Bellen^2 Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 Ja, da har lillebror endelig fått navn:) Jeg hadde egentlig bestemt meg for navnet for lenge siden, men da jeg fikk se han ble jeg plutselig usikker:) Han er en mørkhåret liten nisse, og vi er litt usikre på akkurat hvem han ligner på (Øivind sier han skal sjekke postmannen:)) Nå har han vært sammen med oss i en uke, og han vi har blitt bedre kjent, og ja, han er Henrik'en min:) Jeg hadde en kjempeflott fødselsopplevelse på ABC avdelingen på Ullevål. Mandag 22. våknet jeg uten tegn på fødsel og fikk sendt Sebastian av gårde i barnehagen. Dagen gikk med til å sette bolledeig, pusle rundt i huset (takk for mange gode tips på FB:)). Etter lunsj la jeg meg ned litt for å slappe av, men fant ikke roen. Hadde litt murring i magen, men ikke noe som indikterte av noe var på gang. Slimproppen hadde jo ikke gått en gang! Kl 15 dro jeg for å handle og hente Sebastian i barnehagen. Kjente at murringen hadde tatt seg opp, og begynte å få en anelse at noe var på gang. Da vi kom hjem kl 16 begynte vi å måle riene og de kom med 3 min mellomrom og varte i ca 1 min. Etetr å ha målt de i ca 30 min for å sjekke at de ikke dabbet av igjen ringte jeg ABC og hørte med de. De mente at det var opp til meg om vi skulle reise inn eller ikke. Vi ble enige om at jeg skulle avvente litt og så ringe tilbake, men jeg fant fort ut at jeg ikke ønsket å ta noen sjangser og ringte mamma og pappa for å få de opp for å passe Sebastian. Kl 17.30 kom vi til sykehuset og en kjapp sjekk viste at jeg hadde 4 cm åpning. Vi fikk ei skikkelig koselig JM som vi fant tonen med med en gang. Riene var på dette tidspunktet moderate og vi hadde ikke rukket å spise før vi dro så vi tok heisen ned og kjøpte litt mat og drikke. Da vi kom opp på rommet igjen ringte Øivind besteforeldrene og fortalte at vi var på sykehuset, mens jeg gikk litt rundt i rommet og puslet litt. Ca kl 18.15 gikk jeg i dusjen, og det er den lengste, varmeste, deiligste dusjen jeg noen gang har tatt. Riene tok seg opp og nå begynte det å gjøre så vondt at jeg måtte konsentrere meg om å puste dypt og rolig og slappe av i kroppen. Kl 18.45 fant jeg ut at hvis jeg skulle klare å gå oppi badekaret så var tiden inne. JM målte puls på Henrik, og den var flott. Jeg stod på knærne i badekaret med armene og hodet hvilende på kanten, og Øivind brukte hånddusjen på korsryggen min hver gang en ny rie kom. Etter en liten stund gikk vannet (ganske snodig følelse da jeg allerede var i vann) og riene ble skikkelig intense. Det kom to på rappen og så var vi over på pressveer. Det var et par som skulle til så kom hodet hans og på neste ri kom kroppen. Kl 19 kom Henrik til verden, 3230 gr, 48 cm og 34 cm i hodeomkrets. Jeg fikk han opp på brystet og så bare masse svart hår og han var dekket av talg som gjorde han kjempeglatt å holde. Øivind fikk klippe navlestrengen og fikk beskjed om å ta av seg på overkroppen og finne et teppe, så satt de to seg ned og fikk en liten kosestund mens jeg kom meg opp fra karet og over i senga. Det var en stor dobbeltseng så der fikk vi ligge og hvile litt alle tre før vi flyttet over til pasienthotellet. Vi fikk rom akkruat i tide så Øivind fikk med seg langrennsgutta på TV, så dro han hjem for å avløse mormor og morfar. Jeg fikk ikke sove et blunk den natta, forttsatt høy på endorfiner og adrenalin og lå bare å så på det lille mørkhårede vindunderet ved siden av meg som gryntet, knirket, snøftet og lagde alle slags rare lyder:) På tirsdagen fikk vi besøk av pappa og storebror og vi spiste lunsj sammen, og på ettermiddagen kom Øivind tilbake for å hente oss. Jeg satt jo bare der og glodde i veggen og vi var klare for å reise hjem. Vi var tilbake på torsdagen for blodprøver, hørselstest og veiing, og alt var i orden så vi ble skrevet ut. Henrik har hengt i puppen siden han ble født så jeg hadde noen skikkelig såre brystvorter her før melka kom, men nå har det gått seg litt til heldigvis. Han er litt lat og gidder ikke åpne munnen nok så vi har noen "fighter" på natta der han blir sinna, men han lærer vel:) Det var en kjempeflott fødselsopplevelse og akkurat slik jeg kunne drømme om. Jeg fikk med meg alle delene av fødselen, alt fra starten til slutten. Det var mye mer smerte denne gangen (sist koblet jo hjerne min ut store deler av fødselen), men i og med at det ikke ble en langdrøy fødsel (3 timer) så var det en positiv opplevelse det også. Nå kan jeg si at jeg har opplevd en fødse!l:) Sebastian har tatt det skikkelig tøft i det siste. Han begynte å bli syk dagen Henrik ble født og hadde tre dager med nesten 40 i feber. Han var hjemme fra barnehagen resten av uka og det ble nok litt mye for han, både å være syk og ha en liten bror i huset. Han er kjempesnill med Henrik og koser med han og sier at lillebror er søt, men sliter nok med å justere seg til at det er en til som skal ha oppmerksomhet. Formen hans er bedre nå så han er tilbake i barnehagen, men han hyler når Øivind leverer han. Jeg håper det går seg til ganske kjapt for det sliter på mamma- og pappahjertene våre, men det er vel bare noe vi må gjennom. Vi har ikke hatt så mye barselbesøk for å skjerme Sebastian og heller prøvd å holde den daglige rutinen som han er vant til. Nå gleder jeg med til å fortsette i mammarollen til to gutter. Merker at jeg er mye mer rolig og komfortabel med et spedbarn i huset denne gangen. Besøket på helsestasjonen var jo bare pjatt denne gangen. Husk å sikre ungen i bilen og ikke gå fra han på stellebordet (!)............ Tja, tror vi skal klare det ja:)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 Så herlig å lese historien din, for en flott fødsel! Det høres jo så fantastisk ut å føde i badekar - kjenner jeg ble litt misunnelig, det var jo planen min også ;-) Det gikk jo fort denne gangen også da, selv om ikke i nærheten av hva du hadde sist. Stakkars Sebastian, det er ikke lett det der. Ikke bare har babyen alle snakker om kommet, men han okkuperer hele mamma og man har plutselig dalt ned til 2. plass. Også syk gutt i tillegg da, det er ikke så moro. Mia hyler hjemme hver morgen at hun ikke vil i barnehagen, hun vil være hjemme med mamma...Men hun kjeder seg jo hjemme med oss, så hun vil jo i barnehagen. Det er nok tøft for våre 3-åringer å vite at vi er hjemme, men de får ikke være med. Kos deg videre som 2 barns-mor! Enig i at alt er lettere denne gangen, tror mye ligger i det at vi er roligere. Vi gleder oss til å treffe dere! Klem fra oss jentene :-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 Jo, flott navn! Passer bra med storebrors navn :-)
Tussi og Maja Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Så moro å lese din fødselshistorie! Høres ut som du hadde en fin opplevelse. Jeg håpet også på å få med meg mer av fødselen denne gangen, og å kunne bidra litt mer enn sist. Men det gikk for fort til at jeg klarte å "henge med". Veldig moro at du hadde en flott opplevelse! Ikke moro med disse eldste som sliter litt med å venne seg til den nye tilværelsen. Spesielt de første dagene når man er ekstra hormonell også. Men det går seg heldigvis fort til. Jeg ser at Maja allerede begynner å venne seg til at en av oss ofte er opptatt med Hanna, og at hun etter hvert ser at det er "normalen" nå. Lykke til videre som tobarns mor. Gleder meg til å se Henrik!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 så utrolig gøy å lese historien din! Høres ut som at dere har hatt en helt super fødselsopplevelse. Jeg fikk også med meg hver minste lille ting fra start til slutt og det er helt fantastisk :-) stakkars Sebastian som har hatt en tøff start på storebror tilværelsen sin, men tror nok det kommer til å gå kjempefint jeg :-) Er jo en veldig stor overgang å få en lillebror i hus. Det vi har gjort og fortsatt gjør er at det er Camilla som får mesteparten av oppmerksomheten når vi får besøk eller besøker andre. Gjør et lite nummer ut av at det er hun som jo har blitt storesøster og det er hun som får vise frem lillesøsteren sin og blir såååå stolt hver gang :-) Gleder oss kjempemye til å treffe lille Henrik. Og et utrolig flott navn dere har valgt også! Klem
Millapril Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Gratulerer så mye! Høres ut som en fin opplevelse du hadde. Synes dere har valgt et flott navn på gutten også Sikkert litt overgang for disse små, som pluselig blir så store Håper dere får nyte noen fine vår dager med trilleturer fremover. Vi gleder oss til å hilse på! Store klemmer fra oss
Två små trollungar Skrevet 6. mars 2010 #7 Skrevet 6. mars 2010 Høres ut som en kjempefin fødsel! Skjønner at det er tøft for storebror... Det vi gjorde var at prøve å la Amanda få så mye oppmerksomhet som mulig, gaver fra Emelie (fordi Amanda var en sååå bra storesøster) når Emelie fikk gaver fra andre, eller når det trengtes... Men det var vanskelig i starten, husker at Amanda sa at "pappa elsker meg og mamma elsker bare Emelie" en dag. Det var vondt! Men sikkert sån det føltes for henne... Heldigvis går det seg til og nå elsker Amanda å leke med sin lillesøster! Klem fra oss!
Solstråle72 Skrevet 19. mars 2010 #8 Skrevet 19. mars 2010 Gratulerer nok en gang til dere. Koselig å få lese historien din. Høres ut som du hadde en fin opplevelse, og 3 timers fødsel er vel akkurat passe nok spør du meg :-)... (Jeg lå i 20t!!) Håper Sebastian nå er mer vant til den nye tilværelsen som storebror. Men er nok tøft å måtte dele oppmerksomheten med en til. Kos dere! Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå