Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 dette syns jeg var rart...begge mine barn har spesielle navn...mye mer spesielt en Bjøran....Ingen i norge har samme navn som dattera min......da syns jeg godt de kan få kalle sønnen sin bjøran
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 Kjenner noen som heter det til etternavn. Høres snålt ut som fornavn og ikke spesielt pent. De burde gjøre ungen en tjeneste og gi ham et annet, og bedre, navn
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 øøø.. javel? har hørt mye verre jeg ja.. synes det blir for dumt at de ikke får gi det navnet til ungen sin..
Biboo Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Vel det er jeg som er mor til dette stakkers barnet som heter Bjøran. Og når vi valgte dette navnet kjente vi en som hadde dette som fornavn. Og ikke ana vi at det var noe etternavn i det hele tatt og ikke hadde vi kommet på at det var det heller. Så du synes vel kanskje at Are, Otto, Hilde osv også er rare navn da? Siden dette også er etternavn mener jeg........ Så noe bedre navn får ikke barnet vårt, det finnes masse rare navn i verden og Bjøran er ikke blandt de verste. Det er en blanding av Bjørn og Jøran.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Det er da ingenting galt med Bjøran:-o
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Poenget er vel ikke at navnet er ekstremt rart, men at det faktisk er et BESKYTTET etternavn? Det synes jeg skal respekteres.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Skjønner ikke hvorfor ikke dette blir godkjent.....før var det vanskelig å få godkjent spesielle navn, men nå går jo alt mulig gjennom. Når man kan hete Lykke, Crossander osv kan man vel hete Bjøran? Om det er pent eller stygt er vel smak og behag og irrelevant.
Biboo Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Visste du da at Are også er et beskyttet etternavn? Men hvor mange har ikke dette som fornavn da?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #9 Skrevet 9. mars 2010 Synes Bjøran er et fint navn jeg.... Merkelig det at man skal kunne ta det og slenge på tullenavn som "hværesgodtakkskalduha", men et seriøst navn som Bjøran skal man få avslag på. Dustenorge! Ønsker lykke til Biboo, håper alt ordner seg:)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #10 Skrevet 9. mars 2010 Carosander får man lov til, men ikke Bjøran? Det høres da mer norsk ut. Synes det var litt fint, jeg...
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #11 Skrevet 9. mars 2010 haraltid likt navnet Bjøran, som fornavn! har sett for meg en gutt unge med det navnet.. men om det ikke funker?! herre jeven! burde altså Are være fy fy å da! kjenner 4 stk som heter det o.O
Biboo Skrevet 9. mars 2010 #12 Skrevet 9. mars 2010 Are bør være like fy fy ja, dette er nemlig også et beskyttet etternavn i norge. Så hvordan så mange kan ha dette som fornavn er meg ei gåte. I utgangspunktet har man ikke lov til å ha etternavn som fornavna men med et enkelt søk kan man få opp over 30 navn der nettopp dette er tilfelle. Greit med navnelov, men kanskje den heller skal praktiserer slik at man slipper navn som kan bli til ulempe for barnet og ikke fører til å henge seg opp i bagateller.
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #13 Skrevet 9. mars 2010 Merkelig. Jeg trodde det var nok å kunne bevise at noen har det som fornavn for å kunne ta i bruk det som fornavn. Noe helt annet hvis dere hadde villet tatt etternavnet for eksempel. Selv kjenner jeg en liten gutt som heter Scott. Det er også et beskyttet etternavn men det var null problem å få navnet godkjent.
3småtroll♥ Skrevet 9. mars 2010 #14 Skrevet 9. mars 2010 Datteren vår heter Nemi og vi fikk først beskjed om at hun ikke kunne hete det da det var et etternavn.... Vi fikk beskjed om det noen dager før dåpen og jeg ble jo veldig fortvilt! Jeg ringte å snakket med de og jeg fikk da beskjed om at jeg kunne anke, men at det var den eneste regelen de var så strenge på- nemlig bruk av slektsnavn som fornavn.... Damen jeg snakket med sa at jeg hadde bedre mulighet hvis jeg bare hadde funnet på et navn...... 3 uker etter dåpen fikk vi brev i posten... En navneforsker gav oss medhold i at hun kunne hete Nemi med bakgrunn i at det var 6(?) stk i Sverige som hadde hett/ het Nemi. Han sa da at han kunne godkjenne det pga tradisjon;) SNill mann han som hadde saken vår tror jeg, men ble lettet da vi endelig fikk det godkjent!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2010 #15 Skrevet 9. mars 2010 Bjøran er kjempestygt, men ikke verre enn mange andre navn som er tillatt. Det blir likevel for dumt å sammenligne med f.eks Are, som kanskje er et etternavn, men også et fornavn som har eksistert i århundrer.
Biboo Skrevet 10. mars 2010 #16 Skrevet 10. mars 2010 Og hvordan i alle dager vet du da hvor lenge Bjøran har eksistert som fornavn da? Og man har jo også Otto som er beskyttet etternavn men også fornavn. Og poenget er ikke hvor lenge det har eksistert som det ene eller andre, det er nemlig ikke lovlig i følge navneloven å bruke etternavn som fornavn samme hva så da kan man undre seg over hvordan man klarer å finne over 30 navn som nettopp er dette og hvordan også beskyttet etternavn om det var så viktig kan være fornavn.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. mars 2010 #17 Skrevet 10. mars 2010 Nå er Bjøran litt spesielt for min smak, men jeg ser heller ikke problemet med å kalle sitt barn det. Når noen jeg kjenner kunne kalle sønnen sin Kurt-Bob-Kåre-Johnny-Bjørn (jada, jeg har sett id'en hans, så jeg vet det er tilfelle), så må vel folk kunne få lov til å kalle et barn Bjøran.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #18 Skrevet 10. mars 2010 jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan akseptere at det er ett etternavn. jeg forstår heller ikke hvorfor du på død å liv skal ha ett navn som ikke er ett fornavn (selv om noen få faktisk har dette navnet). jeg syns det har gått altfor langt med navnevalg som er spesielle. og hva er vitsen? jeg vet også at du ikke har spurt meg om hva jeg mener, men du har invitert meg til å bli medlem av denne facebook gruppa di (noe jeg selvfølgelig trykket på ignorer knappen på) så derfor tar jeg en finslig komentar her... og om andre har etternavn på sine barn som fornavn så skal det gi alle rett til det? respekter en avgjørelse.
Biboo Skrevet 10. mars 2010 #19 Skrevet 10. mars 2010 Ja jeg synes faktisk at dersom noen får lov til å bruke et etternavn som fornavn på barnet sitt burde andre også det. Det gjelder jo ikke bare Bjøran men også alle andre etternavn som også er fornavn her i riket. Så å respektere en avgjørelse som hvertfall jeg synes er basert på et altfor svakt grunnlag, nei det kommer ikke på tale. Så om du trykket på ignorer knappen til gruppa er meg likegyldig, er snart 2000 så har trykket på bekreft og det er mer enn vi noen gang hadde trodd. Og navnevalg som er spesielle, om du ville kallt sønnen din la oss si Otto og du ble nektet dette og du var fullt klar over at dette var et navn som var i bruk i norge, ville du da bare godtatt det? Ja da sier vel det litt om at navnet du velger til barnet ditt ikke i grunnen betyr så mye for deg.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #20 Skrevet 10. mars 2010 Både Otto og Are er det flere tusen som heter som fornavn. At en eller annen har klart å grave opp noen få som heter Bjøran, blir et alt for tynt argument. Man kan kanskje ikke bruke etternavn som fornavn, men når det gjelder Are og Otto, og også Magnus, er dette fornavn som er blitt etternavn.
Biboo Skrevet 10. mars 2010 #21 Skrevet 10. mars 2010 Det er jo heller ikke lov til å bruke fornavn som etternavn så det blir jo samme sak det da;) Så om man skal være helt a4 å vanskelig så skal det ikke gå an å finn navn som er begge deler;)
Biboo Skrevet 10. mars 2010 #22 Skrevet 10. mars 2010 Og en liten ting til. Siden du er så rappkjefta her og mener Bjøran er et slikt stygt navn, noe du for all del bare må mene men sier jeg har invitert deg til gruppa mi. Ja da går jeg utifra at du kjenner meg og jeg deg da, og alikevel er du så rappkjeftet og alt men å stå frem med hvem du er det tørr du ikke. Nytter ikke med sterke meninger om man ikke engang tørr å stå for de åpent:)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2010 #24 Skrevet 10. mars 2010 Nei, det er slettes ikke samme sak! Du må bare innse at Bjøran er et etternavn, det er ikke noe fornavn, og det blir bare for dumme argumenter med Are og Otto... Det VET du selv også. Når det er sagt ville jeg også heller hatt en Bjøran enn en Carosander...
Biboo Skrevet 10. mars 2010 #25 Skrevet 10. mars 2010 Hvem kom først? Høna eller egget? Selvsagt er ikke det dumme argumenter og henviser også til innlegge mitt under som du bevisst ikke svarte på Og når det er sagt ser det ut til at Bjøran nummer 4 er funnet og da er navnet fullt lovlig så hva sier du da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå