni seg...man spiser litt under frivillig tvang og bruker alt man har av krefter for å holde maten nede så lenge som mulig..og så kommer den opp igjen...og sånn går no dagan...spise, kaste opp, spise, kaste opp...osv... er sykemeldt 100 prosent, og må muligens innlegges pga vekttap... men for all del...jeg har respekt for at i dine øyne er jeg en unnasluntrer med dårlig arbeidsmoral...for jeg er ikke syk, men bare gravid...
gullis og snuppis Skrevet 5. mars 2010 #20 Skrevet 5. mars 2010 Enig med deg, sombadiom. Det er veldig synd at enkelte misbruker trygdesystemet. Men det er minst like synd at fok som faktisk er veldig dårlige og trenger disse rettighetene skal bli mistrodd og stemplet som late, umoralske osv. Jeg er gravid - ikke syk, men det føles faktisk mest som jeg går med kronisk omganssyke. Jeg kaster opp flere ganger om dagen er kvalm, slapp og uvel ca 90% av tiden. Får hverken gjort husarbeid, vært sosial, trent, handlet eller vært mer sammen med barnet mitt selv om jeg "går hjemme" om dagene. Ligger i stedet usminket og udusjet på sofaen dagen lang. Vekten går ned og jeg føler meg elendig. Har vært 100% sykemeldt de to siste ukene, og kommer til å fortsette neste uke også. Vurderer det fra uke til uke, for aller helst vil jeg på jobb igjen så fort som mulig. Har en veldig spennende jobb, som jeg trives kjemegodt i. Har også stor frihet til å organisere arbeidsdagen min selv, men det hjelper ikke når jeg ikke engang kommer meg opp av sofaen i løpet av dagen. Sist svangerskap var jeg også kvalm, men klarte meg med et par egenmeldinger. Denne gangen er jeg helt utslått av kvalmen, og har ikke sjangs til å fungere på jobb. Heldigvis har både fastlegen og arbeidsgiveren min vært både forståelsesfulle og omsorgsfulle. Man skal ikke be om sykemelding fordi man synes det hadde vært godt å få mer fri, men man skal drøfte det med legen sin om man føler seg så dårlig at man faktisk ikke evner å jobbe!
Dolcemami*stolt mamma* Skrevet 6. mars 2010 #21 Skrevet 6. mars 2010 Jeg er 7+4 og er også svært plaget av kvalme... kaster ikke opp, men har i tillegg til kvalmen vondt i ryggen og nederste del av magen pluss at jeg sover ekstremt mye og er veldig sliten og trøtt hele tiden. Også må jeg tisse ofte til alle døgnets tider. Jeg er fullstendig klar over at dette er en del av det å være gravid, men jeg er også fullstendig klar over en annen ting. I første trimester er det stor sjans for SA og man bør derfor ikke presse kroppen, det er en grunn til at den stritter i mot. Selv fikk jeg 3 ukers sykemld av legen min og fikk beskjed om å komme tilbake og få mer hvis jeg ikke var bedre etter disse 3 ukene. Og en ting er sikkert: jeg betaler ikke en tredjedel av lønnen min i skatt for å ha dårlig samvittiget for å være sykemeldt fordi jeg ikke makter og jobbe når jeg er gravid. Selvfølgelig er det sunt å være sosial og aktiv når man er gravid, men man må ikke presse seg. Ofte så går jo de verste plagene over etter 1. trimester og da er jo sjansen for SA betraktelig redusert. Da er det selvfølgelig bra å jobbe. Jeg mener selv at jeg har meget høy arbeidsmoral, men helse først sier jeg bare. Du får ikke noe gullmedalje eller hederspris for å ha presset deg til å gå på jobb når du heller burde ha vært hjemme og tatt det med ro.
Lava86 Skrevet 7. mars 2010 #22 Skrevet 7. mars 2010 Mandarinaa: Kunne ikke sakt det bedre selv:)Er så eni med deg.
mamselise Skrevet 9. mars 2010 #24 Skrevet 9. mars 2010 Har vært aktivt sykemeldt fra min jobb som sykepleier på sykehjem siden uke 5, og er nå i uke 10. Sykemeldt pga kvalme og fordi legen betrakter dette som et "risikosvangerskap". Dessverre har aktiv sykemelding nå blitt borte fra IA avtalen, noe som er litt kjipt for oss som har en jobb som ikke er mulig å tilrettelegge på en slik måte at vi kan jobbe gradert... Er veldig spent på om denne perioden med aktiv sykemelding blir godkjent av NAV, for jeg synes det er fantastisk godt å ha en jobb og kollegaer og fylle hverdagen med når formen tilsier det! Alternativet er 100% sykemeldt, og da tror jeg at jeg kommer til å gå i frø!!! Har også alltid syntes at gravide som sykemeldte seg var litt pinglete... Til jeg selv fikk kjenne på kroppen hvor ille "morgen"kvalme kan være;-) Møter ikke annet enn positive tilbakemeldinger fra arbeidsgiver og kollegaer som har fulgt vår mangeårige kamp om å få det til, så når det endelig kan lykkes, er det forståelse for at jeg må ta det litt rolig i starten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå